ישיבה שישית (15/3/11) של הלובי הפרלמנטרי בכנסת ישראל בחסות ח”כ ד”ר מרינה סולודקין נגד הוצאת ילדים בכפיה ממשפחות נורמטיביות

Spread the love

ביום 15.3.11 קיימה ח”כ ד”ר מרינה סולודקין, ישיבה שישית של הלובי הפרלמנטארי ביוזמת עמותת ע.ל.י.ה. – עמותה לזכויות ילדים והורים

“המאבק כנגד הוצאת ילדים מהורים וממשפחות נורמטיביות

על ידי שירותי הרווחה”

בישיבת הלובי הפרלמנטרי השתתפו חברי כנסת גב’ אורית זוארץ, ח”כ מיכאל בן ארי, מייסדי עמותת ע.ל.י.ה. וחברי עמותות שונות.

ד”ר מרינה סולודקין הציגה את הצעות חוק שהגישה לכנסת ה- 18: “הצעת חוק שירותי הסעד (תיקון – שינוי הרכב ועדת ערר)”, “הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על עובדים סוציאליים” ו- “הצעת חוק הנוער (טיפול והשגחה) תיקון – העדפת משפחה מדרגה ראשונה כמשפחה אומנת”.

 ד”ר סולודקין דיווחה כי יש תוצאות ראשונות של עבודת הלובי בהנהגת פרופ’ אסתר הרצוג וחברתה פעילת הליכוד גב’ איילה שטגמן וגב’ נחמה דיכנה.

לדברי סולודקין, השופט בדימוס מיכאל לינדנשטראוס, מבקר פניות הציבור פתח בבדיקה יסודית של הנושא, לאור העובדה כי קיבל לטיפולו מקרים יוצאים מן הכלל, בהם נגרמו נזקים לילדים ונהרסו משפחות כתוצאה מהוצאת הילדים ממשמורת הוריהם הנורמטיביים.

ד”ר מרינה סולודקין העלתה 5 הצעות חוק בנושא הוצאת ילדים ממשפחות נורמטיביות למוסדות הרווחה. בעקבות פעילות ד”ר סולודקין בשדולה קיבלה קובלנה מוועדת האתיקה שהוגשה ע”י שר הרווחה. תלונות נוספות שהוגשו נגד ד”ר סולודקין הינם על הצעת החוק שלה בנושא הקמת נציבות תלונות ציבור נגד עובדים סוציאליים.

ד”ר סולודקין אמרה בנימה אופטימית שהדבר מוסיף רייטינג לנושא הלא פופוליסטי שהתקשורת לא אוהבת לגעת בו, הוצאת ילדים קטינים ממשמורת הוריהם הנורמטיביים.

ח”כ אורית זוארץ אמרה כי היא מבקשת לדבר על הצעת החוק של ח”כ אורלי לוי, שאומרת “מסגרת חוץ ביתית לכל ילד בסיכון”. מדובר בהצעה מאוד מסוכנת שרק תהווה הוצאה גורפת של קטינים מביתם. פקידי הסעד יקבלו (מה שיש להן היום) לגיטימציה בלתי מוגבלת להוצאה גורפת של ילדים מהבית. אני דואגת מדוע אין הפניה לילדים אלו בטיפול בקהילה.

נשים שעוסקות בזנות, רבות מהן היו במשפחות אומנה.

ד”ר סולודקין מסרה, כשאורלי לוי הציגה את הצעת החוק שלה להאריך את חוק הנזקקות של קטינים מגיל 14 עד גיל 18, הבנתי מיד את הסכנות. אני וח”כ זאב בוים, הבנו מיד את הסכנה. מדובר בעיוות גדול. במקום לסייע לילדים בקהילה יש לנו כאן הרחקה גורפת של ילדים מהחברה והקהילה בפרט.

גב’ איילה שטגמן מסרה כי נמצאת איתנו גב’ ל’ ח’, והיא תספר מה קרה לילדים שלה שהוצאו לפנימיות בצורה שרירותית ובלתי סבירה.

גב’ ל’ ח’ סיפרה שבעקבות הליכי גירושיה מבעלה, לילה אחד היא שומעת דפיקות בדלת, לתדהמתה כשפתחה את הדלת הופיעה פקידת סעד לחוק הנוער עם צו 11 לפי חוק הנוער המכריז כי ילדיה “בסיכון”. לפקידת הסעד התלוותה משטרה מקומית שרצתה לקחת את כל חמשת ילדיה למתקן חרום של משרד הרווחה.

שלושת הבנות הגדולות  שהיו מעל גיל 14, סירבו להתלוות לשוטרים, ואילו שני הילדים הקטנים, נחטפו, ונלקחו בכח על ידי השוטרים.

תשעה חודשים לא נתנו לאמא ל’ ח’ לראות את שני ילדיה, והיא ניהלה מאבק בלתי מתפשר להשבת ילדיה אליה. את הנזקים שנגרמו לילדיה של האמא ל’ ח’ במתקן חרום  היא מנסה לתקן עד היום, כשבנה בן 8 שנים לא למד בבית הספר קרוא וכתוב תשעה חודשים. פקידות הסעד שגרמו לנזק ולהרס התא המשפחתי שלה נעלמו ולא שבו.

העיתונאית לורי שם טוב סיפרה לאמא ל’ ח’, כי ילדיה גם הם נחטפו בשיטה דומה. כשהאמא לורי שם טוב זומנה ל”וועדת החלטה” בלשכת רווחה גבעתיים, פקידת הסעד  ושוטרי משטרת גבעתיים, הלכו לגן הילדים ולבית הספר של ילדיה, ושלפו את ילדיה אז בני 4 ו- 6 שנים ממסגרות החינוך לעיני החברים של הילדים.

חטיפת ילדיה של העיתונאית לורי שם טוב בוצעה ביום 6.1.09 ומאז ועד עצם היום הזה, מנהלת האמא לורי שם טוב מאבק להשבת ילדיה אליה, כשרשויות הרווחה ממאנות לתת לילדים לראות את אמם, והשופט שהוא חותמת גומי של פקידות הסעד ממלא אחר הוראותיהן.

פרופ’ אסתר הרצוג, אני רוצה לומר למרינה שכל תלונה המתקבלת נגדה זה צל”ש, כולל הכפשות נגד עבודתך זה צל”ש. סימן שאת עושה את העבודה שלך. במדינתנו, מי שעושה את העוול, שמוציא ילדים בכפיה מהוריהם, כל מי שעוסק בנושא זה, הקריירה הפוליטית שלו מחוסלת.

הצעות החוק של אורלי לוי לא חדשות. עליזה אולמרט, אשתו של ראש הממשלה לשעבר, עובדת סוציאלית במקצועה, היא זו שאחראית לרעיון של הוצאת ילדים ממשמורת הוריהם למסגרת חוץ ביתית במשפחתונים ומחוץ לקהילה.

על פי חשיבתה של עליזה אולמרט שהיתה יקירת משרד הרווחה, זה אומר בניית עוד ועוד מוסדות רווחה בשמות “משפחתונים”.

“טובת הילד” משמשת לדברים הכי גרועים שנעשים לילדים במדינת ישראל.

כשלוקחים ילד ממסגרת מוכרת, מהחברים שלו, מההורים שלו, מנתקים אותו מכולם בבת אחת, ושולחים אותו למקום לא מוכר, מדובר בכוחניות איומה.

המערכת הסוציאלית מקושרת לכל המערכות, כולל התקשורת, וכל מערכת יודעת שאם תעז להתנגד, הם מחוסלים. כך קרה לח”כ בניזרי. בנושא החקיקה, אני לצערי, לא מאמינה בחוקים. בביצוע אין להם סיכוי.

חוק איסור פרסום קטינים, שעבר 7 מדורים של שינויים הוא חוק שנועד להסתיר ולחפות על הכשלים של משרד הרווחה וידם הקלה על ההדק בהוצאת קטינים ממשמורת הוריהם. מדובר במניע העתיק ביותר בעולם: כסף. תעשיית הוצאת הילדים מהבית היא תעשייה עתירת הון. למעלה מ-5 מיליארד ₪ בשנה מתגלגלים בתעשיית ההשמה החוץ ביתית של הילדים. אנשים רבים מתפרנסים מן התעשיה הזו.

דוברת עמותת ע.ל.י.ה. גב’ איילה שטגמן, חשוב לציין את צו החרום, בו נלקחים ילדים ממשמורת הוריהם מהרגע להרגע. חוק חובת הדיווח בבתי הספר פרוץ לחלוטין, כל אחד מדווח מה שבא לו ואיך שבא לו, ממציאים חשדות למקרים שלא היו ולא נבראו ואיש כישר בעיניו יעשה.

גב’ נחמה דיכנה מנכ”ל עמותת ע.ל.י.ה. אני קבלת פניות של סבים וסבתות המבקשים לגדל את נכדיהם ולא נותנים להם. היום על פי חוק נוער כל פקיד סעד אם הוא סבור כי הילד בסיכון, יש לו סמכות להוציא את הילד מהבית. לא יתכן שיהיה כח עצום ובלתי מוגבל לפקיד להוציא ילד מהוריו מתי שהפקיד רוצה. מגיעה מכונית משטרתית עם פקידת סעד בתוכה לגן ילדים ולוקחים את הילד מגן ילדים. זו חטיפה לכל דבר וענין. מעלימים את הילדים למרכז חרום.

יו”ר עמותת ע.ל.י.ה. פרופ’ אסתר הרצוג, אין אפשרות לעזור למשפחה על ידי פקידי מדינה. מי שיכול לסייע למשפחה אלו חברים, משפחה קרובה. כשזה מגיע לנקודה של חוק הדיווח, השיטה הזו של העברת אינפורמציה הלאה, זה מרשם בדוק להעדר מוסר חברתי.

פקידת הסעד מחוזית לשעבר, גב’ מילי אורן גרוסמן, אכן החוק פרוץ, ואכן לפקידי סעד יש יכולת בלתי מוגבלת ובלתי מפוקחת להוציא ילדים ממשמורת הוריהם, על סמך קבלת דיווחים של שכנים, בלא שיש לפקידים היכולת לבדוק את הנתונים ולאמת אותם עם ההורים.

במשך השנים בהם שימשתי כפקידת סעד מחוזית, נתקלתי בעבודתי במקרים שונים של הוצאת ילדים בלתי מוצדקת מהוריהם. בחוויה שלי כפקידת סעד, זו מערכת מסורבלת בצורה שאי אפשר לתאר.

במקרים רבים לעובד סוציאלי אין שום כלים לטפל במשפחה בתוך הקהילה! ד”ר מרינה סולודקין אמרה דברים מאוד חשובים. התחום פרוץ. אין כלים. לי זה מספיק. הוצאת ילדים מהבית צריכה להיות השלב האחרון – אחרון, אולם בפועל אין זה כך.

פסיכיאטר מומחה משפטי ד”ר רזניק, אני עוסק במתן חוות דעת משפטיות כמומחה בית משפט בנושא הוצאת ילדים ממשמורת הוריהם. במרבית המקרים חוות הדעת הם העתק של הכתוב מתסקיר פקידת הסעד. אין למומחים המשפטיים יכולת לבדוק את המשפחה המגיעה אליהם בלי הסתמכות על תסקיר פקידת סעד.

עו”ד טלי תמרי שמייצגת משפחות מעוטי יכולת מסרה שמדינת ישראל בין 10 הארצות הראשונות שהצטרפו לאמנה לזכויות הילד, ברם מדינת ישראל לא יישמה את האמנה לחקיקה. אחד הזכויות הראשונות באמנה היא זכותו של ילד לגדול עם משפחתו.

לסיכום מסרה ד”ר סולודקין כי הצעת החוק של שינוי הרכב ועדת ערר נפלה. ח”כ גלעד ארדן אמר שההצעה נפלה “מסיבות טכניות” ברם לא פירט מהן אותן סיבות טכניות.

אני רוצה לסיים את השדולה ולומר כי ארגונים ועמותות נוספות רבות הצטרפו לסייע לנו במאבק הצודק שלנו נגד הוצאת ילדים בכפיה ממשפחות הנורמטיביות, וגם עמותת טבקה התגייסה לסייע למשפחות האתיופיות. 

סיכמה את השדולה:

לורי שם טוב, עיתונאית, 050-8846712

ביום 3 באפריל 2011, תקיים עמותת ע.ל.י.ה כנס בנושא ילדים הנמצאים בסיכון במוסדות משרד הרווחה, הכנס יתקיים בבית ציוני אמריקה תל-אביב, בין השעות 18:30-22:00.

  תנחה את הכנס: העיתונאית גב’ יעל צדוק 

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=BeRLnZ_trKA&w=480&h=390]

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

2 thoughts on “ישיבה שישית (15/3/11) של הלובי הפרלמנטרי בכנסת ישראל בחסות ח”כ ד”ר מרינה סולודקין נגד הוצאת ילדים בכפיה ממשפחות נורמטיביות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות