השופט אורן שגב בית הדין האזורי לעבודה ת”א דיונים מבישים ללא שיתוף הציבור: חיוב המדינה לנהל מו”מ עם הסתדרות הפסיכולוגים והעו”סיות ס”ק 17905-04-15 הסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח ואיגוד העובדים הסוציאליים נ’ מדינת ישראל משרד הבריאות

Spread the love

המערכת מאוד מוטרדת ממעשיו המבישים של השופט אורן שגב, בבית הדין לעבודה בתל אביב. מתגבשת לה רפורמה בבריאות הנפש, שתקל על ציבור המטופלים במובן זה שה”טיפולים” יפלו על חשבון קופת החולים, ולא על הכיס של האזרחים. הפסיכולוגים והעו”סים רותחים כי זה יפגע להם בפרנסה. גם ככה המקצועות הללו מיותרים, אין בהם כל תועלת ולרוב בעלי המקצוע האלה מייצרים מטופלים יש מאין, כדי שיהיה להם במה להתעסק ואת מי לחלוב. לאחר הרפורמה, יהיו לפסיכולוגים והעו”סים תעריפים קבועים של קופת החולים, וקופת החולים תדאג שהפסיכולוגים והעו”סים לא יוכלו לטפל לנצח באותם מטופלים, שזה המצב היום: מטפלים ומטפלים ואף אחד לא משפר את מצבו אלא להיפך, כל המטופלים הולכים ומתרוששים.

למרבה החרדה הורה השופט אורן שג,ב שהמדינה תהיה מחויבת לשבת למו”מ עם הסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח (הסתדרות המח”ר) ואיגוד העובדים הסוציאליים, כדי שהם יוכלו להתעשר על חשבון הציבור. אבל מה עם הציבור? מדוע השופט אורן שגב איננו חושב שזכותם של הארגונים המטפלים בקורבנות העו”ס והפסיכולוגיה לשבת באותו שולחן ולדאוג לאינטרסים של הציבור? מדוע לא פורסמה הזמנה למעוניינים בציבור להגיע ולהשתתף בדיון? מדוע אורן שגב דואג לפרנסתם של הפסיכולוגים והעו”סים, ולא דואג לאינטרסים של הלקוחות שלהם?

השופט כתב כי “המדובר בהליך של בקשת צד בסכסוך קיבוצי, הסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח (הסתדרות המח”ר) שבמרכזה טענת המבקשת, לפיה, חרף הרפורמה מרחיקת הלכת בשירותי בריאות הנפש שמבצע משרד הבריאות, והיותה של הרפומה בעלת השלכות על זכויות הפסיכולוגים הקליניים והעובדים הסוציאליים, על אופי עבודתם ואף על עתיד פרנסתם, המבקשת מודרת מהליכי קבלת ההחלטות, לא מנוהל עמה מו”מ ולא מועברים אליה נתונים ומידע”. אבל מה עם הציבור עצמו? מה עם הלקוחות של הפסיכולוגים הקליניים והעובדים הסוציאליים? מדוע הם מודרים באורח קבע מהליכי קבלת החלטות, לא מנוהל עימם מו”מ ולא מועברים נתוני מידע? מדוע שהלקוחות לא ישותפו בהליכי מו”מ אלה שפוגעים בלקוחות, ויש חשש לבריאותם ובטחונם של הלקוחות עקב העובדה שבעלי מקצוע אלה מזיקים לציבור, מתייגים אנשים כזקוקים לטיפול, כשאין כל צורך בטיפול, הטיפול לעולם לא מוגדר לפי סוגו, ואין לו התתחלה ואין לו סוף, והוא למעשה ימשך כל עוד הפסיכולוג או העו”ס יכולים להרוויח על חשבון גופתם של הלקוחות.

השופט הורה לשתף את הפסיכולוגים ואיגוד העובדים הסוציאליים במו”מ עם המדינה.  ההסתדרות מייד הפיצה הודעה לעיתונות:

“הישג להסתדרות המח”ר: בית הדין האיזורי לעבודה בתל-אביב חייב את המדינה לנהל מו״מ עם הסתדרות המח״ר בנושא הרפורמה בבריאות הנפש. בדיון אשר התקיים היום בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב (ס״ק 17905-04-15), הורה בית הדין למדינה לנהל מו״מ אינטנסיבי עם הסתדרות המח”ר ועם איגוד העובדים הסוציאליים, בטרם יציאתה לדרך של הרפורמה בבריאות הנפש ב- 1.7.2015.

היום (א’) חייב מותב בית הדין לעבודה בתל אביב ברשות השופט אורן שגב את המדינה לנהל מו”מ עם הסתדרות המח”ר ועם איגוד העו”ס, המייצגים (בין היתר) את הפסיכולוגים ואת העובדים הסוציאליים, זאת עוד בטרם כניסת הרפורמה בבריאות הנפש לתוקף, בראשית יולי, זאת לאחר סירובה המתמשך של המדינה לקיים מו”מ עם ארגוני העובדים.  רפורמה זו, כוללת בין היתר, שינוי בזהות המבטח, באופן ההפניה לטיפול נפשי וכן תכנית להגבלת הטיפול הניתן כיום לציבור הרחב על ידי המרפאות לבריאות הנפש של משרד הבריאות. לפי מתווה הרפורמה, המוצג על ידי משרד הבריאות, כל מבוטח יהיה זכאי לקבל מרופא המשפחה, בקופ”ח בה הוא מבוטח, טופס 17 עבור עד 9 ״מגעים״ לטיפול נפשי.

יו”ר הסתדרות המחר, עו”ד יעל רון, הביעה חשש כי הרפורמה תוביל לכך שקופות החולים ימנעו מלתת התחייבות לטיפול במרפאות הקיימות לבריאות הנפש ויעדיפו לשלוח את המבוטחים לטיפולים זולים יותר ומקצועיים פחות או להעדיף טיפול תרופתי על טיפול פסיכולוגי. במצב דברים כזה, יתייתר הצורך בעובדי המרפאות לבריאות הנפש וכמו בכל הפרטה, המרפאות ייובשו” אמרה עו”ד רון. עוד הוסיפה עו”ד רון כי קיים חשש לפגיעה לא רק בתנאי עבודתם ובביטחונם התעסוקתי של העובדים, אלא גם באיכותו ורמתו של הטיפול אשר יקבל הציבור כתוצאה מהרפורמה.  מנגד, הודיע בא כוח המדינה, כי המדינה מתנגדת לנהל מו”מ עם ארגוני העובדים במטרה להגיע להסכמות בנושא ביטחונם התעסוקתי.

מותב בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בראשות השופט אורן שגב ונציגי הציבור שרה חורש והרצל גבע הביע תמיהה נוכח עמדת המדינה, המתנגדת לנהל מו״מ עם ארגוני העובדים. כבוד השופט שגב הבהיר כי “זה לא סוד שקופות החולים מתנהלות כעסק כלכלי לכל דבר ועניין ויש תמיד ותמיד יהיה מתח בין בעלי המקצוע שעובדים בקופה לבין הדרישות שיש להם מההנהלה”.

למרות עמדת המדינה, הורה בית הדין לצדדים לנהל מו״מ אינטנסיבי והודיע כי לאור לוח הזמנים הקצר ולאור החשיבות אשר הוא מייחס לנושא, בית הדין ילווה את המו״מ עד להגעת הצדדים להסכמות.

את הבקשה לביה”ד הגישו הסתדרות המח”ר ואיגוד העובדים הסוציאליים באמצעות עו״ד אמיר בשה ועו”ד מורן סבוראי ממשרד עו”ד בני כהן. את המדינה ייצג עו״ד גדי שילה מהפרקליטות במחוז ת״א.

השופט אורן שגב הוא שופט רשלן שפורסם עליו לפני שנתיים כי טיוטה של פסה”ד הועלתה לתיק האלקטרוני והביכה את השופט. בהתחלה, הוא דחה את עיקר התביעה של עובד נגד מעסיקו, אך פסק לו 5,000 שקל פיצוי. למחרת הופיע ב”נט המשפט’ פסק דין שקיבל את רוב טענות התובע והפיצוי אף קפץ ל-50 אלף שקל. השופט אורן שגב טען שמדובר בטיוטה.

בקשת צד בסכסוך קיבוצי ובקשה למתן צווים ארעיים זמניים וקבועים במסגרת בקשת צד בסכסוך קיבוצי – בית הדין האזורי לעבודה בת”א – ס”ק 17905-04-15 הסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח ואיגוד העובדים הסוציאליים נגד מדינת ישראל – משרד הבריאות, קובץ pdf

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות