משרד החינוך פועל מאחורי גבם של ההורים: תלמיד כתה ב’ הועבר ללא ידיעת ההורים לכתה מקדמת

Spread the love

הורים אתיופים לתלמיד כתה ב’, נדהמו לגלות, כי בנם צפוי לעבור לכתה מקדמת. בשיחות שניהלו ההורים עם המורה של בנם, טענה זו כי “לילד אין כל בעיות”. מדוע אם כן מעביר בית הספר את התלמיד לבית ספר אחר בכתה מקדמת?התשובה כנראה בשאלה: הצבע של הילד לא נאה בעיניהם של המורים. תלמידים ממוצא אתיופיה, סובלים ממערכת החינוך.

 אבא, למה מחליפים לי בית ספר ?

הוריו של תלמיד כיתה ב’ ממוצא אתיופי הופתעו לגלות יום אחד שבנם צפוי לעבור לחינוך מיוחד רק משום שהוא מתקשה בקריאה • לטענת ההורים, ביה”ס אפילו לא יידע אותם • מתברר שמדובר בתופעה: שיעור התלמידים יוצאי אתיופיה בחינוך המיוחד כפול מזה של שאר התלמידים.

המנהלת הודיעה שבשנה הבאה ילמד שמואל בבי”ס אחר.

שמואל, תלמיד כיתה ב’ ממוצא אתיופי מירושלים, אוהב להגיע לבית הספר מדי בוקר. יש לו כבר כמה חברים, בית הספר נמצא ליד הבית, ולאחר כשנה וחצי הוא מכיר היטב את המורים ואת הצוות החינוכי. אבל לאחרונה הופתעו הוריו לגלות שהוא צפוי לעבור לכיתת חינוך מיוחד בבית ספר מרוחק יותר, וזאת אפילו מבלי ליידע אותם.

לטענת בית הספר, הסיבה למעבר היא קשייו הלימודיים. למרות מחאת ההורים וערעור שהגישו לעירייה, יתבקש שמואל לעזוב את בית הספר המוכר לטובת כיתה המוגדרת כיתה מקדמת של תלמידי החינוך המיוחד.

לדברי ההורים, שמואל אכן מתקשה בלימודים בגלל הקושי שלהם לעזור לו, אבל הוא תלמיד אינטליגנטי ובעל קליטה מהירה וודאי לא שייך לחינוך מיוחד. “לאורך השנה שאלתי את המורה איך הוא, והיא אמרה לי שהוא בסך הכל מתקדם”, מספר אביו, “בוקר אחד היא הזמינה את הילד לפגישה בעירייה. הילד מגיע אלי ושואל אותי ‘אבא, למה אתם מעבירים אותי בית ספר?’, כל זה בלי בכלל להגיד לנו. באתי למנהלת והיא אמרה לי שלשנה הבאה סידרו לו בית ספר אחר. אנחנו מאוד כועסים”.

בשיחה עם רות, מורה פרטית שאביו של שמואל שכר לו כדי שיוכל לצמצם פערים, היא מחזקת את הדברים וטוענת שאין סיבה להעביר אותו לחינוך המיוחד. “שמואל לקראת אמצע כיתה ב’ וכן, הוא עדיין מתקשה בקריאה. לדעתי זה פשוט משום שההורים שלו לא יכולים לעזור לו כי הם לא קוראים בעצמם טוב ולא יכולים לעשות איתו שיעורי בית. מדובר בתלמיד עם זיכרון טוב, הוא זוכר כל מה שאני עובדת איתו עליו. אם יהיה מישהו שיעבוד איתו מדי יום הוא יוכל בקלות להדביק את הקצב של הכיתה”.

העברת תלמידים שהוריהם הם עולים מאתיופיה לכיתות של חינוך מיוחד אינה דבר מפתיע. לפי הנתונים הרשמיים של הלמ”ס לשנת 2009, שיעור התלמידים בחינוך המיוחד בקרב ילידי ישראל שאביהם יליד אתיופיה, היה כמעט כפול מחלקם בקרב כלל התלמידים היהודים והאחרים ועמד על 13.8 אחוזים. עם זאת, המחקרים מראים שתלמידים יוצאי אתיופיה הם בעלי פוטנציאל זהה לתלמידים ישראלים ולכן לא ברור מדוע ממהרים להעביר אותם לחינוך המיוחד.

לדברי סמנכ”ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, אבי מספין, “האוריינטציה של תלמיד יוצא אתיופיה ושל הוריו אינה מערבית ויש פערים של ידע נרכש המצריכים גישור. זאת, לבד מהעובדה שרבים מהם באים מבתים מעוטי יכולת ולרבים מההורים התמצאות דלה בדפוסי ההתנהלות של מערכת החינוך. מכאן שנדרשת השקעה מוגברת מצד מערכת החינוך שתכליתה סגירת הפערים החינוכיים”.

ניתן לגשר על הפער התרבותי /  ד”ר מיכל שני

“הקושי של תלמידים יוצאי אתיופיה נובע מהבדלים תרבותיים מובהקים”, כך טוענת ד”ר מיכל שני מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. לטענתה, החינוך המיוחד אמור לטפל בילדים עם לקויות מורכבות מאוד והפרעות קשות שאינן קשורות לבעיות כגון קושי ללמוד לכתוב או להבין חשבון פשוט, המהוות חלק ניכר מהקשיים של תלמידים יוצאי אתיופיה.

“סף הכניסה לתוך החינוך המיוחד צריך להיות אחד, ונשאלת השאלה למה השכיחות בקרב אתיופים גבוהה יותר. קודם כל זה תלוי באזורים. יש ערים כגון ראשל”צ, יקנעם ויבנה שעושים בהן עבודה נפלאה והפערים בין הילדים האתיופים לאחרים מצטמצמים. דוגמה הפוכה לכך יש בפתח תקווה, שם יש הרבה בתי ספר שלא מעוניינים לשלב את הילדים”, היא אומרת.

מעבר לכך טוענת שני כי מדובר במעבר מחברה עם תרבות אוראלית לחברה עם תרבות כתובה. “הדור של הסבים מגיע מתרבות אוראלית. צריך להבין שבתרבות הכתובה, כשהורים מספרים לילד סיפור הם חוזרים עליו ועל המילים, וכל ההתנסויות האלה מגיל קטן מפתחות את השפה ומעניקות לילדים יתרון. לעומת זאת, ילדים שמגיעים מתרבות של שפה לא כתובה לא מכירים את האותיות, ההורים לא קוראים להם ספרים וסגירת הפער התרבותי מתחילה רק בגן חובה. לכך יש השפעה רבה”.

לטענת שני, כשבוחנים את התלמידים יוצאי אתיופיה מבחינים כי הם לומדים לפענח מילים בדיוק כמו התלמידים האחרים: “הגשתי ללשכת המדען הראשי מחקר שהמסקנות שלו הן שהתלמידים האלה צריכים עוד שלוש שעות של העשרה לשונית, אבל זה לא נעשה. אלה לא ילדים עם בעיות ביכולת ללמוד. הם פשוט מסתמכים יותר על זיכרון, וילדים שהורגלו לתרבות כתובה משתמשים יותר בידע לשוני. כל המחקרים מראים שאין כאן שאלה של יכולת ללמוד אלא שימוש במבחנים מוטי תרבות וחוסר מענה לכך”.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

2 thoughts on “משרד החינוך פועל מאחורי גבם של ההורים: תלמיד כתה ב’ הועבר ללא ידיעת ההורים לכתה מקדמת

  1. סם: 08.03.10, 22:54

    שתף
    גננת וסייעת בגן ילדים במושב תנובות בשרון זומנו היום (ב’) לחקירה בחשד לרשלנות והזנחה, לאחר שילדה בת חמש נשכחה בגן – וננעלה בפנים.

    מסיבה שעדיין אינה ברורה, החליטו היום הגננת והסייעת לעזוב את הגן מוקדם מהרגיל, והזמינו הורים שישמרו על הילדים עד לסיום יום הלימודים. כשהגיעו ההורים לגן, הוצאו כל הילדים לחצר והגננת והסייעת נעלו את המבנה ועזבו את המקום בלי שהבחינו בכך שאחת הילדות נשארה בגן הנעול ולא יצאה לחצר.

    אחרי הצהריים הגיעו ההורים להוציא את ילדיהם מהגן ומצאו אותם בחצר. הם לא הבחינו בדבר חריג, למעט העובדה שהגננת והסייעת אינן בגן. לאחר שההורים עזבו את המקום, הגיעה לגן סבתהּ של הילדה שנשכחה, אך לא מצאה את נכדתה.

  2. אמא לוחמת אמר

    התגובה שלך ממתינה לאישור
    מרץ 3, 2010 בשעה 10:45 pm
    פתרון קל ונוח למערכת ה חינוך הפתרון לילד יהיה להעביר למוסד פתרון קל ונוח,מערכת החינוך לא באמת רוצה לעזור בני הוכנס לחינוך המיוחד ולהוציא אותו היה קשה מאוד לאחר ועדת השמה ללא זימון ההורים פניתי לערור בעזרת עורכת דין והתעקשות מצידי פניתי עם הילד לועדה במשרד החינוך הילד נכנס ונשאל שאלות והסביר שמשעמם לו במשרד החינוך הבינה שהילד מבין ואינטלגנטי ,הועדה אמרה שזו טעות להכניס אתהילד לחינוך מיוחד והעבירה לחינוך רגיל ,אך אחראית החינוך מעמק חפר חינה קורן מנסה להכניס את בננו השני אורפז לכיתה לחינוך מיוחד ,חינה אינה מרפה ומנסה למנוע מאיתנועזרה הסייעת שקיבלנו ממשרד החינוך מטעה את ילדיינו היא מגיעה מתי שמתחשק לה אינה עובדת איתו על קשייו ומטעה אותו מצאנו בדף עבודה שגיאות רבות של מכנה משותף שהטעתה את הילד ישבנו איתו ולימדנו בבית הראנו את המסמך וכל המשפחה נדהמה מהטעיות של הסייעת הסייעת קובעת את שעות עבודה ואף שינתה אותם ללא פיקוח המורה מתעלמת מבקשותי איך הילד אומר שיש קושי עם מורה מסוימת והסייעת החליטה לשנות את שעות עבודתה בעבר אימה להלשין עלי לרווחה ואנו נאלצים לשתוק הכל התחיל מבקשתנו לסיעת לתאם שעות כדי לעבוד עם הילד על סיום יום לימודים אחרי 3 שנים בחינוך המיוחד שלא הכין שיעורי בית ולא היה אחרי על הכנת שיעורי בית המעבר מצריך ממשרד החינוך סייעת עם הכשרה אבל בפועל הסייעת היא עציץ אין תקשורת טובה ואין אפשרות לפטרה ואף כי מצאנו מחליפה בית הספר מסרב כי עברה טרגדיה עם ביתה .
    הבן השני עבר מבחן בכיתה א שעתיים חלק מהתלמידים לא הצליח בבחינה לפעם ראשונה בכתה א מבחן שעתיים אז הוסיפו לו שעות לא מספיק 40 ילדים בכתה בית הספר בכתה א עושים מבחן כמו באונברסיטה הילד עבר בציון טוב98 אך המורה רוצה להעבירו לכתה קטנה הילד קורא וכל יום אנחנו עובדים איתו בחשבון וקריאה אך מערכת החינוך במועצת עמק חפר -חינה קורן פוסלת את הנוריולוג שאיבחן את הילד ומבקשים איבחון מנוריולג אחר .משרד החינוך לא מטפל בילדים לשילוב כי יש לו אינטרס להכניס ילדים למוסדות-פנימיות חינוך לא אשכח את יועצת ביה”ס בפתח תקוה שאמרה שאף בית ספר לא יקבל אותי למרות התנגדות הורי סירבה צילי גלילי לרשום אותי לבית הספר והפנה אותי לפנימיה אחרי הצבא למדתי באריאל וכל 12 השנה שישבתי וחיממתי אתהכסא בחינוך חובה השלמתי בגרות יש לי במתמטיקה 3יחידות98 במקום לעסוק בחינוך עסוק משרד החינוך באיסוף ילדים למוסדות החינוך -כלא ילדים חיים ,הגיע הזמן לסגור פנימיות ולהבין שרק שינוי
    להעלות את רמת המורים לפסיכומטרי 650 במקום 400 להקטין את הכיתות ולהפריט משרד החינוך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות