הצעת חוק: חקירת אחראי על קטין בידי פקיד סעד

Spread the love

א. שם החוק המוצע

חוק חקירת אחראי על קטין בידי פקיד סעד

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

כאשר מתקבל דיווח על חשד להתעללות או הזנחת קטין, מוזמן האחראי על הקטין לתשאול וחקירה ע”י פקיד הסעד. במרבית המקרים פקיד הסעד מדווח למשטרה על חשד לפלילים ואז ההורה נחקר פעמיים, פעם אחת במשטרה ופעם שניה בלשכתו של פקיד הסעד. על בסיס חקירתו את האחראי על הקטין, פקיד הסעד כותב תסקיר וחוות דעת למשטרה אם להגיש או לא להגיש כתב אישום. פקיד הסעד חוקר את האחראי על הקטין לאחר החקירה במשטרה וזאת על מנת לנסות לדלות ממנו מידע נוסף אותו לא מסר בחקירה במשטרה וכך להפלילו.

לפקידי הסעד ניתנה סמכות לחקור הורים וכל אדם אחר שאחראי על קטינים מכח סעיף 3 בחוק שירותי הסעד. בצד סמכות נרחבת זו לא קיים נוהל חקירה המוסדר בחוק כפי שקיים בחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים). כך נוצר מצב שפקיד הסעד שהינו עובד סוציאלי במקצועו חוקר את האחראי על הקטין, בד”כ ההורה החשוד, כראות עיניו, לעיתים תוך הפעלת מאניפולציות, שקרים, גניבת דעת ואמצעים לא אתיים ואף בלתי חוקיים, תוך הפרה בוטה של זכויות האזרח וללא נוכחות עורך דין.

החוק נועד להסדיר נוהל חקירת אחראי על קטין ע”י פקיד סעד וכן את זכויותיו של ההורה במסגרת חקירה ע”י פקיד סעד. מאחר ומדובר בחקירה לכל דבר וענין כפי שמצויין בסעיף 3 בחוק שירותי הסעד, לכן, כשם שקיים נוהל חקירת חשודים במשטרה אשר נגזר מחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), כך חייב להיות חוק דומה במהותו גם לגבי פקידי הסעד.

ג. עיקרי החוק המוצע

לעגן בנוהל מסודר את אופן חקירת האחראי על הקטין בידי פקיד סעד.

ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

אין השפעה

ה. להלן נוסח החוק ודברי ההסבר

חוק חקירת אחראי על קטין בידי פקיד סעד

1.    הגדרות –

חקירה” – תשאול או גביית הודעה בקשר לעבירה או לאורח חייו של הנחקר, בידי פקיד סעד.

חשוד” – האחראי על הקטין שהינו חשוד בביצוע עבירה על הקטין.

פקיד סעד” – עובד סוציאלי שמוסמך לחקור לפי סעיף 3 לחוק שירותי הסעד.

מוגבלות” – לקות פיסית, נפשית או שכלית, לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית.

2. הזימון לחקירה ייעשה בכתב, במכתב רשמי אל הנחקר, כפי שקיים בחקירה במשטרה.

3. בטרם תחל החקירה על פקיד הסעד לבצע את הבאים:

(1)    להזדהות בשמו המלא ובשם משפחתו וכן במספר העובד הסוציאלי שלו.

(2)    לציין בפני הנחקר כי הוא הגיע לחקירה.

(3)    להקריא בפני הנחקר את זכויותיו, בכלל זה זכותו להגנה משפטית וכן זכותו לשמור על שתיקה.

4.   חקירת אחראי על קטין תתנהל בשפתו או בשפה שהחשוד מבין ודובר אותה, לרבות שפת סימנים.

5.   חקירת אחראי על קטין תתנהל בלשכת הסעד הקרובה למקום מגוריו.

6.    תיעוד בכתב של חקירת ההאחראי החשוד יכלול את עיקר חילופי הדברים וכן התגובות או תנועות הגוף שהן תחליף לחילופי דברים, שנעשו בין חוקר לחשוד או בנוכחותו של חשוד, באופן שישקף נכונה את המתרחש בחקירה, מראשיתה ועד סופה; התיעוד בכתב ייערך בו זמנית עם חקירת החשוד או סמוך לה ככל האפשר.

(1)    תיעוד החקירה יוצג לפני החשוד בתחנה בהקדם האפשרי, והוא יתבקש לאשרו.

(2)   העתק של תיעוד החקירה ימסר לנחקר.

(3)    תועדה חקירת חשוד בכתב בלבד, יהיה התיעוד בשפה שבה התנהלה החקירה.

(4)    היה לפקיד הסעד יסוד להניח שהחשוד אינו יודע קרוא וכתוב או שהוא אדם עם מוגבלות, המקשה עליו לאשר את נכונות תיעוד החקירה בכתב, תתועד החקירה בתיעוד חזותי או בתיעוד קולי.

7.    שר הרווחה, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט וועדת הרווחה של הכנסת, יקבע –

(1)    כללים לענין ניהול חקירת חשוד, ובכלל זה חובות ואיסורים המוטלים על פקיד הסעד.
(2)    דרכי פיקוח על קיומם של כללים החלים על חקירת חשוד בלשכת הסעד;
(3)    כי הפרתם של כללים כאמור בפסקה (1), כולם או חלקם או הפרתם בנסיבות מסוימות, היא עבירת משמעת כהגדרתה בסעיף 27 בחוק העובדים הסוציאלים (שפיטה משמעתית), התשנ”ו-1996.

דברי הסבר

מרבית ההורים הנחקרים אינם מבינים כי פקיד סעד הינו למעשה שוטר. כך פקיד הסעד יטעה אותם ויאמר להם כי הוא “במטרה לעזור” כאשר בפועל, במתק שפתיים יוביל אותם להפללה שלא לצורך. כך מודה פקידת סעד ראשית לחוק הנוער, חנה סלוצקי בראיון מוקלט ומצולם כי היא מנחה את הכפופים לה לשכנע את הנחקרים לשתף פעולה ולאחר מכן להפר את שיתוף הפעולה ולדווח למשטרה על התוצאות.

החקירה נערכת ברוב המקרים בלשכת הסעד- ב”מגרש הביתי” של פקידי הסעד – דבר המעצים את החשש והבלבול שחש הנחקר ואשר יכול להוביל למשל, למסירת הודאת שווא או למסירת גרסה מסבכת ומפלילה. על רקע דברים אלה, ישנה חשיבות רבה להיוועצות עם עורך דין המתמחה בחוק הנוער וגם בפלילים טרם החקירה.

לפקיד הסעד, יש תפקיד מוגדר – לאסוף ראיות ולחקור את הנחקר בנוגע לעבירות בהן הוא חשוד. על כן, חשוב שלא ללכת שבי אחר ה”אווירה” הנעימה שמשרה פקיד הסעד ולהישאר ממוקדים ומדויקים. במילים אחרות: לשלוט במצב ולא לתת למצב לשלוט עליך.

ראוי לציין כי על פקיד הסעד, במהלך החקירה, מוטלת חובת תום הלב וההגינות, אך באין חוק מסודר בנושא הרי שאיש כישר בעיניו יעשה.

חוק זה בא להגן אף על נחקרים שעברית אינה שפת האם שלהם וכאשר הם נחקרים בשפה העברית, במרבית המקרים אינם מבינים את השאלות כראוי ואת ההשלכות לתשובות שהם נותנים לפקיד הסעד.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות