השופט חננאל שרעבי הפך החלטת השופטת מאיה לוי מהקריות שהורתה לבצע בדיקה רפואית כפויה לקשיש מבלי שנתבקשה לכך רמ”ש 27592-07-19

Spread the love

השופטת מאיה לוי מהקריות, יזמה הליך בדיקה רפואית כפויה לקשיש מבלי שנתבקשה לכך, מבלי ששמעה את רצונו. בנוסף, האריכה צו אפוטרופוסות לגופו ורכושו של הקשיש בניגוד לרצונו בתיק א”פ 12905-09-18. הקשיש ערער וערעורו הגיע לשופט חננאל שרעבי מחיפה, שהפך את החלטתה.

הדין וגם הפסיקה קובעים, כי אין שופט מוסמך ליתן סעד שלא נתבקש, שכן איננו צד בהליך. במיוחד כשמדובר בבדיקה גופנית פולשנית הנוגדת את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו. לא ברור מה השתבש אצל השופטת מאיה לוי, שכן מבדיקה שערכנו לגביה עולה, כי הנ”ל נוהגת לתת סעדים מבלי שנדרשה להם, פוסקת בניגוד להגיון וחוש הצדק שלה לא מפותח כלל. ראו כתבה בניוז 1 משנת 2018 על מעלליה של שופטת זו, שהחלטתה נהפכה, שוב, על ידי השופט חננאל שרעבי: שופטת המשפחה מאיה לוי קיבלה בקשה של אישה בנוגע לבית המגורים המשותף, מבלי לשמוע את הגבר – בניגוד לתקנות סדר הדין האזרחי – ומבלי לנמק את החלטתה

מדובר בקשיש בן 93 אב לבת יחידה, המתגורר בביתו יחד עם מטפלת סיעודית צמודה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. לפני שנתיים אושפז הקשיש אשפוז ראשון בבית חולים לבריאות הנפש “מעלה כרמל”, לתקופה של חודש וחצי כשהוא אובחן במצב פסיכוטי וירידה קוגנטיבית במצבו, והמומחים קבעו כי יש למנות לו אפוטרופא לאלתר. בתו מונתה כאפוטרופא לגופו ורכושו.

ביום 6.9.18 הגיש הקשיש בקשה ל“ביטול אפוטרופוס של הבת שלי עלי”. השופטת מאיה לוי מינתה את הפסיכיאטרית ד”ר איזבלה גרינברג, הידועה כ”פסיכיאטרית הבית” של משרד הרווחה והמועדפת על מערכת המשפט, שכן חוות הדעת שלה ניתנות בהתאם לדרישת השופט שרוצה לקבוע את התוצאה הנוחה לו. הרווחה פשוט משלמת לה כסף, וד”ר גרינברג משמשת עלה תאנה של מערכת המשפט.

ד”ר איזבלה גרינברג, סיפקה את הסחורה לה נדרשה, וקטלה את הקשיש בחוות דעת ארסית:

המבקש במצב נפשי כיום נמצא במצב פסיכוטי עם תכנים פרנואידים, שיפוט ובוחן מציאות לקויים. מתנגד לקבל טיפול תרופתי נפשי וגופני שעלול לסכן את עצמו”.

“לאור האמור לעיל, המבקש אינו מסוגל לדאוג לענייניו הכספיים והבריאותיים וזקוק למינוי אפוטרופוס על גופו ורכושו. המבקש אינו מסוגל להביע דעתו בעניין מינוי אפוטרופוס עליו.

השופטת מאיה לוי מינתה את עמותת גג לנזקק ולחוסה, כאפוטרופא לדין למשך חצי שנה על גופו ורכושו של הקשיש. בכל התקופה הזו, התנגד הקשיש למינוי שנכפה עליו, והמשיך לפעול דרך בית המשפט לבטל את האפוטרופוסות על גופו ורכושו.

בחלוף חצי שנה התבקש הקשיש להגיש תעודה רפואית עדכנית ביחס למצבו לאותו יום, לרבות הצורך במינוי אפוטרופוס, והקשיש הגיש תעודה רפואית מאת פרופ’ גרי סינוף, מומחה בגריאטריה, שקבע ביום 30.5.19:

לאור השיחה איתו והמבחנים, ניתן לסכם שהשיפוט עדיין תקין. הוא יכול להחליט עבור עצמו. לפי רצונו הוא לא חייב אפוטרופוסות עליו בשלב הנוכחי. אולם, בגלל שמדובר על איש בן 93 שנים, עם מחלות ברקע והיום עם מטפל פרטי בבית, ממליץ שיהיה אדם נוסף נאמן לעזור לו בהחלטות על רכוש – תומך החלטות.

כעבור חודשיים בתו של הקשיש, הגישה בקשה בהולה להורות ל”מומחית” בית המשפט ד”ר איזבלה גרינברג, לערוך לקשיש בדיקה רפואית כפויה, והשופטת מאיה לוי, נעתרה לבקשת הבת, מבלי לקבל את תגובתו של הקשיש.

השופט חננאל שרעבי. תמונה: הנהלת בתי המשפט
השופט חננאל שרעבי. תמונה: הנהלת בתי המשפט

הקשיש הגיש בקשה בהולה לביטול החלטה שניתנה מבלי שנתבקשה עמדתו ומבלי שהעניין נדון, ונדחה. השופטת מאיה לוי כתבה כי חוות הדעת הישנה של הפסיכיאטרית איזבלה גרינברג משנת 2018 סותרת את חוות הדעת העדכנית שהציג הקשיש ולכן היא קבעה דיון לתאריך 10/9/19 שבו תתיצב איזבלה גרינברג לאחר שתבצע בדיקה חוזרת לקשיש ותעיין בחוות הדעת החדשה שהגיש הקשיש. על כך הגיש הקשיש ערעור שהתקבל על ידי השופט חננאל שרעבי, שלא חסך במילותיו כלפי השופטת, ופסק:

החלטתי ליתן רשות ערעור מכוח סמכותי על פי סעיף 410 לתקסד”א, לדון בבקשה כבערעור ולקבל את הערעור חלקית…

ההחלטה למנות למאן דהוא אפוטרופוס היא החלטה משמעותית מבחינת אותו אדם. במובן מסוים חירותו נלקחת ממנו ונקל להבין את עמדתו של המבקש, אשר נוסף על כך הביע לא פעם ולא פעמיים את מורת רוחו מכך שבתו מונתה לאפטורופוס עבורו, וזאת על רקע יחסיהם העכורים לדידו.

אמנם בית משפט קמא התרשם בעצמו מהמבקש בדיון שהיה ביום 4.12.18 אולם לטעמי בכל פעם שמבוקשת הארכת צו מינוי אפוטרופוס לאדם, וברפט כאשר אותו אדם מתנגד לבקשה, יש לקיים דיון במעמד כל הצדדים ולשמוע אותם, לרבות את אותו אדם שמבוקש לגביו מינוי אפוטרופוס.

החלטה על בדיקה רפואית נוספת למבקש כבמקרה דנן… ראוי לה להינתן לאחר שמיעה של המבקש, או לפחות קבלת תגובתו.

לקריאת ההחלטה בקובץ pdf

Print Friendly, PDF & Email

אדם

כתב לענייני משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות