ח”כ דני דנון: משרד החינוך אשם באונס הילדה בבית ספר בתל-אביב

Spread the love

ח”כ דני דנון, יו”ר ועדה לזכויות הילד: משרד החינוך אחראי לאונס הילדה 

בעקבות נתונים על היישום החלקי ביותר של החינוך המיני בבתי הספר, מאשים ח”כ דני דנון אישית את מנכ”ל המשרד באחריות לאונס הקבוצתי שנחשף בשבוע שעבר בת”א. 

 משרד החינוך: הדברים אינם ראויים לתגובה.   תלמידים: אין באמת שיעורים על מין, מתמקדים בבגרויות ולא בערכים 

עד כמה באמת מפעיל משרד החינוך את מערך החינוך המיני שלו? מסתבר שמעט מאוד.   בעקבות אונס הנערה בידי 13 נערים במשך שנים, עלו שאלות רבות לגבי מודעותם וחינוכם של התלמידים בישראל בנושא פגיעות מיניות. 

במשרד החינוך טענו שהפעילויות המתבצעות, בהן תוכניות “כישורי חיים” לתלמידי כיתות ה’, שיעורי המחנך השבועיים ו”שבוע מסוכנות באינטרנט”, בהחלט מספיקות, אולם נתונים שהוצגו היום (ג’) בוועדת זכויות הילד בכנסת מגלים תמונה שונה בתכלית: בפועל אין בבתי הספר כמעט התייחסות לנושא, וכשכבר יש התייחסות – היא באה בעיקר בתגובה לאירועים נקודתיים. 

הכל מתחיל ונגמר בחינוך”, אומר יו”ר הוועדה, ח”כ דני דנון (ליכוד).

 “החברה בישראל הפכה להיות בשנים האחרונות חברה עם וירוס שמשחית את עצמה. אתרי מין ותוכניות טלוויזיה הפכו למודל לחיקוי בקרב הילדים, וכבוד האדם נשחק עד עפר. מערכת החינוך לא מתפקדת ומפקירה את החינוך לטלוויזיה ולאינטרנט.  

 משרד החינוך חייב להכניס תוכניות לחינוך מיני כתוכנית חובה לבתי הספר כבר מגיל צעיר, בשביל למנוע את מקרי האונס הבאים בחברה.

 אני רואה במנכ”ל משרד החינוך אחראי למקרה האונס של הנערה שנחשף בשבוע שעבר”.

 במשרד החינוך אמרו כי “הדברים אינם ראויים לתגובה”. 

 משרד החינוך הוא הגורם העיקרי המופקד על חינוך מיני בבתי ספר – באמצעות היחידה לחינוך למיניות, זוגיות וחיי משפחה בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי, בה מועסקות שמונה מדריכות שמכשירות יועצות ופסיכולוגים חינוכיים לעיסוק בחינוך מיני.

לנושא אמורות להיות מוקדשות כ-70 שעות במסגרת תוכנית “כישורי חיים” בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים.

 תמיד יעדיפו להשלים שעת מתמטיקה   לפי ממצאי המחקר שנערך באגף המידע והמחקר בכנסת והוגש לוועדה, יישומה של תוכנית “כישורי חיים” בבתי ספר חלקי בלבד, וגם בבתי ספר שבהם היא פועלת, לא תמיד נכללים בה שיעורי החינוך המיני. גם שיעורי החינוך המתקיימים בכל כיתה מדי שבוע עד כיתה י”ב, ואמורים לכלול גם הם תכנים של חינוך מיני, בפועל מנוצלים בדרך כלל לדברים אחרים. 

 עוד נטען במחקר כי ליחידה לחינוך למיניות אין סמכויות פיקוח, והיא אינה מנהלת מעקב אחר מידת ההטמעה והיישום של התוכניות.

ממצאי התחקיר העלו כי מרבית התלמידים כלל לא נחשפו לחינוך מיני, או נחשפו לשעות בודדות. נטען כי החינוך המיני במסגרת בתי ספר ניתן כתגובה מקרית לאירוע נקודתי, ובדרך כלל מתייחס למיניות בני הנוער כמאיימת ואינו מאפשר דיון משמעותי בנושאים המטרידים באמת את בני הנוער. תלמידים ששוחחו עם ynet הציגו תמונה המאשרת את הממצאים.

 “אין באמת שיערי חינוך מיני שנותנים לתלמידים הסתכלות אחרת”, אומר אלון רייכמן, תלמיד כיתה י’ בתיכון קציר ברחובות.  “עושים את זה כדבר שחייבים – וזהו. נפטרים מזה כי יש בגרויות ועניינים. לא מדברים מספיק על פעילות מינית. לא מדברים על זה בדיבור רציני או מעמיק. תמיד יעדיפו להשלים שעת מתמטיקה, והמורה לחינוך אומרת שאין שיעור כי צריך להשלים חומר”. 

 גם לדברי קורל וקסלר, תלמידת י”ב בתיכון בן צבי בקריית אונו, “שיעורי חינוך לא מתקיימים.

 המורים מעדיפים לקחת שיעור ולעשות איתו משהו אחר.  למורים קשה לעסוק בנושא אינטימי, כי הם גם לא מקבלים הכשרה ולכן עוברים הלאה. מתמקדים בבגרויות ולא בערכים“.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=n_nTTwafuVI]

לשכת הרווחה באשדוד – במקום לסייע לילדה בת עשר, הוציאו אותה מביתה ומשפחתה

פורסם בתאריך 06/05/2009
 
מאי 2009 – משטרת אשדוד וגורמי הרווחה בעיר בודקים פרשה קשה, במרכזה עומדת ילדה בת 10 שקיימה יחסי מין עם לפחות 8 ילדים מבית ספרה ובתי ספר אחרים. הנהלת בית הספר מיהרה לכנס ישיבה, לאחר שפרטי הפרשה החלו להיחשף.
ההנהלה ביקשה לבדוק את תפקוד הוריה של הילדה, אולם לטענתם, בבדיקה לא התגלו ממצאים חריגים.
באופן תמוה החליטו באגף הרווחה בעיריית אשדוד על הוצאת הילדה מחזקת הוריה, ולהעביר אותה למסגרת מחוץ לבית, בשעה ששאר התלמידים המעורבים ממשיכים ללמוד בבית הספר. רק באמצעות עו”ד מזל גבאי המייצגת את המשפחה, הילדה הוחזרה לביתה.
עו”ד מזל גבאי: “הדבר הכי נכון לילדה שחוותה התעללות מינית כל כך קשה, זה להיות בסביבה הטבעית שלה, ולקבל את החיבוק והתמיכה של אבא ואמא“.
מתוך כתבת תחקיר של אשרת קוטלר על שערוריית המין באשדוד
פקידי הרווחה בעיריית אשדוד ממלאים פיהם מים – חלק א
“כל ניסיונותינו לקבל הסבר רציני באשר לדרכי הטיפול בשני המקרים שקדמו למין הקבוצתי של חבורת הילדים בשנה האחרונה העלו חרס בידינו. גם הצוות החינוכי וגם העובדים הסוציאליים, פשוט ממלאים את פיהם מים. איש לא היה מוכן להתראיין, איש לא היה מוכן לדבר איתנו אפילו שלא לציטוט.

הטיוח – מחלקת הרווחה לא יידעו את הורי הילדה על אירועי המין של בתם בבית הספר – חלק ב

ממסמך פנימי של מחלקת הרווחה של עיריית אשדוד שהגיע לידינו עולה התמונה הבאה: בשנת 2005 דווח בית הספר למחלקת הרווחה בעיריית אשדוד על אירוע תקיפה מינית בין תלמידים בשטח בית הספר. מדובר באירוע השירותים שהתרחש בכיתה א’. ע”פ דוח העובדת הסוציאלית הזמין בית הספר את הורי התלמידים לשיחה. העובדת הסוציאלית נפגשה עם הורי אחד הילדים אך עם הוריה של הילדה פגשה העו”ס רק מקץ שנתיים. האירוע תואר כמעשה שובבות וסקרנות מינית.

מחלקת הרווחה והחינוך בעירייה פעלו בניגוד לנהלים – חלק ב

הטרדה מינית שחוות הילדה בגיל שש דורשת ע”פ הוראות משרד החינוך זימון מידי של ועדה מקצועית מיוחדת שכוללת את מנהלת בית הספר, היועצת, הפסיכולוגית, המפקח, יועץ בכיר, מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית, ואת פקיד הסעד. דבר מכל הדברים הללו לא נעשה.”

עו”ד מזל גבאי שמיר – נציגת המשפחה – הכשלים של משרד הרווחה – חלק ב

“הכשל המרכזי של משרד הרווחה זה” ‘קיבלתם דווח כלכך קשה במאי 2008, מה עשיתם ממאי 2008 עד ה-19 באפריל 2009?’, את יודעת מה הם עשו?, זה ממה שהם מסרו לי בפגישה, זה שהם הוציאו שני מכתבים, האחד היה בספטמבר 2008, שבו הם ביקשו לקבל עדכון, והם קיבלו תשובה טלפונית שהכול בסדר. וב- 22 במרץ 2009 הם הוציאו שוב מכתב לברר מה קורה ועד לרגע זה הם לא קיבלו תשובה מבית הספר”.

פקידי הרווחה מנסים אסטרטגיית טיוח חדשה – להרחיק את הילדה מבית הוריה למוסד טיפולי – חלק ב

לאחר אירוע המין הקבוצתי ב- 2009 “מתכנסת סוף סוף ועדה מקצועית מיוחדת, אלא שכעת ההמלצה היא, להרחיק את הילדה מבית הוריה למוסד טיפולי. הטעויות פשוט מסרבות להיפסק.”
מספרת אם הילדה: “אותו יום שגילינו מה שקרה, המחנכת ויועצת בית הספר הגיעו אלי, ואמרו לי: ‘להגנתה, תוציאי אותה, תרחיקי אותה, לכמה ימים שכל הסיפור ירגע’. עשיתי את זה ולא יכולתי לישון בלילות. אמרתי: ‘לעזאזל, היא רחוקה ממני, אם היא רוצה לבכות, מי יחבק אותה, אם היא רוצה לספר, אם היא רוצה לדבר, אני אמא שלה’. ואז החלטתי שאני מערבת עורך דין, ומחזירה את הילדה שלי לבית.

פקידות הסעד פעלו ברשלנות – מקבלות החלטות בדיני נפשות מבלי לברר דברים בסיסיים ביותר – חלק ב

עו”ד מזל גבאי שמיר – נציגת המשפחה: “אני פניתי לאחת מפקידות הסעד, ונדהמתי לגלות שאף אחת מהן לא ראתה אותה. ואני גם לא בטוחה שהן מכירות את המקום שאליו הן רצו שהיא תלך”.
המשך הכתבה, אשרת קוטלר: ” כן שמעתם נכון. לא די שכולם נרדמו בשמירה, עכשיו מבקשים להרחיק את הילדה מבית הוריה, למרות שע”פ דו”ח הרווחה הם נמצאו כשירים, ויותר מכך, לגדל את בתם. כבר חודש ימים הילדה נמצאת בבית, חרושת השמועות מטילה את כל האשמה עליה. איש בבית הספר לא קם להגנתה… הוריה של הילדה עדיין נאבקים בימים אלו בדרישה האבסורדית להרחיק מהם את בתם”
  • שערוריית המין באשדוד – הטיוח של מערכות הרווחה והחינוך – הסיפור המלא, כתבה של אשרת קוטלר – חלק אחלק ב

נקודות:

  • עיריית אשדוד נכשלה בטיפול במקרה. פקידי הסעד לחוק הנוער והעובדים הסוציאליים בעיריית אשדוד, לא סייעו לילדה, אלא הרעו את מצבה בכך שהרחיקו אותה מהוריה וביתה.
  • פקידי הרווחה מוציאים ילדים מביתם ומשפחתם גם כאשר ההורים טובים ומסורים.
  • פקידי הרווחה מוציאים ילדים מביתם ומשפחתם מבלי לראות את הילדים או את המקום אליהם הם שולחים את הילדים.
  • פקידי הרווחה פועלים ע”פ האינטרס של הרשות המקומית המעסיקה אותם ו/או שיקולים זרים, תוך שהם מציגים לכאורה שהם פועלים לטובת הילד.

פקידי הרווחה מקבלים החלטות גורליות על גורלה של משפחה ברשלנות, ובשיקולים זרים. בפסק דין של בית משפט העליון כתב השופט ברק על הוצאת ילדים מהבית רק כשאין ברירה: “כדי להצדיק הוצאתו של קטין מרשות הוריו הטבעיים צריכה להתקיים עילה מיוחדת ויוצאת דופן. הילד יוצא מרשות הוריו, ללא הסכמתם, רק כאשר הדבר מחויב המציאות ובלתי נמנע. טובת הילד משמשת נדבך מרכזי בגדר בחינתן של דרכי הטיפול השונות, ובהן טיפול הכרוך בניתוק הילד מהוריו. טובתם של ילדים דורשת, לרוב, כי יימצאו ברשות הוריהם, במסגרת התא המשפחתי הטבעי“.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות