שוברים קשירה. זו לא רק נועה שנקשרה 24 ימים במחלקה הפסיכיאטרית בתל השומר. זו השיטה. בבתי חולים ברחבי הארץ קושרים מטופלים מידי יום למטרות ענישה ומאיימים עליהם בקשירה בניגוד מוחלט לנוהלים

Spread the love

שוברים קשירה. זו לא רק נועה שנקשרה למיטה 24 ימים במחלקה הפסיכיאטרית בתל השומר ועוררה השבוע סערה גדולה. זו השיטה. מעשרות עדויות שהגיעו לידיעות אחרונות עולה, כי בבתי חולים פסיכיאטריים ברחבי הארץ קושרים מטופלים מידי יום, למטרות ענישה, או מאיימים עליהם בקשירה, בניגוד מוחלט לנוהלים. אומרים שזו דרך טיפולית להרגיע את המטופל אומר פסיכיאטר, אבל זה שקר שאנחנו מספרים לעצמנו / תמר דרסלר, ידיעות אחרונות, קובץ pdf

“הייתי קשורה יום וחצי בלי אוכל, בלי שתיה, בלי גישה לשירותים. בכיתי, צעקתי, התחננתי. לא ראיתי שום יחס מצד הצוות. ביום ראשון בבוקר הגיע רופא, שחררו אותי מהקשירה ושלחו אותי הביתה ללא שום טיפול. חמישה ימים הייתי מאושפזת סתם. חזרתי הביתה בהלם. לקח לי הרבה זמן להתאושש מהאישפוז הקצר. ההורים שלי עד היום רוצים שנגיש תביעה. אני מעדיפה למות ולא לחזור אי פעם לאשפוז”.

זוהי עדותה של ענת, שם בדוי, שאושפזה בעבר בבית חולים פסיכיאטרי, בעקבות משבר. היא רק אחת מתוך מאה. מאות נפגעי האשפוז הפסיכיאטרי, שפנו בימים האחרונים לידיעות אחרונות וביקשו לספר על הזוועה שעברו.

האירוע שפתח את הסכר הוא פרסום אשפוזה של נועה, שם בדוי, ששהתה בחדר בידוד ריק, קשורה בידיה וברגליה למיטה, במשך 24 ימים רצופים במחלקה הפסיכיאטרית של בית חולים שיבא תל השומר.

משפחתה של נועה הקימה קול מחאה, הגיעה לתקשורת, פתחה קבוצת פייסבוק תחת השם “לשחרר את נועה”, יזמה הפגנה מול שערי בית החולים ופנתה לבית המשפט. רק בזכות התערבותו התאפשר להם להעביר את נועה לבית חולים אחר, שהבטיח לטפל בה באופן הולם ובלי שתיקשר.

נועה היא בחורה צעירה בת 28 שמתמודדת עם מחלה נפשית עשר שנים, מספרת אחותה של נועה. בתל השומר היא הייתה קשורה בתנאים מחפירים. עושה את צרכיה בחיתול, בוהה בתקרה כל היום ובוכה. החלטנו להמשיך את המאבק גם אחרי שנועה תשוחרר כדי שאף אחד לא ייקשר עוד ככה לעולם. אנחנו יודעים שזה אפשרי. המאבק רק התחיל.

מהעדויות עולה, כי המקרה של נועה אינו חריג. לא מדובר במחלקה או בית חולים פסיכיאטרי מסויים שמפר את הכללים ופוגע במטופלים. בישראל 2016, בניגוד למקובל ברוב המדינות המתקדמות, ואף בניגוד להמלצת ארגון הבריאות העולמי, קשירת מטופלים במחלקות סגורות היא דבר שבשגרה. יתר על כן ואף שגם כאמצעי טיפולי היא שנויה במחלוקת. נעשה בה שימוש על מנת להפחיד, לאיים, להשתיק ולאפשר לצוות לעשות את עבודתו בשקט תעשייתי.

הפעם האחרונה שבה פורסמו נתונים רשמיים על שיעורי קשירות מטופלים בישראל הייתה לפני יותר משני עשורים, בשנת 1995. אולם במארס האחרון פרסם ארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות דוח שחושף תמונה קשה. קשירת מטופלים מקובלת בכל אחד מבתי החולים הפסיכיאטריים בישראל וכל מטופל רביעי עבר קשירה.

לקריאת המשך הכתבה הקליקו על הקישור מעלה.

שוברים קשירה
שוברים קשירה

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות