נוהל צילום והקלטה של כלי התקשורת בבתי המשפט

Spread the love

מקור הסמכות של מנהל בתי המשפט לקבוע נוהל בנוגע לצילום והקלטה בבתי המשפט (להלן – הנוהל) ובפרט “בכל הנוגע להתניית צילום בשטחים הציבוריים ובאולמות משפט ריקים בקבלת אישור מראש ממערך הדוברות, ואיסור צילום במזכירויות בתי המשפט או צילום של שופטים ועובדי מערכת המשפט בבתי המשפט”.

עסקינן בנוהל מתאריך 1.5.2011 אשר נועד להסדיר את הצילום וההקלטה של כלי התקשורת בבתי המשפט בהתאם לקבוע בדין ובפסיקה. הנוהל משקף לקהל היעד, קרי- העיתונאים והצלמים המסקרים דרך קבע את בתי המשפט ולציבור בכללותו את הדין החל והמדיניות הנוהגת. הנוהל פורסם באתר הרשות השופטת בתאריך 24.7.2011.

לאחרונה עודכן הנוהל ופורסם לידיעת הציבור באתר הרשות השופטת בתאריך  13.2.2017 וזאת בטרם כניסתו לתוקף בתאריך 1.3.2017. יודגש שהוראות הנוהל, בכל הנוגע לצילום במזכירויות ובאולמות ריקים וכן בנוגע לצילום של עובדים ושופטים, לא שונו במסגרת העדכון.

כפי הידוע, צילום בבתי המשפט מבוצע על פי דין ובפרט בהתאם להוראת סעיף 70 (ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ”ד- 1984, שלפיה  “לא יצלם אדם באולם בית משפט ולא יפרסם תצלום כזה אלא ברשות בית המשפט”. בבג”צ 305/89 שמחה ניר נ’ בית משפט השלום (תעבורה), פ”ד מה(3), 203, קבע בית המשפט העליון כי “כפי שמותיר סעיף 70(ב) לחוק בתי המשפט בידי השופט שיקול דעת להתיר צילומים באולם המשפט, כך מסור לשיקול דעתו של השופט ענין הקלטת דיון, אם מתבקשת כזאת על ידי בעל דין או פרקליטו”.

קביעתו של הנוהל אינה בבחינת רצוי אלא בבחינת הכרח ועל אף שהיא אינה מתחייבת מהוראת חוק מפורשת, היא מתחייבת מתוקף שלטון החוק והמנהל התקין. בהקשר זה יוער, כי בית המשפט העליון קבע זה מכבר, בשורה של פסקי דין, כי הרשות המנהלית רשאית לקבוע הנחיות ולהסתמך עליהן אף אם אין הוראת חוק מפורשת המחייבת אותה לעשות כן ועמד על היותן של הנחיות אלה מכשיר חשוב לביסוס מנהל תקין.

הנהלת בתי המשפט, כגוף המטה של הרשות השופטת והעומד בראשו –  מנהל בתי המשפט, מחויבים כלפי הציבור לתפקודם המנהלי התקין של בתי המשפט והם הנושאים באחראיות להבטיח ולשמר את הסדר הציבורי בהם. במסגרת שמירה על הסדר הציבורי, חלה חובה על הנהלת בתי המשפט להבטיח את מהלכם התקין של הדיונים, למנוע שיבוש אפשרי של עבודת המזכירות, לשמר את הסדר במבואות ובמרחבים הציבוריים בבתי המשפט ולהבטיח את שלומם, ביטחונם ופרטיותם של באי בית המשפט ועובדיו.

צילום והקלטה המבוצעים על ידי אמצעי התקשורת בבתי המשפט באופן בלתי מבוקר עלולים לשבש את הסדר הציבורי בבתי המשפט, שיבוש ממנו מבקשת הנהלת בתי המשפט להימנע. הנוהל מאפשר לגורמים המוסמכים בהנהלת בתי המשפט לבצע את תפקידם כראוי תוך שקילת השיקולים הרלוונטיים וקביעת האיזונים המתחייבים. ישנם מקרים המחייבים הטלת מגבלות וסייגים הנובעים מעצם טבעם של ההליכים המשפטים המסוקרים וממיהותם של בעלי הדין והגורמים הנוספים הנוטלים חלק בהליך. כך למשל עת מדובר בהליכים המתנהלים בעניינם של קטינים, בעניינם של נפגעי עבירות מין ואלימות, בעניינים הנדונים בדלתיים סגורות ובעניינים הקשורים בביטחון המדינה. בהליכים מסוג זה ובכלל יש צורך בהיערכות מתאימה מראש, מתן הודעה לגורמים הרלוונטיים, קביעת סידורי ביטחון והכוונה נאותים וכיוצא באלה.  

פרסומו של הנוהל ברבים נועד לשקף לציבור את המצב הנוהג בכל הקשור והנוגע לצילום והקלטה של כלי התקשורת בבתי המשפט ולאפשר לו להסתמך על הוראותיו ובהתאם להן לכלכל את צעדיו. הגם שהנוהל מכוון לכלי התקשורת השונים, הרי שפרסומו ברבים נועד לשקפו לכלל הציבור ומאפשר לבאי בית המשפט להניח שעבודתם של העיתונאים והצלמים בבתי המשפט נעשית לפי דין ולאחר שניתנה להם הרשאה על ידי הגורמים המוסמכים לכך בהנהלת בתי המשפט. יובהר, כי הגם שהנוהל לא נועד לקבוע כללים ביחס לצילום והקלטה בבתי המשפט של מי שאינם עיתונאים, צלמים ודומיהם, אין בכך כדי לקבוע כי לא חלות מגבלות מכוח הדין והפסיקה על צילום והקלטה של באי בית המשפט שאינם נמנים על “אוכלוסיית היעד” אליה מכוון הנוהל.       

חשוב לציין, שהוראת הנוהל אינה קובעת איסור מפורש על צילום והקלטה של כלי התקשורת באולמות הדיונים ובשטחים הציבוריים בבתי המשפט, אלא מחדדת את הצורך בפניה מוקדמת אל הגורם האחראי לצורך קבלת אישור. הנוהל אינו פוטר את הגורם האחראי מן החובה לדון ולהפעיל שיקול דעת לגופו של עניין בכל בקשה המוגשת לו לאישור צילום והקלטה ולקבל בה החלטה על יסוד שיקולים ענייניים וסבירים.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות