יונה יהב נגד מעון לנערים חסרי בית: “לא רוצה אותם בחיפה”

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/pxMec-44j

לי ירון, http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2862970

ראש העיר מתנגד להעברת ההוסטל משכונה חלשה למרכז חיפה. בהקלטה שהגיעה לידי “הארץ” הוא נשמע אומר: “אצלי יש את האוטיסטים… שילכו לקרית אתא. אין פה משא ומתן בכלל”

ראש העיר חיפה, יונה יהב, מתנגד להעברת הוסטל לנערים חסרי בית לשכונת מרכז הכרמל בעיר. “אצלי יש את האוטיסטים, אצלי יש את החסרי בית, מה קרה לכם”, נשמע יהב מנמק את התנגדותו בהקלטה שהגיעה לידי “הארץ”. “לא רוצה אותם בעיר שלי, שילכו לקרית אתא… אין פה משא ומתן בכלל. אתם מראש רוצים לשים אותם במרכז הכרמל, השתגעתם? שיהיה שם מרד תושבים?”. אף שמבחינה חוקית המהלך אינו זקוק לאישורו של יהב, הוא פועל כדי למנוע השכרת מבנה פרטי עבור ההוסטל.

ההוסטל “הבית ברחוב חיים”, שמופעל כחלק ממעונות חסות הנוער של משרד הרווחה, נמצא כיום בשכונת הדר תחתון בחיפה. הוא מהווה פתרון זמני עבור נערים ונערות חסרי קורת גג בני 12–18, והוא המוסד היחיד מסוגו באזור הצפון. בכל שנה שוהים בו כ–300 נערים. בחודשים האחרונים מנהלי עמותת “אותות”, שמפעילה את ההוסטל, החלו לחפש לו מקום אחר לאחר שלטענתם כמה נערות השוהות בהוסטל הותקפו מינית בשכונה, וסבלו מגניבות, קללות ואיומים. לפני שנה כמה תושבים גם השליכו על המקום אבנים, שאף פגעו באחת השוהות. כמו כן, חיבלו בצנרת המבנה.

“אנחנו חייבים לעבור מכאן כי זה מקום לא בטוח”, אמר שרון אוסקר, מנהל ההוסטל. “אין עוד מרכז חירום שממוקם באזור כזה. אנחנו מיואשים מחוסר התמיכה של העירייה בנו. אומרים לנו בעצם, אחלה שאתם עושים עבודת קודש, רק אל תעשו אותה לידינו בבקשה. זה מכעיס ומעליב”.

באותות ביקשו להעביר את ההוסטל למבנה של קרן רוטנברג, קרן פרטית שעוסקת במיזמי חינוך ורווחה. המבנה ממוקם בשכונת מרכז הכרמל, הנחשבת יוקרתית יותר. בקרן הסכימו להשכירו לטובת ההוסטל, ובעמותה כבר גייסו תרומות בהיקף של כמיליון שקלים לצורך שיפוץ המקום.

לפני כארבעה חודשים נודע לראש העיר יהב על המגעים בין הקרן להוסטל. הוא שוחח עם יו”ר הקרן, דוד רוטנברג, ובעקבות השיחה החליטו בקרן להשהות את השכרת המבנה לעמותה. “פעילות מהסוג הזה חייבת להיות מתואמת ומחייבת שיתוף פעולה עם העירייה ואגף הרווחה”, הסביר רוטנברג. “אי אפשר לעשות דברים כאלה בניגוד למערכת. למרות שמבחינה חוקית אנחנו חופשיים לתמוך בכל פעילות, השאלה העקרונית היא ניצול מיטבי של המשאבים בנושא הרווחה. אנחנו כרגע בעמדת המתנה לגבי השכרת המקום עד שתתקבל החלטה מראש העיר”.

בחודש אפריל יסתיים חוזה השכירות של ההוסטל במיקומו הנוכחי ובינתיים לא נמצא לו מיקום אלטרנטיבי ראוי. ח”כ מירב בן ארי (כולנו), יו”ר תת־הוועדה לצעירים וצעירות חסרי בית, פנתה ליהב כמה פעמים וניסתה לשכנעו לתת את ברכתו למהלך. השבוע פנתה אליו בנושא יחד עם תמר אלון, מנ”כלית אותות. תוכן השיחה הגיע לידי “הארץ”.

“את מצלצלת אלי ואת רוצה לדעת מה המדיניות שלי אז אני בא ואומר לך, במקום במרכז הכרמל זה לא בא בחשבון בכלל”, קבע יהב. “ככה. נקודה. אני לא רוצה. זה לא המקום בשביל זה, אנחנו צריכים את המקום לגני ילדים, צריכים את המקום לבית ספר, לצורכי השכונה עצמה… תלכו לקרית אתא וקרית ביאליק וקרית ים וקרית מוצקין… אתם רוצים לבוא למרכז הכרמל, אוי ואבוי אם זה יקרה… אני הבהרתי לך את עמדתי ואם את רוצה להמשיך עם זה תהיה מלחמת עולם”. בן ארי אמרה שהיא רוצה למצוא פתרון עבור הנערים, ויהב השיב: “אין בעיה אבל לא בעיר שלנו, כי אין לנו את המקום לזה”.

ראש העיר הוסיף כי הוסטלים דומים בתל אביב “לא מרוכזים ברחוב דיזנגוף ולא ברחוב אבן גבירול”, אולם בן ארי השיבה כי היא גרה ברחוב בזל שבמרכז תל אביב, “וההוסטל הוא מתחת לבית שלי”. בנוגע לכך אמר יהב כי “בבזל תל אביב זה בסדר, שראש העיר יפתור את הבעיה של עצמו”. אלון העירה כי “בתל אביב העירייה נתנה לנו את המבנה בבזל”, ויהב ענה לה: “מצוין, ועיריית חיפה לא תיתן לכם”.

נימוק נוסף שבו השתמש יהב הוא כי מרבית הנערים בהוסטל אינם מגיעים מחיפה, וזאת אף שלכלל ההוסטלים בישראל מגיעים נערים מערים שונות. “לכי לקרית אתא, זה מה ששלחת אותי עכשיו?”, תהתה בן ארי. יהב: “בוודאי, ודאי שלחתי אותם לשמה מכיוון שהם רובם משמה. למה הם צריכים להיות אצלי? מה אני, כל העמותות ואת כל הבתים והכל זה אצלי? אצלי יש את האוטיסטים, אצלי יש את החסרי בית, מה קרה לכם”.

השיחה הסתיימה ללא הסכמה. “לצערי, למרות כל הניסיונות לא הצלחנו לשכנע את יהב בחשיבות העניין”, אמרה בן ארי ל”הארץ”. “דווקא ראשי הערים בתל אביב וירושלים לקחו עליהם ללא היסוס לעזור לילדים אלו, שהם החוליה הכי חלשה בחברה הישראלית. עלינו לעזור להם ולתת להם פתרונות בערים הגדולות וברחובות המרכזיים”. אלון, מנכ”לית אותות, הוסיפה כי “אנו מצפים מראש עיריית חיפה, מר יונה יהב, להתגייס, לסייע ולחבק אוכלוסייה מוחלשת ולא להדירה”. היא הוסיפה עוד כי העמותה “מפעילה מסגרות בכל הארץ בשיתוף מלא עם משרד הרווחה והרשויות המקומיות”.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי “ראש העיר הוא אשר יזם את הקמת הבית החם לבני נוער במצוקה. הבית שאותו הפעילה העירייה עד לאחרונה הוא חלק מסחל”ב — פרויקט סיוע חירום לבני נוער במצוקה של עיריית חיפה — שהוא אחד מעשרות פרויקטים שמפעילה העירייה בתחום. למעלה מעשור מטפח יהב את הפרויקט שכבר שינה לא פעם את מיקומו על פי דרישת השותפים לו. העמותה החלה לנהל את הבית החם לפני חודשים ספורים והחלטתה להעתיק את המרכז ללב האזור התיירותי של חיפה תמוהה, ומצביעה על כך שמנהליה כלל אינם מכירים את ההיסטוריה של הבית, את שיתוף הפעולה של העירייה עם המקום או את תוכניות הפיתוח העירוניות הרחבות בשכונת הדר”.

בעירייה הוסיפו עוד כי “הבית הנוכחי נמצא במרחק של כמאה מטרים מלשכת ראש העיר, בשכונת הדר אשר בפיתוחה מושקעים מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות. בשכונה ממוקמים מרכזי תרבות מובילים ובהם תיאטרון חיפה, מוזיאון המדע — המדעטק ועוד, וכן מתגוררים בה מאות סטודנטים מהטכניון והאוניברסיטה במסגרת פרויקטים שונים. הניסיון להציג את הדברים אחרת מונע משיקולים אשר בינם לבין טובת הנערים אין ולא כלום”.

במשרד הרווחה ביקרו גם כן את התנהלותו של יהב: “המשרד רואה בהפניית מוסדות כאלו למקומות אחרים תופעה פסולה מבחינה מוסרית וציבורית, שלא ניתן לקבלה, ומחויב לאפשר את שילובם של בני נוער בסיכון בכל עיר ויישוב בישראל. מסגרות עבור בני נוער בסיכון צריכות לפעול בתוך שכונות מגורים, קרי בתוך הקהילה. לשילוב זה יש משמעות שיקומית וטיפולית. מנכ”ל משרד הרווחה אליעזר יבלון שוחח עם ראש העירייה על מנת להגיע לפתרון”.

יונה יהב מפגין לגירוש הנכים מהקהילה
יונה יהב מפגין לגירוש הנכים מהקהילה
Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

One thought on “יונה יהב נגד מעון לנערים חסרי בית: “לא רוצה אותם בחיפה”

  1. העיר שייכת לך ? מר יהב. מעניין מה דעתו של יאיר לפיד בנושא. כולנו חולים . כולנו בריאים . לכולנו אושר ולכולנו קשיים. רק מר יהב מזוכך!!. יאללה הביתה . מר יהב. ראה סיפור: הענק וגנו.
    איני שותפה לך. ביתי פתוח לבריאים ולחולים. כל דיכפין הוא עם ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות