גיא שמיר מציג: עוה"ד מיקי וינגרטן ורחלי ירדן מהלשכה לסיוע משפטי קבעו ב- 2012 שאין סיכוי משפטי לעתירה נגד משרד המשפטים לפרסום דוח שיפמן בנושא המזונות

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/p84aBG-34w

ועדת שיפמן הוקמה ביוני 2006, וחבריה קיימו ישיבות בסודיות מלאה 7 שנים, ולא התכוונו אי פעם לפרסם את דוח הוועדה. עד שיום אחד, האבא גיא שמיר מחיפה החליט להגיש עתירה נגד משרד המשפטים להכריח את ועדת שיפמן לסיים את עבודתה ולפרסם את ממצאיה. בג”ץ 1536/12 גיא שמיר נ’ משרד המשפטים לחשיפת דו”ח “ועדת שיפמן  – http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=818527&blogcode=13546873

האבות בישראל חושבים שהמאבקים שלהם לשוויון הורי נעשים מאחורי המקלדת. אבל יש מי שעושה מאחורי הקלעים, עושה ולא בוכה, וגם סובל. בשל מאבקיו, משרד המשפטים תפר לגיא שמיר תיק של איומים נגד השופטת אספרנצה אלון, והוא ישב 40 יום במעצר, שנועד לסתום לו את הפה.

לפני שגיא שמיר הגיש את העתירה לחשיפת דו”ח ועדת שיפמן, שמיר פנה אל הלשכה לסיוע משפטי, וביקש ייצוג משפטי מטעמו, ובשם כל הגברים בישראל. התשובה שקיבל עליה חתומים עורכות הדין מיקי ויינגרטן ורחלי ירדן, היא לא פחות מאשר חצופה וביזיונית.

שימו לב לנימוקים החצופים של הסיוע המשפטי. אמרו לו שמכיוון שאיננו משלם מזונות, למרות שהוא במשמורת משותפת ואין כל סיבה שישלם מזונות, הרי שבית המשפט לא יושיט סעד למי שלא מציית לצו משפטי. פירושו של דבר שמי שמתלונן על עוול חייב קודם כל לציית לעוול, ורק אחר כך בית המשפט יסכים לפתוח שעריו. זה פשוט הזוי וגרוטסקי. ברור שמדובר בנימוק שקרי המונע ממיזנדריה ושנאת גברים.

הנימוק השני היה ש”דוח ועדת שיפמן לא נוגע לך באופן אישי אלא באופן עקיף”. להגיד שזה נימוק חצוף וביזיוני זו לא מילה. ודאי שוועדת שיפמן נוגעת באופן ישיר לכל גבר בישראל, שכן חוקי המזונות בישראל מפלים כל גבר בישראל, בגלל מינו. בהמשך כותבות השתיים כי לגיא שמיר אין עניין קונקרטי בעתירה. עוד מכבסת מילים שאן לה כל משמעות. כך בדיוק הסיוע המשפטי מסנן איזה תיקים הם מעונינים לקדם כנושאים תקדימיים לטובת נשים, ובמה הם לא רוצים להתעסק כי “אין ענין קונקרטי בעתירה”.

הסיוע המשפטי ידוע בהיותו מנוהל ע”י נשים. בראש הסיוע המשפטי עומדת קארן שוורץ אמיגה.

הסיוע המשפטי פוגע גם באימהות, כשמדובר בהוצאת ילדים ממשמורתן ע”י עו”ס לחוק הנוער, אז נכנסת עו”ד לידיה רבינוביץ’ לתמונה, וממנה עורכי דין המתוכנתים מראש למכור את הלקוחות שלהם, ולהורות לאימהות למסור את הילדים שלהם מיוזמתם לפנימיות הרווחה. היא גם ממנה אפוטרופוסיות לדין על הילדים בשכר של 1,100 ש”ח לחודש עד גיל 18, כדי שאלה יגבו את טענות עו”ס חוק הנוער ויפעלו נגד האימהות.

בסופו של דבר הגיש גיא שמיר את העתירה לחשיפת דו”ח שיפמן בכוחות עצמו, ולאחר כ- 6 בקשות להארכת מועד, משרד המשפטים חשף לבסוף את דו”ח הוועדה. פירושו של דבר שהשיקולים המקצועיים של מיקי וינגרטן ורחלי ירדן פגומים, ויש לפטר אותן.

בגץ 1536/12 גיא שמיר נ’ משרד המשפטים לחשיפת דו”ח “ועדת שיפמן”

לקראת פירסום דו”ח ועדת שיפמן, הורידו כובע לגיא שמיר, מי שהשופטת אספרנצה אלון הושיבה אותו בכלא 35 ימים על לא עוול בכפו, והזהירה אותו שאם ימשיך להגיש בגצים לשוויון הורי, היא אישית תדאג לזה שלא יהיו לו ילדים.  אכן, נקמתה של השופטת התקיימה.  הילדים של גיא שמיר יתומים.  זהן בגץ 1536/12 גיא שמיר נ’ משרד המשפטים, אשר אילו לא היה מוגש, פנחס שיפמן היה ממשיך למזמז את הוועדה עד הפנסיה שלו. האגרה בסך 400 ש”ח שולמה מכספו הפרטי של גיא שמיר!

שימו לב שבמשך 7 שנות הועדה השתתף פנחס שיפמן באופן אקטיבי בקבוצות דיון פמיניסטיות רדיקלית בהם דנו כיצד לטרפד כל הצעה לשוויון בין הורים ולהשאיר את המצב כמו שהוא. בל נשכח את האינטרס של לשכת עורכי הדין לחבל בנוסחה שוויונית לחישוב מזונות, כי אז יהיה לעורכי הדין פחות פרנסה.  הבגץ בטיפולה של….   עדנה ארבל!!!!  ואין כמו עדנה ארבל לדאוג לזכויות אבות וגברים…..

בבית המשפט הגבוה לצדק

העותר:             גיא שמיר, ת”ז

נגד:

המשיב:            משרד המשפטים

באמצעות פרקליטות המדינה

אשר כתובתו לצורך המצאת כתבי בי-דין

רח’ צאלח א-דין 29 ירושלים

טל’: 6466550 – 02 פקס: 6466780 – 02

                          עתירה למתן צו על תנאי

בית המשפט מתבקש לזמן את המשיב משרד המשפטים לבוא וליתן נימוקים מדוע לא ינתן צו על תנאי מדוע לא יפורסם דו”ח ועדת שיפמן בציבור כמו שהוא תוך 14 יום.

ואלה הנימוקים

  1. לאור עיוותים קשים במערכת המשפט העוסקת בדיני משפחה, ובמיוחד אפליית גברים והעדפת נשים, הוקמו שלוש ועדות לפני כשש שנים.  ועדת סלונים-נבו סיימה עבודתה, ומסקנותיה לא יושמו.  גם ועדת שניט “לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין” אשר מונתה בתאריך 2/5/2005 סיימה עבודתה, ועדת שיפמן “לבחינת נושא מזונות הילדים במדינת ישראל” עדיין לא פרסמה אפילו דו”ח ביניים.
  2. העדה בראשות פרופ’ פינחס שיפמן הוקמה ב 5/6/2006, ומונתה על ידי שר המשפטים דאז חיים רמון, לבחון ולהמליץ בכל הקשור לדרך חישוב וקביעת סכום המזונות במדינת ישראל.  הוועדה פנתה לציבור וביקשה עמדות והצעות עד לתאריך 30/9/2006 – ראו נספח “1”.
  3. הודעה לעיתונות מטעם לשכת הדובר במשרד המשפטים אל תא כתבי המשפט שוחררה בתאריך 5/6/2006, נספח “2”.
  4. מאז הציבור לא שמע יותר על ועדה זו ופועלה.
  5. מוטלת על שר המשפטים החובה לפעול לסיום עבודת הוועדה במהירות ובזמן סביר, והמנעותו של השר מלעשות כן מהווה הפרה של החובה לפעול המוטלת עליו, בהיותו רשות מנהלית.
  6. אי פרסום מסקנות הועדה פוגע בזכויות יסוד של אזרחים, לרבות זכויות כלכליות, סוציאליות והזכות לחיי משפחה, ועל כן המחדל שבאי פרסום הדו”ח לוקה בין השאר באי סבירות קיצונית.
  7. בתאריך 1/2/2012 פנו שוב ארגוני הגברים למשרד המשפטים, ובתאריך 2/5/2012 התקבלה תשובה מאת עו”ד פרץ סגל מרכז הוועדה, כי “בימים הקרובים נפיץ את טיוטת דוח ועדת שיפמן לאישור חברי הועדה, ולאחר מכן את נוסח ההמלצות.  כך שאני מניח שתוך חודשיים עד שלושה הדו”ח הסופי ישלח לדפוס ויימסר לשר”, נספח “4”.
  8. מניסיונו של העותר עם דו”ח שניט, ירידה לדפוס פירושה עיכוב של כחודש-חודשיים נוספים, מה גם שלא ברור מה הצורך “לרדת לדפוס” בעולם דיגיטלי.
  9. מטרת המודל המתמטי למזער פערים בין פסיקות של שופטים שונים ולזרז את פסקי הדין בנושא מזונות.  המודל גם שואף להפחית את אפשרויות הסחיטה ההדדיים במסגרת הסדרי המזונות בסכסוכי גירושים.
  10. בכל מדינה מתוקנת בעולם, המזונות נקבעים כאחוז משיעור ההכנסה הפנויה של שני בני הזוג, ובצורה מדורגת.  היה והמזונות אינם מספיקים למחייה, יש לפנות לרשת הביטחון הסוציאלי הכללית.
  11. לאור עליית מחירי הדיור, הפעוטונים ומוצרי היסוד, כך גם עולים סכומי המזונות הנפסקים נגד גברים, מבלי שהאבות אשמים בעליית מחירי הדיור וכלכלת הבית, אשר מטפסים לשמיים, ומבלי שהאבות יכולים לייצר יותר כסף לממן את עליות המחירים, וכאמור, האמהות פטורות מכל השתתפות במזונות.
  12. במדינת ישראל, עדיין בתי המשפט למשפחה מתעלמים, לרוב לחלוטין, מהכנסת האישה, וקובעים מזונות על פי מספר הילדים, בין 1,200 ₪ ל 2,000 ₪ עבור כל ילד, בלי קשר לרמת ההכנסה לפני הגירושין או אחריה, ולכך מתווספים הוצאות חד פעמיות, דמי שמרטפות, ודמי מדור (30% לילד, 40% לשניים ו 50% לשלושה ילדים ויותר), וזאת כאשר למעשה משנפתחו הליכי הגירושין מאבד הגבר עשרות אלפי שקלים (בין 40,000 ₪ ל 80,000 ₪ בממוצע) בגין הוצאות שכר טרחה לעורכי דין, ועליו לממן דיור חדש לעצמו.
  13. למשל, מי שבתמימותו קיים את מצוות פרו ורבו והביא לעולם ארבעה ילדים, ייגזרו עליו בין 6,000 ל 8,000 ₪ מזונות לחודש, ובנוסף דמי מדור, גם אם הכנסתו 5,000 ₪.
  14. פסיקות של בתי המשפט למשפחה מראות בבירור שהמזונות נפסקים בידיעה שמי שישלם הוא המל”ל, ולא ההורה הלא משמורן (הגבר), ולאור הכיס העמוק של המל”ל, בתי המשפט נוטים להפריז בפסיקת מזונות לטובת המשמורן.
  15. אין לכך אח ורע בשום מדינה אחרת בעולם.
  16. לשם השוואה, רמת המזונות המוטלת על גבר בישראל היא כמעט פי 4 ממה שנהוג לפסוק בארה”ב.
  17. בארה”ב, קנדה ואוסטרליה, בד”כ מוסדות המדינה מפרסמים מחשבון רשמי אליו מזינים הנתונים, ומתקבל סכום המזונות אותו יפסוק בית המשפט.
  18. בארה”ב ובשאר העולם, אין מוסיפים דמי שמרטפות, חוגים או מדור, שהרי הכל משוקלל לתוך הנוסחה.
  19. כך נמנעים דיוני סרק, שהרי בישראל בהעדר נוסחה קיים תמריץ לכל אישה לפנות לבית המשפט בדרישות מוגזמות ומופרכות, בתקווה להשיג כמה שיותר.
  20. נוצר מצב שבישראל משתלם לנשים ואמהות להתגרש, כי סדר העדיפויות הלאומי במדינת ישראל הוא השקעה בהטבות לחד הוריות, על חשבון השקעה בזוגות נשואים.
  21. כתב המינוי של הוועדה לוקה בפגם מהותי, העדר לוח זמנים להשלמת העבודה, ועל כן נראה כי רק הוצאת צו מחייב, תגרום לוועדה להזדרז ולהשלים עבודתה, במיוחד לאור העובדה כי נכתב שדו”ח הביניים היה אמור להיות מפורסם ביוני 2007, והוא עדיין לא פורסם.
  22. דו”ח שיפמן מעכב את ישום דו”ח שניט.
  23. אין זה סביר כי יחלפו שש שנים ממועד מינוי הוועדה ללא אופק לסיום עבודתה.
  24. אין זה סביר כי וועדה ציבורית להצעת תיקוני חקיקה “תדגור” על המלצותיה במשך שש שנים.
  25. בינתיים ממשיכה מדינת ישראל להיות המדינה היחידה בעולם המערבי, אשר בה נשים פטורות מחובת מזונות לילדיהם.
  26. היות ובמצב הקיים אין כל קשר בין הכנסה בפועל או יכולת השתכרויות אמיתית לסכומי המזונות הנפסקים בפועל, ורוב האבות אינם יכולים בכלל לשלם סכומים אסטרונומיים, וההוצאה לפועל רודפת אחריהם, וצווי מאסר מרחפים נגדם, אבות רבים אינם יכולים לממש את הורותם או לבקר את ילדיהם, כי ברגע שיבקרו את ילדיהם, שוטרים יעצרו אותם.
  27. מכאן הצורך המיידי, הנואש והדחוף לתיקון דיני המזונות בישראל.
  28. מידע מרוב מדינות העולם בנוגע לפסיקת מזונות הקטינים, לרבות המודל האוסטרלי שאותו בכוונת וועדת שיפמן לייבא ארצה,  מרוכז באתר של אוניברסיטת יורק באנגליה:
  29. לשם השוואה, ראו מחשבוני מזונות בקנדה:
  30. בוירג’יניה:
  31. ובאוסטרליה:

http://www.csa.gov.au/parents_and_carers/estimating_child_support_payments.php

  1. מבדיקה של מחשבונים אלה בעולם נראה כי רמת המזונות בישראל היא בין פי 2 לפי 4 ממה שנפסק בחו”ל.  כמו כן בחו”ל קיימים פקטורים נוספים כגון פטור לאסירים, נכים, קצבת מחייה עצמית, חלוקת מזונות הוגנת לילדים מנשים שונות, ועוד.
  2. אשר על כן, אין כל סיבה מדוע לא תפרסם הוועדה את הדו”ח אשר מצוי בידה כמו שהוא תוך 14 יום.

סיכום

  1. על רקע זה, יבקשו העותרים מבית המשפט הנכבד כי יסייע בידם להביא לקידום התיקונים החקיקתיים הדרושים לביעור הפלייה בדיני המשפחה בארץ, ובכך יוגשם ההליך הדמוקרטי בצורה נאותה יותר. בעשותו כן, יוציא בית המשפט העליון הנכבד מסר חשוב לציבור כולו לפיו הוא מקנה חשיבות עליונה לשוויונם ולכבודם של כלל אזרחי המדינה, לרבות גברים גרושים.

סוף דבר

  1. לפיכך, מתבקש בית המשפט הנכבד להוציא צו על תנאי כמבוקש בראשית עתירה זו ולאחר קבלת תשובת המשיבים לעשות את הצו להחלטי.
  2. בנוסף, מתבקש בית המשפט הנכבד לחייב את המשיבים בהוצאות משפט ושכ”ד עו”ד.
  3. בתמיכה לעתירה זו, מצ”ב תצהיר של העותר.  העותר ופעל בשם, ובהסכמת כל ארגוני הגברים והאבות בישראל, שאינם מאוגדים פורמאלית, והם נטולי כל מימון.

_________________

גיא שמיר, העותר

חיפה 20/2/2012

חתימות חברי ועדת שיפמן
חתימות חברי ועדת שיפמן
Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות