עו”ד סוזי עוזסיני ארניה הרצאה לגליזציה של סמים קלים הלכה למעשה – משפט פלילי בשיטת צעד אחר צעד

Spread the love

[youtube=http://youtu.be/kIxTkzrHIMU]

אני מודה לחברי הטוב עו”ד אפי נווה, על העשייה שלו בקרב מועדון 8 למען עורכי דין צעירים ובעשייה למען המחוז בכלל ולמר אלמוג גפני על ימי העיון המבורכים הללו. ברוכים הבאים ליום העיון במסגרת השתלמות צעד אחר צעד במשפט הפלילי, לגליזציה ביצוג בנושא סמים קלים.

נושא זה של לגליזציה ודהקרמינילזציה קיבל מנוף רציני בהיבט של התפתחות חקיקתית כאמור במדינות שונות בעולם, בעיקר בארה”ב וזאת בשנים האחרונות. אנחנו מדברים על מדינות כמו קולורדו, וושינגטון, אורגון. החל מהראשון לחודש (01/02/15), למעשה יום ראשון הקרוב מצטרפת גם אלסקה וכן אורוגוואי ואפילו קוריאה. ארחיב על כך בהמשך על ההיבט הגלובאלי של לגליזציה. ראשית, השאלה היא מהי בכלל לגליזציה? הסרת איסור שקיים לגבי פעולה בלתי חוקית או חקיקת חוק להתרת הפעולה שהיתה בעבר בלתי חוקית. סיבותיה: שינוי ערכי החברה (כמו בעניין העדפות מיניות ביטוול חוקים האוסרים יחסי מין חד מיניים); הכרה חוקית בחוסר יעילות באיסור גורף ואימוץ איסורים פחות גורפים בכי לבצע פיקוח יעיל יותר (איסור מכירת אלכוהול בארה”ב לקטינים בלבד); התאמת החוק להתפתחות טכנולוגית (כלי רכב); הרבה מדיניות קשרו לגליזציה בסמים קלים להכרה לחוסר יעילות חוקתית ושינוי ערכי החברה כגון: חופש הפרט וחירותו.

הדין המצוי ואכיפתו הסלקטיבית, פרשת איל פלג, קרן מור, יהודה לוי, גילי מוסינזון ורבים אחרים: רדיפת הידוענים כאינדקציה לצורך הממשי בשינוי הדין; שימוש ציני בדין צרכי תדמית המשטרה (משטרת ה- PR); האם לא הגיעה העת להתאים את החוק לנורמה החברתית ולהחמיר רק עם עבריינים כבדים יותר שעוסקים בסחר או מחזיקים כמות רצינית יותר?

עו”ד סוזי עוזסיני ארניה הרצאה לגליזציה של סמים קלים הלכה למעשה – המלצת עוה”ד לא להודות בחקירה

[youtube=http://youtu.be/9CEdNoy_DXQ]

מבחינה טקטית פעמים רבות עדיף לקטינים שנתפסו באחזקת סמים קלים לא להודות בחקירה. קורים מצבים שהחקירה לא מניבה כתב אישום הרבה פעמים אם האזרח לא מודה בצריכה / אחזקת סמים קלים. כשהחוקרים רואים מה חומר הראיות שבידם, אין להם ביסוס ראייתי, אין להם מספיק חומר ללכת איתו לתביעות, אז החוקרים כשלעצמם יחליטו שאין להם עם מה לעבוד. אז למה שהקטין יעשה להם את העבודה? מנקודת מבט של סניגור. צריך לדאוג שעו”ד יגיע עובר לחקירה לתת יעוץ ואז הוא ישקול את התנאים.

ההמלצה לשמור על זכות החקירה מהסיבה הפשוטה שיכול להיות שלמשטרה אין שום דבר נגד האזרח. עצם העובדה שהנאשם הודה, נותנת את האפשרות להגיש נגדו כתב אישום גם כשלחקירות אין שום דבר. להודות תמיד אפשר ותמיד ניתן להגיע להסדר עם התביעות אחרי שמוגש כתב אישום ולומר “אני מודה”. העונש יהיה אותו עונש. אצל קטינים מפעילים לחצים מטורפים בחקירה, אומרים להם: “תודו, תלכו הביתה, לא תודה תיכנס לכלא”.

הדין בישראל לפי פקודת הסמים המסוכנים: סעיפים 6 ו- 7 לפקודה – גידול, יצור, אחזקה ושימוש – עבירה שבצידה עד 20 שנות מאסר או עד 3 שנים לשימוש עצמי; סעיף 11 – החזקה מותרת – רוקח/רופא, סעיף 12 – היתר רפואי; סעיף 13-20 סחר/ייבוא/ייצוא – עד 20 שנות מאסר.

עו”ד סוזי עוזסיני ארניה הרצאה לגליזציה של סמים קלים הלכה למעשה – סיפור מהחיים של כבוד השופט

[youtube=http://youtu.be/NCLcyd1Fbp8]

במקרה של השחקן גילי מוסינזון, הוא הודה שהוא צרך את הסמים. הוא אמר שיש לו כאבים בברכיים, הוא שחקן שנים רבות והוא היה בתהליך לקבלת היתר רפואי לשימוש בקנאביס. לא הוגש נגדו כתב אישום. גם בעניין השחקנית של קרן מור לא הוגש כתב אישום ובמקרה של שניהם לא נערך שימוע והם לא שמעו מהמשטרה לאחר החקירה שנעשתה להם. אלו הם המקרים שהאנשים הללו הודו ולא הוגש נגדם כתב אישום.

וסיפור מהחיים של כבוד השופט… תצטרכו לשמוע. הלקח שלי היה בסופו של דבר, שהכל תלוי בהסבר.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות