מז’נבה תבוא הישועה? ועדת האו”ם נגד עינויים התכנסה לדון במצב החקיקה הישראלית בנושא

Spread the love

מדינת ישראל מתהדרת בעצמה בהיותה מדינה דמוקרטית, שוחרת ערכים הומנים ודמוקרטים, אבל כל מי שנתקל במערכת המשפט הישראלית, הדמגוגיה הזו מהווה בדיחה. למרבה הצער, שינויים במערכת הנגישה הישראלית ובחקיקתה, מגיעים במקרים רבים דווקא בזכות האו”ם, ולא בזכות נכונותם של מוסדות המדינה להאזין לביקורת שאזרחי המדינה מעלים. כאשר אזרח מתלונן, מנפנפים אותו, ותופרים לו תיק.  כאשר האו”ם מתעניין במצב החקירה, זה כבר סיפור אחר,  אז המדינה שולחת משלחות לז’נבה ומתחילה להצטדק.

הנה למשל מה שקרה השבוע בז’נבה.

ועדת האו”ם נגד עינויים התכנסה לדון במצב החקיקה הישראלית בנושא. רוב אזרחי המדינה חושבים שאין עינויים בישראל, ושרק פלסטינים או נערי גבעות עוברים עינויים, אבל זה זניח, כי לפלסטינים מגיע, ונערי הגבעות הם השוליים.

האמת היא שעינויים זה הסטנדט בישראל. בגלל שהחוק הפלילי בישראל רואה ב”הודאה” כמלכת הראיות, כל מאמצי המשטרה מוקדשים לגרום לחשודים להודות, גם אם זה במחיר של סחיטת הודאות בעינויים. לכן תופעת העינויים בישראל היא הרבה יותר רחבה ממה שהציבור, שטוף המוח, חושב.

מדינת ישראל שלחה לז’נבה משלחת בראשות דר’ רועי שיינדורף, אשר לא הייתה לא ברירה אלא למרוח את האו”ם ולספר להם סיפורי בדים שמדינת ישראל שוקדת על טיוטה להצעת חוק נגד עינויים בישראל. אלא שישראל חתומה על האמנה למניעת עינויים מזמן. הרבה שנים. המדינה נדרשה להגיש דו”ח על מצב העינויים בישראל כבר לפני שנים. רק ברגע האחרון נזכר רועי שיינדורף להופיע בז’נבה ולהמציא סיפור על טיוטה להצעת חוק, שכבר שוכבת במשרד המשפטים במשך שנים, אבל אין כל כוונה להעביר אותה, וגם אם תעבור, יהיו בה כל כך הרבה חריגים, שלא יהיה לה כל משמעות.

בכל אופן ב- 13 למאי 2016 מומחי האו”ם יפרסמו את מסקנותיהם בשעה 12:30 במסיבת עיתונאים, אחרי ששמעו את כל מה שהיה לשיינדורף לספר, ואת טענות הארגונים החברתיים.

משרד המשפטים מגבש חוק בסוגיית העינויים בחקירות

http://www.haaretz.co.il/news/law/1.2933451

כתבתו של יניב קובביץ’:

במשרד המשפטים שוקדות נשות המגדר על טיוטה שתסדיר עבירה של עינויים. טרם ברור אם החקיקה תעגן את המצב הנהוג היום, המסיר אחריות פלילית במקרים של “פצצה מתקתקת”.

משרד המשפטים מגבש הצעת חוק שתקבע כי עינויים במהלך חקירות הם עבירה פלילית, כך עולה מדיון שהתקיים אתמול בז’נבה בפני הוועדה נגד עינויים של האו”ם (UNCAT). בשלב זה לא ברור אם יעוגן בחקיקה המצב המשפטי הנהוג היום, המבוסס על פסיקת בג”ץ, לפיו במקרים של “פצצה מתקתקת” החוקרים יהיו פטורים מאחריות פלילית.

נציגי מדינות שחתומות על האמנה נגד עינויים הגיעו אתמול לז’נבה להציג את העשייה של מדינותיהם במסגרת המאבק נגד עינויים. ד”ר רועי שיינדורף, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט בינלאומי, אמר בפני חברי הוועדה כי בימים אלו שוקדים בכירים במשרד על טיוטה להצעת חוק שתסדיר עבירה של עינויים בספר החוקים של ישראל, דבר שאינו מעוגן בחוק כיום.

מדי כמה שנים מתכנסת הוועדה נגד עינויים של האו”ם ומבקשת מהמדינות החתומות על האמנה לעדכן מה נעשה בתחום באותה מדינה. במשך כשעתיים ישבו חברי משלחת משרד המשפטים מול חברי הוועדה והשיבו על שאלותיה. המשלחת נשאלה על חקירת הרצח בדומא, חקירות פלסטינים, קטינים החשודים שביצעו פיגועים ועל המלחמה בטרור, אולם עיקר השיחה עסק בנושא העינויים. בין השאר נשאלו חברי המשלחת מדוע אף שמשנת 2001 ועד היום הוגשו יותר מאלף תלונות על עינויים בחקירות שב”כ, טרם נפתחה אף חקירה פלילית.

משרד המשפטים מגבש הצעת חוק שתקבע כי עינויים במהלך חקירות הם עבירה פלילית, כך עולה מדיון שהתקיים אתמול בז’נבה בפני הוועדה נגד עינויים של האו”ם (UNCAT). בשלב זה לא ברור אם יעוגן בחקיקה המצב המשפטי הנהוג היום, המבוסס על פסיקת בג”ץ, לפיו במקרים של “פצצה מתקתקת” החוקרים יהיו פטורים מאחריות פלילית.

נציגי מדינות שחתומות על האמנה נגד עינויים הגיעו אתמול לז’נבה להציג את העשייה של מדינותיהם במסגרת המאבק נגד עינויים. ד”ר רועי שיינדורף, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט בינלאומי, אמר בפני חברי הוועדה כי בימים אלו שוקדים בכירים במשרד על טיוטה להצעת חוק שתסדיר עבירה של עינויים בספר החוקים של ישראל, דבר שאינו מעוגן בחוק כיום.

מדי כמה שנים מתכנסת הוועדה נגד עינויים של האו”ם ומבקשת מהמדינות החתומות על האמנה לעדכן מה נעשה בתחום באותה מדינה. במשך כשעתיים ישבו חברי משלחת משרד המשפטים מול חברי הוועדה והשיבו על שאלותיה. המשלחת נשאלה על חקירת הרצח בדומא, חקירות פלסטינים, קטינים שביצעו פיגועים ועל המלחמה בטרור, אולם עיקר השיחה עסק בנושא העינויים. בין השאר נשאלו חברי המשלחת מדוע אף שמשנת 2001 ועד היום הוגשו יותר מאלף תלונות על עינויים בחקירות שב”כ, טרם נפתחה אף חקירה פלילית.

שיינדורף ציין שבפברואר 2013 הגישה ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל מסקנות של דו”ח שעסק בבחינת מנגנוני החקירה והבדיקה בישראל של תלונות להפרה של דיני הלחימה והמשפט הבינלאומי מצד חיילי צה”ל ואנשי מערכת הביטחון. עוד ציין שיינדורף שהדו”ח נגע גם בפיקוח על חקירות של עצירים ואסירים ביטחוניים על ידי שב”כ ושנקבע שצריך לבחון את החקיקה בנושא.

לאחר קבלת הדו”ח הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, לבכירים במשרד המשפטים, בהם שיינדורף והמשנה ליועמ”ש רז ניזרי, להתחיל בעבודת מטה כדי לבחון את נושא החקיקה סביב העינויים. בדיון אתמול טענו הנציגים שכיום הם נמצאים בשלב של הכנת הטיוטה וניסוח החוק שבסופו העינויים יחשבו לעבירה פלילית.

כיום הנחיות היועמ”ש מבוססות על פסיקת בג”ץ משנת 1999, שקיבלה את הכינוי “בג”ץ העינויים”. ב–1999 פסל בג”ץ את השימוש באמצעי חקירה אלימים בהיעדר חוק המסדיר את הנושא. בהכרעה, שניתנה בעתירת הוועד הציבורי נגד עינויים, קבעו שופטי בג”ץ כי לחוקרי שב”כ אסור להשתמש באמצעים כמו טלטולים, קשירות ומניעת שינה מחשודים. עם זאת קבע בג”ץ כי חוקר שיעשה שימוש באלימות יוכל, אם יועמד לדין, לטעון כי עשה זאת כדי להציל חיים ויהיה פטור בשל כך מאחריות פלילית, בהתאם לסעיף 34 י”א לחוק העונשין. לאחר מכן חיבר היועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין מסמך הנחיות המבהיר לשב”כ באילו מקרים לא יועמדו לדין החוקרים שהשתמשו בעינויים בחקירה.

היום (3/5/2016) צפויות לחזור נציגות משרד המשפטים לוועדה ולענות על כמה נושאים שהתבקשו להתייחס אליהם. בספין, מבחינת נציגות משרד המשפטים, העובדה שישראל מעלה בפעם הראשונה רצון לעגן את המאבק בעינויים בחוק היא דרמטית… (אחלה ספין). החוק, כפי שמתגבש, עדיין ממתין לאישור היועמ”ש מנדלשיט ושרת המשפטים אילת שקד, אבל כבר עכשיו די ברור שיהיו התנגדויות לעצם העלאתו. מנכ”לית הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, רחל סטרומזה, אמרה כי הוועד “מברך על ההחלטה הזו להפליל את עבירת העינויים. זה צעד חשוב ביותר בהכרה במוחלטות האיסור על עינויים”.

אמי פלמור
אמי פלמור

זהו הדו”ח השקרי של מנגנון התעמולה של משרד המשפטים בראשות אמי פלמור שלח לאו”ם. קרדיט צריך להינתן ל- הילה טנא גלעד שתפקידה לשכתב את הדו”חות האלה ולייפות את המציאות. הילה טנא גלעד היא מומחית בכתיבת תעמולת שקרים של מציאות מדומה:

Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment – Consideration of reports submitted by States parties under article 19 of the Convention pursuant to the optional reporting procedure, קובץ pdf

ואלה מי שקיבלו צ’ופר, נסיעה על חשבון המדינה לז’נבה:

רועי שיינדורף, משרד המשפטים

ז’אנה מודזגברישוילי מבררת תלונות נחקרים בשב”כ

עו”ד אבינועם סגל אלעד שיקר בבית המשפט | בשם החוק ממחלקת בגצים בפרקליטות

ליאנה בלומנפלד-מגד – פרקליטה זוטרה בפרקליטות המדינה

עו”ד איילת לוין מממחלקת חו”ל במשרד המשפטים

אבי אברמסון, יועץ ממשרדו של ביבי נתניהו

דניאל סלומון – יועץ ממשרד ההגירה

קומנדר יצחק אלמוג – מומחה לעינויים במשטרת ישראל

צבי מינץ מומחה לעינויים בצה”ל

מיכל שריג כדורי, לשעבר סגנית שגרירה בסינגפור ומומחית לזנות ילדים ופורנוגרפית ילדים במשרד החוץ

עומר כספי

אורית קרמר

קבלו את רשימת הארגונים החברתיים שהשתתפו בביקורת על מדיניות העינויים של ישראל:

Amnesty International View document
ASSAF and IRCT’s View document
DCIP OMCT View document
HRM and PHRI – Case Studies Appendix View document
PCATI and OMCT View document
Yesh Din -Volunteers for Human Rights View document
2016_CAT Enfances brisées – français View document
Adalah Al Mezan PHRI View document
Alternative Report Palestinian CSO View document
HaMoked – Center for the Defence of the Individual View document
HRM and PHRI View document
NGO Monitor Submission Israel View document
Platform French NGOs-BrokenChildhood View document
TRC report View document
Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות