חופש הביטוי בסכנה: דארין טאטור משוררת ערביה מאחורי סורגים 8 חודשים בגלל שיר בפייסבוק?

Spread the love

מה שמתחולל בישראל בתחום חופש הדעה, חופש הביקורת וחופש היצירה הספרותית הוא לא פחות משערורייה. גורמים אפלים, חמומי מוח השתלטו על המדינה ושינו את צביונה. ישראל היא כיום מדינה של נקום בי ואנקום בך, מדינה של עסקנים גועליים כמו בשטעטל, טיפוסים שחושבים את עצמם, החונטה, וכל מיני זבלים שמקבלים משכורת מהמדינה כדי להזיק לאזרחיה.

מה לעשות אבל 20% מהאוכלוסיה פה הם ערבים, ויש להם זכות להתבטא. זה שמשוררת ערבייה יושבת במעצר כבר 8 חודשים, זה לא פחות ממחליא. היא פרסמה שירים נגד הכיבוש בפייסבוק וביוטיוב. זה הופך אותה מסוכנת? אסור לה להתבטא? נגד משוררת: הקריאה שיר ביום האישה ושיתפה תמונה בפייסבוק | שיחה .   דארין טאטור נכלאה על מילותיה – העוקץסופרים ישראלים ימחו על מעצר המשוררת הערביה דארין טאטור – ספרים .

הנה עוד עבודה של מירית שטרן, הפרקליטה שתפרה תיק לרומן זדורוב: פרקליטות מחוז צפון-פלילי הגישה לבית משפט שלום בנצרת כתב אישום נגד דארין טאטור, בת 32 מריינה, שפרסמה במהלך חודש אוקטובר ברשתות החברתיות “פייסבוק” ו”יוטיוב” פרסומים שונים שיש בהם קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור, ודברי עידוד, שבח, והזדהות עם מעשי אלימות או טרור. כתב האישום, שהגשתו אושרה ע”י היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מייחס לטאטור עבירות הסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות עו”ד אלינה חרדאק, עולה כי במהלך חודש אוקטובר, על רקע האווירה הציבורית הרגישה והנפיצה, פרסמה הנאשמת במספר הזדמנויות קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור, ועידוד למעשה אלימות או טרור וכן תמיכה בארגון טרור.

באחד הפרסומים שהעלתה הנאשמת לדף הפייסבוק ולערוץ היוטיוב שלה נראה סרטון בו נצפות במשך מספר דקות פעולות אלימות הכוללות בין היתר רעולי פנים המיידים אבנים ומשליכים בקבוקי תבערה לעבר כוחות הבטחון והתפרעויות שונות. לאורכו של כל הסרטון, צרפה הנאשמת הקלטה שלה במסגרתה היא מקריאה בשפה הערבית את מילות השיר אותו כתבה ושמו “תתנגדו בני עמי תתנגדו להם” ובתרגומו לשפה העברית כולל בין היתר את האמירות הבאות (ציטוט מלא בכתב האישום):

“למען פלסטינאי ערבי

לא אסכים לפתרון שלום

לעולם לא אוריד את דגלי

עד שאני אורידם ממולדתי

אכניע אותם לעת שיבוא

תתנגד עמי תתנגד להם

תתנגד לעריצות המתנחל

ותלך בעקבות שיירת השהידים

תקרע חוקה מבוישת

אשר נשאה את ההשפלות והדיכוי….”

בנוסף, על פי כתב האישום, ביום 4.10.15 פרסמה הנאשמת בחשבון הפייסבוק את האמרה הבאה: “אללה אכבר וברוך השם… תנועת הג’יהאד האסלאמי מכריזה בהצהרה על המשך האינתיפאדה בכל רחבי הגדה… המשך זה אומר הרחבה… זאת אומרת כל פלסטין….. ועלינו להתחיל בתוך הקו הירוק… לניצחון אלאקצא ונכריז עליה אינתיפאדה כללית… תתנגד”. פרסום זה זכה ל-53 סימני לייק (חיבוב), ואף הוביל לתגובות לעידוד אינתיפאדה.

מאמר מערכת בהארץ:  לשחרר את המשוררת

בית משפט השלום בנצרת אמור לדון היום בעתירה של המשוררת דארין טאטור להקל את תנאי המעצר שבו היא נתונה. טאטור, אזרחית ישראל ותושבת הכפר ריינה בגליל, כלואה זה שמונה חודשים בגלל דברים שפירסמה בדף הפייסבוק שלה ובאתר יו־טיוב.

במשך שלושה חודשים היתה טאטור עצורה בשני בתי כלא שונים, ובחמשת החודשים האחרונים היא נתונה במעצר בית מלא עד תום ההליכים בדירה שאחיה נאלץ לשכור בעבורה בקרית אונו, לאחר שבית המשפט אילץ אותה לגלות מכפרה. לרגלה מוצמד אזיק אלקטרוני. טאטור נעצרה בביתה לאחר שכוח גדול של שוטרים פשט על הבית באמצע הלילה, כאילו היה מדובר בפושעת מסוכנת. השבוע יתקיימו ברחבי הארץ כמה אירועי מחאה נגד מעצרה, אבל העובדה שמשוררת יושבת בכלא בגלל פרסום שירתה או דברים שכתבה לא עוררה עד כה הד ציבורי נרחב דיו בישראל, כפי שהיה רצוי שיקרה. ברחבי העולם עורר מעצרה מחאה נרחבת יותר.

אחת הראיות המרכזיות נגד טאטור היא השיר “קאוום יא שעבי, קאוומהם”, שכתבה. בבית המשפט תורגם השיר בידי השוטר המתרגם ל: “תתנגדו, בני עמי, תתנגדו להם”. השיר נהפך לסעיף 5 בכתב האישום שהוגש נגדה, ובעטיו היא כלואה כבר שמונה חודשים. טאטור מואשמת בהסתה לאלימות. מבזק שהעתיקה מאתר הג’יהאד האיסלאמי הוצג כראיה לתמיכה בארגון טרור.

בראיון לגדעון לוי ב”הארץ” אמרה טאטור לפני כחודש, כי היא מתנגדת לאלימות. “זכותי לשאול למה הרגתם את מי שהרגתם. אין חוק בעולם שאוסר עלי להגיד את דעתי. אני נגד טרור, בטח שאני נגד טרור”, אמרה.

טאטור היא עצירה פוליטית לכל דבר, הכלואה על הבעת דעותיה ועל שירתה. זהו מצב בלתי נסבל במדינת חוק המתיימרת להיות דמוקרטית. את דעותיה ושירתה, קיצוניות ולא מקובלות ככל שיהיו, מותר לה להביע ולפרסם. כך מקובל במדינות חופשיות. מותר כמובן גם לקבוע, שאם היתה יהודייה, לא היתה מערכת אכיפת החוק מתעמרת בה כך.

עצם ההגשה של כתב האישום נגד טאטור מעוררת שאלות קשות מאוד על חופש הביטוי בישראל, ובכל מקרה הדעת אינה סובלת המשך של מעצרה עד בירור עניינה בבית המשפט. טאטור זכאית להיות בת חורין כל עוד לא הורשעה בדין, וגם הגלייתה מהכפר שלה איננה סבירה.

“אני לא יכולה לחיות בלי השירה”, אמרה טאטור ל”הארץ” במקום מעצרה, “הם רוצים שאפסיק לכתוב. שאהיה משוררת בלי עט ובלי רגשות”. אסור שכך יקרה.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות