דיתה פרוז’ינין על שרה נתניהו: אישה אלימה הכתה את העובדים עם דרישות מוגזמות, העלבות ויחס קשה לעובדים ושעות עבודה מסביב לשעון סע”ש 38335-03-14 מני נפתלי נ’ מדינת ישראל משרד ראש הממשלה. מני נפתלי זכה בסך 170,000 ש”ח

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/pxMec-3YG

מני נפתלי זכה בתביעה נגד משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף ובנימין נתניהו. השקרים של כוכבית נצח דולב ויעל וילנר, לא הצליחו.

מני נפתלי הציג תשתית ראייתית התומכת בטענתו כי היה חשוף במעון לצעקות, הערות פוגעניות והשפלות, וכי יחסי האנוש של שרה נתניהו לבין עובדי המעון והוא בכללם היו בלתי נסבלים, משפילים ומעליבים, וכי כל אלה עולים כדי העסקה פוגענית.

העובדת אתי חיים תיארה בעדותה את הדרישות המוגזמות ויחסה של שרה נתניהו לעובדים קשה ביותר. כך נכתב בפסק הדין:

“גב’ חיים תיארה בהרחבה מקרה שארע בשבת בצהריים כאשר היא ומר גיא אליהו הכינו ארוחת צהריים והניחו את הסלטים על השולחן בפטיו. בשל פתיחת או סגירת הסכך, ביקשה גב’ נתניהו להוציא את כל הסלטים, לפנות את השולחן ולערוך מחדש.

לאחר שהבן אבנר העיר כי אין בכך צורך, משכה גב’ נתניהו את המפה, זרקה את כל הכלים והורתה לגב’ חיים ולמר אליהו לאסוף הכל תוך 5 דקות, ולערוך מחדש, וכך עשו.

במקרה אחר בעקבות דרישותיה של גב’ נתניהו הרגישה גב’ חיים כי אינה יכולה לעמוד עוד על הרגליים, נפלה והרגישה דפיקות לב חזקות ומהירות. לדבריה פרמדיק שהיה במקום הציע לפנותה באמבולנס, אולם גב’ נתניהו סירבה, והורתה להודיע לאחד מילדיה של גב’ חיים לבוא ולקחתה, וכך היה.

גב’ חיים אף הוסיפה כי הותר לבנה להיכנס עם רכבו לתוך מתחם בית ראש הממשלה אף כי הדבר אינו מקובל.

די באירועים אלה, אשר תוארו באופן משכנע ואמין על ידי גב’ חיים, כדי להגיע למסקנה כי קיימת העסקה פוגענית במעון, ואולם הוצגו לפנינו עובדות רבות נוספות המצביעות על כך.

נוסיף כי גב’ חיים סירבה לפרט בעדותה לגבי הוראותיה של גב’ נתניהו בנושאים הקשורים לאוכל.

גב’ חיים עזבה את עבודתה במעון לאחר שלדבריה גב’ נתניהו הכתה אותה בידיה, ועברה לעבוד במזנון במשרד ראש הממשלה”.

עוד נכתב בפסק הדין, כי בנוסף לדרישות המוגזמות, להעלבות  וליחס הקשה לעובדים, שעות העבודה במעון היו רבות ובלתי סבירות, וחרגו לעיתים קרובות ממסגרת השעות שנקבעה מלכתחילה לעובדים.

שרה נתניהו אישרה את דברי העדים בעניין שעות העבודה הרבות וציינה כי היו עובדים שעזבו בשל כך את העבודה במעון. עוד ציינה שרה נתניהו שהעובדים היו צריכים לקבל את אישורה לפני שהם הולכים לביתם.

השופטת קבעה כי “דרישה מן העובד לעבוד שעות עבודה רבות, ובכלל זה העדר דפוס עבודה קבוע ומסודר המאפשר לעובד לתכנן את סדר יומו, לשהות עם בני משפחתו, לנוח מעמל יומו, ולתכנן את פעילויותיו בשעות הפנאי, אף הוא בגדר העסקה פוגענית. לא בכדי קובע חוק שעות עבודה ומנוחה, כי יום העבודה לא יעלה על 8 שעות עבודה בשבוע עבודה בן 6 ימים, ו- 9 שעות בשבוע עבודה בן 5 ימים (ההסכם הקיבוצי בדבר מעבר העבודים לשבוע עבודה בן 45 שעות ב- 5 ימים עבודה). עבודה בשעות נוספות הינה החריג ולא הכלל”.

השופטת מציינת את תחלופת העובדים הגבוהה במעון ראש הממשלה המעידה אף היא על העסקה פוגענית. “כפי שכבר ציינו לעיל אחת מן הדרכים שבוחרים עובדים להתמודד עם העסקה פוגענית הינה עזיבת מקום העבודה, למרות החשש להיוותר בלא פרנסה. כמו כן במקום עבודה שבו הדרישות מן העובדים מוגזמות וקשות, מפוטרים לא אחת עובדים בשל אי עמידה בדרישות”.

מני נפתלי העיד כי בתקופה של 20 חודשים סיימו 29 עובדים את עבודתם במעון. חלקם עזבו וחלקם פוטרו.

השופטת דחתה את טענת המדינה, כי מני נפתלי לא התלונן על העסקה פוגענית וקבעה: “טענות אלה יש לדחות מן הפן העובדתי והן מן הפן המשפטי, ונתחיל באחרון. זכותו של עובד לעבוד בסביבת עבודה נקיה מהתעמרות אינה תלויה כלל ועיקר בשאלה אם התלונן על ההתעמרות. כשם שעובד שלא קיבל שכר מינימום לולא התלונן על כך במהלך עבודתו, אינו מאבד את זכותו לתבוע תשלום שכר מינימום, שכן מדובר בחוק מגן שאינו ניתן לוויתור, כך הדבר גם לגבי העסקה פוגענית”.

השופטת הוסיפה שמחומר הראיות שהוצג לפניה, התובע התלונן על התעמרות בעובדים לפני מר סיידוף וגם גיא אליהו התלונן על תנאי העבודה במעון. “מר סיידוף אישר כי התובע אמר לו שהוא עובר השפלות מידי יום במעון”.

השופטת פסקה נגד מדינת ישראל  בתשלום פיצוי למני נפתלי. היא פסקה לו פיצוי בסך של 75,000 ש”ח על הטעיה ובשל הפרת הוראות חוק הודעה מוקדמת ופיצוי בסך שלח 80,000 ש”ח בגין עומגת נפש בשל העסקה פוגענית במעון ראש הממשלה והוצאות בסך 15,000 ש”ח ובסה”כ זכה מני נפתלי בסך 170,000 ש”ח.

פסק דין שופטת דיתה פרוז’ינין בית הדין האזורי לעבודה ירושלים, מני נפתלי נ’ מדינת ישראל משרד ראש הממשלה, קובץ pdf

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות