החוק לא מחייב אזרחים להגיע לחקירה במשטרה

Spread the love

הכתבה: הפתעה: “החוק לא מחייב אזרחים להגיע לחקירה”, מעריב, דורית גבאי

חוות דעת של עוזרת היועץ המשפטי למשטרה: חובת ההתייצבות לא מעוגנת בחוק.

הזמנה לחקירה במשטרה היא דבר לא נעים, ואפילו מפחיד. למרבה המזל, משטרת ישראל באה לקראת האזרחים ומאשרת במכתב רשמי: “לא קיימת היום חובה המעוגנת בחוק להתייצב לחקירת משטרה”.

על המכתב חתומה עו”ד דנה צ’רנובלסקי, עוזרת היועץ המשפטי של משטרת שראל, והוא נשלח לעו”ד אביעד ויסולי, יו”ר המטה למען ארץ ישראל, בתגובה למכתב ששלח למשטרה לפני מספר חודשים.

במכתב, שמוען לתת ניצב עו”ד שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרה, ביקש עו”ד ויסולי לברר את הנוהלים הקשורים להתייצבות אזרח המבוקש לחקירה ונוהלי החקירה בכלל.

“במשטרת ישראל קיים מחדל חמור בכל הנוגע למיסוד בנוהלים ותקנות, נושא יחסי חוקר – נחקר במשטרה ושמירת זכויות הנחקר על פי חוק”

טען עו”ד ויסולי, שאף ביקש לברר מהם הקריטריונים לפיהם מחליטה המשטרה לנהל חקירה בזירת אירוע או בתחנת המשטרה.

במכתב התשובה אישרה עוזרת היועץ המשפטי למשטרה:

“אכן, לא קיימת היום חובה המעוגנת בחוק להתייצב לחקירה במשטרה”.

במילים אחרות, אזרח המבוקש לחקירה אינו מפר את החוק כאשר הוא מתחמק ממנה.

עם זאת, בתי המשפט פסקו בעבר כי זוהי חובתו של כל אזרח, בין אם הוא חשוד או עד. במשטרה אף נוהגים, במקרה שאזרח מתחמק מהחקירה, לפנות לשופטים בבקשה להוציא צו המחייב אותו להתייצב בתחנת המשטרה לצורך חקירה.

השופטים על פי רוב, נוהגים להיעתר לבקשות אלה ולהוציא את הצו המבוקש.

יצויין כי בימים אלה נדונה במשרד המשפטים ובכנסת הצעה לתיקון חוק חקירת חשודים, המסדירה את נושא חקירת חשודים בתחנת משטרה, ומטילה עליהם חובה להתייצב לחקירה.

בינתיים, חובתו של חשוד או אזרח להתייצב לחקירה אינה מעוגנת בחוק, אלא הינה חלק מפקודות המשטרה, כמו למשל נוהל חקירת חשודים במשטרה המסדיר את מיקום החקירה, אופן זימון החשוד ועוד.

עם זאת, הנוהלים מחייבים את המשטרה לפעול בהתאם, ומסדירים את אופן פעולתה בעניין זימון חשודים לחקירה, אולם הם אינם מטילי חובה על האזרח להתייצב לחקירה, ולפיכך נוהלים אלה חלים על השוטרים בלבד, ולא על החשודים.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות