הפסיכיאטרית ד”ר טלי וישנה חלוקת כדורים פסיכיאטריים לתלמידי הישיבות שנחלשים באמונה

Spread the love

תחקיר אולפן שישי, זה התחיל בשנות ה-90 בחסידות גור, מאז זה הלך והתרחב, והיום זו תופעה שקיימת ברוב החסידויות: כדורים פסיכיאטריים מחולקים בכמויות לתלמידי ישיבה כתרופת פלא למה שמפחיד את החרדים יותר מכל: ספקות באמונה או מחשבות על מין.

אפילו נער שרוצה לעבוד, יישלח לקבל תרופות שמיועדות לסכיזופרניה. הפסיכיאטרים שנונתים את המרשמים האלה לא חושבים באמת שהילד מפתח סכיזופרניה, הכל נעשה בשביל תופעת הלוואי של תרופת הסרוקסט והריספרדל: דיכוי החשק המיני, בפועל סירוס כימי. בשביל זה הם באים.

קובי וינברג, תלמיד ישיבה לשעבר: “מגיל 9 עד גיל 15 לקחתי כדורים פסיכיאטריים שלא הייתי צריך. לא אכלתי, לא ישנתי, זה עשה לי דיכאון, זה הפך אותי לצל של עצמי, אני לא רציתי את זה, נתנו לי את זה בכוח.”

מה זה מורה נותן בכוח? הוא תופס את הלס, מכניס כדור, שופך מים, “תבלע”, ירתי זה זה, הדור הלך, עוד כדור.”

הפסיכיאטר מחלק ריספונד ופריזמה 20 מ”ג, לכל דורש

א’ תלמיד ישיבה לשעבר: “נתנו לי ליתיום, כדורים למניה דיפרסיה, התחילה אינפלציה של כדורים, להעלות את המינונים”. שבוע ראשון 20 מ”ג מהשבוע השני 40 מ”ג. זה עלה ועלה, עוד שלפני היציאה כבר לקחתי קוקטייל של 4 סוגי כדורים, ובערך איזה עשרה כדורים.

חיים תפילינסקי “חונך” לשעבר: ברגע שהבחור הזה התחיל להיכנס לתקופה שהוא מקבל כדורים פסיכיאטריים, הוא לא מתפקד, הוא כבר לא במיטבו, ואז אתה יכול לעשות לו, הוא זומבי, אתה יכול לעשות איתו מה שאתה רוצה. הם רוצים רק דבר אחד: תהיה בתלם, נעשה הכל שאתה תוכל לעבור את ה-3-4 שנים שאתה צריך להיות בתוך הישיבה, נחתן אותך, תביא ילדים, ומפה תתמודד עם החיים.”

“אין לי שום הסמכה, לא למדתי שום דבר, אני לא מכיר את תורת הנפש של הבן-אדם”.

מ’, תלמיד ישיבה לשעבר: “תפסו אותי עושה רישיון ניהגה, רצו לזרוק אותי מהישיבה, ועלו עליי שיש לי גם סמארטפון, רצו לזרוק אותי, אז אמרו שאם יטפלו בי כמו שצריך, אז יש מצב שישאירו אותי בתוך הישיבה, כך אמר המשגיח לחונך. אז החונך רצה לקחת אותי לפסיכיאטר, ואני התעקשתי. בסופו של דבר הוא הצליח, הוא לקח אותי לפרופ’ עומר בונה, והוא סיפר לו שאני רוצה להתאבד, כל מיני דברים. הוא אפילו לא, הוא לא נתן לי להיכנס באמצע השיחה, הוא אמר לי “שתוק, אני מדבר”. כמובן שהתנגדתי לכל מיני דברים, ועומר בונה נתן לי כדור ריספרדל שאני צריך לקחת”.
מ’ איננו סכיזופרן, הוא היה תלמיד ישיבה שבסך הכל רצה לדעת מה קורה בחוץ. כמוהו יש עוד אלפים. מאז שיש אינטרנט בסמארטפון נפרץ הסכר שבנו בעמל רב במשך השנים והעולם החיצוני חודר את קירות הישיבה בלי פילטרים. מדע, חדשות, פורנו – הכל. פה נכנסים לתמונה החונכים, אברכים שהיו אמורים לשמש מנטורים לנערים שמתקשים במסגרת, אבל מהר מאוד גילו את הדרך הקלה: כדורים פסיכיאטריים.
הפסיכיאטריה, יותר משאר ענפי הרפואה, מבוססת על אמון. הרי סכיזופרניה לא רואים בצילום רנטגן ונטיות אובדניות לא רואים בבדיקות דם. החונכים למדו לנצל את זה. הם הפכו למאכרים של ריספרדל. זאת השיטה, הם קובעים פגישה פרטית אצל הפסיכיאטרים, מחיר הפגישה נע בין 1,200 ל-1,600 ש”ח, לפעמים באמצע הפגישה הם ישלחו את הנער החוצה ויישארו בחדר לבד עם הרופא. אז הם יגידו לו את כל מה שצריך להגיד בשביל לקבל ממנו את המרשם הנכון.

חיים תפילינסקי היה חונך כזה שהוצמד לנערים שגילו את העולם שבחוץ ואת המיניות שבפנים, עד שהוא בעצמו חצה את הקווים.

חיים תפילינסקי: “יש להם שיטה מאוד קלה: הם דוחפים לבחורים כדורים פסיכיאטריים, דבר ראשון שהפעילות המינית שלהם תעבוד פחות, המוטיבציה שלהם לא תהיה חזקה, שלא ירצו לחפש בחוץ”.

ריספרדל, שמשווק גם תחת השם ריספונד, הוא תרופה אנטי פסיכוטית לטיפול בסכיזופרניה, אבל הסירוס הכימי הוא לא תופעת הלוואי היחידה שלה. יש גם השמנה, לחץ דם גבוה, גם מחלת פרקינסון שכיחה מאוד, אחד מכל עשרה. אבל מה זה לעומת הסיכוי שהזומבי החדש לא יגע בעצמו יותר?

חיים תפילינסקי חונך לשעבר בישיבה חרדית
חיים תפילינסקי חונך לשעבר בישיבה חרדית

פרופ’ עומר בונה, הוא אחד השמות הראשונים שהחונכים החרדיים פונים אליהם. הוא מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בהדסה עין כרם. את מ’ והחונך שלו הוא קיבל ביחד בקליניקה הפרטית. לפי מכתב הסיכום, פרופ’ בונה התרשם שמדובר במצב פרה-פסיכוטי או פרודורמלי, והמליץ להתחיל במינון נמוך של ריספרדל. הרופא מציין שהמטופל בן 18 אלא שמ’ עדיין היה קטין. בנקודה הזאת, הוחלט לא להסתפק רק בעדויות, אלא ממש לבדוק האם זה באמת כל כך פשוט להשיג מרשם כזה.

שני תלמידים חרדיים לשעבר, שחזרו אל הלבוש וקוד ההתנהגות מהישיבה מצוידים במצלמות נסתרות. שלחנו אותם אל הפסיכיאטרים שהשמות שלהם חזרו ועלו בעדויות.

ראשון היה פרופ’ עומר בונה. התלמיד מספר לו שהוא נמשך גם לבנים וזה מפריע לו, כי זה אסור על פי ההלכה.

במקרה זה פרופ’ עומר בונה אומר לנער שהוא לא רואה בעיה שמצריכה טיפול, ומציע לקחת פרוקסטין, תרופה נפוצה שמוכרת גם בשם סרוקסט, לטיפול בחרדה שהנער מרגיש. גם לפרוקסטין יש תופעת לוואי, בדיוק מה שחשבתם.

פרופ’ עומר בונה: “יש כדורים שהם בעצם כדורים נגד דיכאון, שהם משפרים את מצב הרוח, שיש להם מה שנקרא תופעת לוואי, שהיא קצת מורידה את העיסוק או את הדחף. זה מקרה שיכול לעזור, כי מצד אחד ישפר את מצב הרוח, מצד שני את הדברים הלא רצויים זה יוריד. כותב על זה מרשם חוזר. את המרשם הזה אתם נותנים לרופא משפחה, והוא יוציא לך את זה מידי חודש”.

פרופ’ אבינועם רכס, יו”ר בית הדין של ההסתדרות הרפואית: אוננות זה דבר נורמלי, פיזיולוגי, מקובל, זאת לא מחלה, לא מטפלים באוננות. הומוסקסואליות היא לא מחלה, לא מטפלים תרופתית בהומוסקסואליות, אין מחלה כזאת, אי אפשר להמציא טיפול לדברים האלה, לא צריך להמציא טיפול לדברים האלה, הוא לא קיים. אם אתה מתכסה באבחנות האלה כדי להשיג דבר אחר, אתה חוטא לרפואה, אתה חוטא לערכים האתיים, המוסריים של המקצוע.

ד"ר טלי וישנה, רושמת מרשמים פסיכיאטריים לתלמידי ישיבות שלא זקוקים להם
ד”ר טלי וישנה, רושמת מרשמים פסיכיאטריים לתלמידי ישיבות שלא זקוקים להם
פרופ' אבינועם רכס
פרופ’ אבינועם רכס

בישיבות מתנהלת מלחמה סיזיפית ועיקשת נגד יצר המין של הנערים. איסור הוצאת זרע לבטלה נחשב אצל החסידים לאחד החמורים. בעבר הספיקו שיחות תוכחה של הרבנים, אבל מול מה שיש באינטרנט צריך אסטרטגיה חדשה. הנשק שמצאו מול הביולוגיה האנושית הוא הפרמקולוגיה המודרנית, על כל מה שפרויד חשב, יהיה כדור שישכיח.

קובי וינברג למד בישיבה ליטאית. הוא הופנה לטיפול פסיכיאטרי על ידי ראש הישיבה שלו, בגלל שהיה מפריע בשיעורים. גם קובי קיבל ריספרדל.

Print Friendly, PDF & Email

אדם

כתב לענייני משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות