ח”כ ד”ר מרינה סולודקין: משרד הרווחה שדה מוקשים

Spread the love

ביום 13/12/11 התקיימה הישיבה השמינית של הלובי הפרלמנטרי ברשות ח”כ ד”ר מרינה סולודקין:

“המאבק כנגד הוצאת ילדים מהורים וממשפחות נורמטיביים על ידי שירותי הרווחה”

ד”ר סולודקין דיווחה שלאחר שנתיים וחצי של עבודה בלובי הפרלמנטרי, מצב הוצאת ילדים ממשפחות נורמטיביות מאוד מסובך. ילדים נלקחים מהוריהם ללא שיש אלימות בביתם, ללא הזנחה ובלי סיבה נלקחים למרכזי חרום, משפ’ אומנה, פנימיות ומוסדות רווחה. עיקר הוצאת הילדים מדובר במשפחות מוחלשות.

נפגשתי עם מבקר המדינה מר מיכה לינדנשטראוס שפתח בדיקה בנושא מה קורה עם הוצאת ילדים מהבית. מי שמונה לפקח על הנושא זה מר בועז ענר, וכל הארגונים הנוכחים כאן, עמותות ועורכי דין מתבקשים לפנות אליו על כל הוצאת ילדים בלתי מוצדקת מהבית.

המסקנות הראשונות של מבקר המדינה יוגשו בעוד מספר חודשים, ושר הרווחה ידרש לתת תשובות על הוצאת ילדים בלתי מוצדקת.

הוסבר למבקר המדינה כי לא מדובר בהוצאת ילדים “ממגדר רוסי”. מדובר בהוצאת ילדים בלתי מוצדקת בכל השכבות החלשות במדינה. רוסים, אתיופים, אמהות חד הוריות, גרושות, משפחות מעוטות יכולת.

מסתבר שההורים במגזר הערבי “טובים יותר” מההורים היהודים, כי שם לא מוציאים כמעט ילדים. . .

זו הקדנציה הראשונה שועדת אתיקה שפטה אותי מספר פעמים בגלל עיסוקי בנושא. פעם אחת הוגשה תלונה נגדי על ידי השר לשעבר בוז’י הרצוג בטענה כי אחד המשתתפים, השתמש לכאורה במונחים בלתי ראויים נגד משרד הרווחה.

בוועדת האתיקה בדקו ואמרו שאין סיבה לתלונה וסגרו תלונה זו.

ארגון העו”ס פנו אף הם לועדת האתיקה של הכנסת להתלונן נגדי, אלא שהם השתמשו בניסוחים לא ראויים וועדת האתיקה החליטה “שאין בשר ואין חומר להעניש אותי” ותלונה זו נסגרה גם היא.

אנו עוסקים בזכויות של ילדים והורים. יש לנו שר רווחה חדש שלפי ההתרשמות שלי מבין שמשרד הרווחה זה שדה מוקשים.

מהליכוד גב’ איילה שטגמן, שמשמשת גם כדוברת עמותת ע.ל.י.ה. הודתה למרינה סולודקין שהיא האחת והיחידה שהסכימה להיות יו”ר של השדולה הפרלמנטרית נגד הוצאת ילדים ממשפחות נורמטיביות לפנימיות משרד הרווחה.

הגענו למצב כזה שהבאנו לידיעת מבקר המדינה שהוא צריך לבקר את מערכות ורשויות הרווחה. בזכותנו מוקמת ועדה משנית של מבקר המדינה עד שיועבר החוק נגד הוצאת ילדים בכפיה ממשפחות נורמטיביות.

אחיו ואחיותיו של שר הרווחה גדלו בפנימיות משרד הרווחה, והוא הבטיח לי שיקדם הצעת חוק בנושא. השדולה הפרלמנטרית מביאה למודעות והישגים.

ההמצאה של “מרכזי חרום”, זה קיים רק בארץ ישראל. קיימים תשעה מרכזי חרום שיש לסגור אותם. אני מזכירה שבמרכז חרום ויצ”ו הדסים סירבו לתת לח”כ רוברט טיבייב לבדוק את המתרחש בתוך מתקן החרום, ורק התערבות משטרת ישראל, הביאה לכניסתו של חבר הכנסת לבדוק את הנעשה במקום.

גב’ נחמה דיכנה, מנכ”ל עמותת ע.ל.י.ה. מסרה, כמו בכל דבר בחיים בחלק מהמקרים אנו מצליחים למנוע הוצאת ילדים לפנימיות משרד הרווחה ובחלק לא. הדבר הכי חשוב שצריך לזכור: אסור לוותר! צריך להמשיך ולהתמודד ולא להרים ידיים כשילדים נלקחים ללא הצדקה ממשמורת ההורים.

עובדים סוציאליים במשרד הרווחה מנהלים מלחמת התשה נגד אנשים חלשים. אחד הדברים שאנחנו בעמותת ע.ל.י.ה. מתמקדים ביעוץ הראשוני זה זכויות ההורים להיות מיוצגים בוועדות החלטה. אביא דוגמא, אמא ל- 4 ילדים קטנים, גננת דיווחה לעובדת סוציאלית שהילדים הגיעו עם בגדים לא נקיים לגן. העובדת הסוציאלית ביצעה ביקור פתע בבית ומצאה בית לא מסודר. העו”ס דיווחה בלשכת הרווחה כי יש הזנחה בבית וזימנה ועדת החלטה. האמא פנתה אלי (לנחמה דיכנה). מאחר ומדובר במשפחה חרדית, הפניתי אותה גם לרב של הישוב וגם לעו”ד משה יצחק אויסדיטשר, שהצליח למנוע את ועדת ההחלטה “והוריד” את משרד הרווחה מגבה של המשפחה.

אני שואלת מה קורה לילדים שהוצאו מהבית, מי מבקר אותם, מי עוקב אחריהם: טוב להם, רע להם, מה עושים עם ההורים, האם ההורים מקבלים תמיכה, טיפול, מעקב – אין שקיפות בנושא. הצעד הבא של עמותת ע.ל.י.ה. הוא פיקוח על כל הנושא וביצוע מחקר בנושא שיקום ילדים שהוצאו מביתם.

צריך לבטל את המושג “נזקקות”. הורים אינם יודעים שמשמעות המושג “נזקקות” שהילד מופקע ממך ולא שייך להורה יותר. צריך גם להוריד את החסינות ואחריות פלילית שקיימים לפקידי סעד שסורחים בעבודתם.

לורי שם טוב, עיתונאית, מייסדת בעמותת ע.ל.י.ה., דיווחה כי העובדים הסוציאליים מונעים כעת ממנה לראות את בנה הבכור בן 9 שנים, לאחר שניתקו את הקשר בינו לבינה 3 שנים, בטענה חדשה: “משקעי עבר”. מדובר בטענה בלתי הגיונית בעליל שאסור לקבל אותה. האמא פנתה לבית משפט מחוזי לבטל את הגזרה.

לסיכום, מסרה ד”ר סולודקין סקירה על הצעות חוק חדשות שהיא יוזמת ותיקוני חקיקה קיימים. בנושא הצעת חוק שרותי הסעד – שינוי הרכב ועדת ערר, החוק עבר בקריאה טרומית.

חוק נושא ועדת עבודה ורווחה – מישהו בולם את החוק ואני מגישה אותו שוב לקריאה ראשונה.

הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על עו”ס נפל בפברואר 2011, אולם חברתי מהליכוד איילה שטגמן, תעזור לי לעלות אותו שוב. משרד הרווחה מפחד מתלונות הציבור עליו.

הצעת חוק נוער (טיפול והשגחה) העדפת משפחה מדרגה ראשונה על פני משפחה אומנת – נדחה. גם חוק זה אעלה שוב.

הוצאת ילדים מהבית זה נגד הדת היהודית.

הצעת חוק אימוץ ילדים (תיקון – אימוץ פתוח) – אעלה זאת שוב.

הצעת חוק נוער (תיקון – תיעוד שיחה עם קטין בחשד לאלימות במשפחה או הזנחה) – אעלה זאת שוב. מה שקורה היום, מגיע קצין חקירות וחוקר את הילד מאחורי גבם של ההורים. הילד לא יודע לענות ומשיב תשובות נאיביות, שגורמים “להפללת” ההורים. הצעת החוק דורשת שילד יחקר כשהוא מלווה עם אחד מההורים.

עורכי הדין ורוניקה ברומברג, עו”ד טלי תמרין, עו”ד יפתח תייר ועו”ד משה יצחק אויסדיטשר, הודיעו כי ירתמו לפעול בשיתוף פעולה עם עמותת ע.ל.י.ה. לקידום הצעות החוק של ד”ר מרינה סולודקין.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות