נתניה 2009: פקחים ושוטרים חכמים על חלשים

Spread the love

נער אוטיסט מנתניה יצא לטיול יומי עם כלבתו. פקחי העירייה הורו לו לאסוף את גללי הצואה.

הנער המבוהל, שאינו מתקשר עם זרים, פתח במנוסה. משם, הסיפור הפך למפגן ביזיוני.

פקחים שוטרים וניידות – כולם בעקבות נער אחד, חסר ישע

עדכון אחרון: 11.12.09, 08:01

http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3818055,00.html

פקחי עיריית נתניה עיכבו נער אוטיסט, רק משום שלא אסף את הגללים, שהותירה אחריה כלבתו, בזמן טיול הבוקר בשכונה.

הנער לא שעה לקריאות הפקחים לעצור. המשטרה הוזעקה למקום והמעצר של הנער בוצע בסיוע כוחות משטרה גדולים, תוך ניסיונות של הנער המבוהל להימלט מהמקום. הוא התנגד למעצר, צרח בחרדה לעיני שכנים ועוברים ושבים מזועזעים.

ראוי להדגיש כי המדובר בנער אוטיסט, בעל צרכים מיוחדים, שאינו מתקשר ככל האדם עם הסובבים אותו.

למרות שהשכנים ניסו להסביר לשוטרים ולפקחים את העובדה המשמעותית הזו, הללו המשיכו בשלהם, עם נוהל מעצר, כאילו היה מדובר בפושע מסוכן לציבור.

ביום רביעי שעבר, יצא הנער, כבכל יום, בשעה שבע וחצי בדיוק, לטיול עם כלבתו. מדובר בנער אוטיסט, יפה תואר ואינטליגנטי במיוחד. “הבעיה שלו היא תקשורתית, התנהגותית, סביבתית וחברתית”, טוענת אמו. “הוא אינו מבין נכון אנשים, ואנשים אינם מבינים אותו”.

“פתאום ראינו את הילד רץ”, מספרת עדת ראייה. “הוא נראה מבוהל מאוד. אחריו רדף פקח ושני פקחים נוספים ליוו את המרדף אחרי הנער באוטו”.

כלבתו האהובה של הנער, נבהלה גם היא. בשלב מסוים היא נכנסה לחדר האשפה בבניין סמוך, פקח סגר אחריה את הדלת וכלא אותה במקום. “הכלבה הזאת היא כל עולמו, היא החיים שלו”, ממשיכה האם להסביר. “מבחינתו, זה כאילו שהולכים להרוג לו את הכלבה. מבחינתו זה מוות”.

שכנה שהייתה עדה לאירוע, מתארת את שראתה: “כשהנער שמע שייקחו לו את הכלבה, הוא נדלק ונתן מכה לפקח. הוא היה נסער מאוד והוא צעק. תנועות הגוף שלו היו גדולות. הפקחים לא עשו יותר כלום, אבל הם קראו למשטרה. פקח אחד שיחרר את הכלבה מחדר הזבל והיא רצה הביתה”.

אבל אז הגיעה ניידת משטרתית לשכונה. הנער לא הבחין ששוטר במדים מגיע אליו מאחור. “השוטר תפס אותו ועצר כמו שעוצרים חשוד ורצה לאזוק אותו”, מספר אחד השכנים. “הפקחים הגיעו ועמדו גם הם ליד השוטר. הנער נבהל. לא הבין מה קורה. ניגשתי אליהם. ביקשתי שלא יאזקו אותו. הסברתי שהוא לא ילד רגיל, שהוא אוטיסט ומיהרתי לבית להזעיק את ההורים.

“כשחזרתי, השוטר כבר לקח את היד של הילד מאחורי הגב ואזק אותו. פרצה מהומה במקום וכמובן, שהילד ממש יילל והשתולל. ניסתי להגן עליו, ממש שכבתי על הילד בניסיון למנוע שיאזקו אותו בשתי ידיים ולשכנע את השוטר להימנע מפעולה כזאת כלפי הילד, אבל זה לא עזר”.

אחותו הבגירה של הנער הזדרזה להביא מהבית מסמכים המעידים כי אחיה אוטיסט, אבל דבר לא עזר. השוטרים לא הרפו מאחיזתם כאילו תפסו עבריין בכיר בשירות המאפיה.

“שתי ניידות משטרה, שני ‘ואנים’ משטרתיים, ואן של פקחים ומהומת אלוהים ברחוב בגלל כלב שעשה קקי שלא נאסף”, מסכמת אחת השכנות את הסאגה הבלתי אפשרית הזו. “אלוהים ישמור. מה למען השם השוטרים האלה עושים? אנשים צעקו לשוטרים ‘לכו תתפסו פושעים אמיתיים’. זה מקומם. שיילכו לתפוס נערים שמחזיקים סכינים, לא אוטיסט חסר ישע”.

בסופו של דבר הגיעה האם. “אני רואה שגוררים את הילד שלי לניידת והוא עם אזיקים ברגליים. צורח. לא מזהה אף אחד. כולו בפאניקה והשוטרים מנסים לדחוף אותו לניידת. הדלת של הניידת פתוחה. מושכים אותו ביד. פלא שהיא לא יצאה לו  מהמקום. לא נתנו לי להתקרב ולהרגיע אותו. לא רצו להקשיב לי.

אמרתי, ‘אני אמא שלו אני ארגיע אותו’. והוא היסטרי, צורח. השאגות שלו היו נוראיות. נשכבתי עליו. אמרתי לשוטר ‘תן לי להרגיע אותו’.

הילד בכה: ‘כואב לי, כואב לי, שיורידו לי את האזיקים’.

אמרתי לשוטר, ‘אני נכנסת איתו לניידת’.

לתחנה נסענו כשהילד כבר לא אזוק, אנחנו מחובקים והוא בוכה ומייבב.

בתחנת המשטרה בנתניה הגישו הפקחים תלונה נגד הנער האוטיסט ובמקביל הגישו להוריו דו”ח המתאר את העבירה: “הרשית לכלב שברשותך לעשות את צרכיו במקום ציבורי בניגוד לחוק, עבירה על חוק עזר לנתניה: שמירת הסדר והניקיון. הקנס הכספי: 660 שקל”. במקביל רשמו בדוח הערה: “הנאשמת (בעלי הכלב הבגירים, ההורים. צ.ק) לא הייתה במקום. במקום נכח הבן”.

תגובת מנהל אגף הפיקוח בעירייה, ציון שדה: “על הנער לא היה כתוב שהוא אוטיסט וטוב שכך. הבחור נראה עם הכלב כאשר עשה את צרכיו והנער אינו מפנה את הגללים. פנו אליו הפקחים, אך הנער לא השיב ועזב את המקום, יותר נכון, ברח. הפקחים ביקשו ממנו להזדהות. הנ”ל לא שעה לפנייתם והחל לנבל פיו ולקלל ואפילו לאיים וצריך להבין שהפקחים עדיין לא מודעים לכך שהילד אוטיסט. אילו ידענו מתחילה שמדובר בנער אוטיסט, לא היינו פועלים ביתר שאת כלפיו כפי שעשינו ובנוסף, המצב גרר מצב ונהפך לכדור שלג שנעצר במשטרה”.

סגן מפקד תחנת נתניה, רצון פרץ, מסר בתגובה: “מדובר בבחור שתקף ופצע פקח עיריית נתניה. בעקבות עבירת איסוף גללים, הפקחים הזמינו ניידת. הבחור בן ה-17 תקף גם את השוטר שביקש סיוע. בסופו של דבר תוך שימוש בכוח עצרו את הקטין. אמו שהגיעה למקום התלוותה איתו ולאחר חקירה שוחרר”.

תגובתה של ראש העיר, מרים פיירברג: “אין ספק שהמקרה נוגע ללב. כאשר מדובר בנער עם מאפיינים מיוחדים החוויה הייתה קשה מבחינתו להתמודדות ואני מצטערת על כך. אין ספק שאנו ננחה את הפקחים לגלות רגישות גבוהה יותר ולבדוק היטב אם לאדם שהם פונים אליו יש את הכלים והיכולת להתמודד מולם”.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות