מוסד נווה האירוס בנס ציונה בבעלות משרד הרווחה התעללות והזנחת חוסים. משרד הרווחה מעביר למוסד 10,000 ש”ח בחודש עבור כל דייר

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/p84aBG-9qg

תיעוד: הזנחה וליקויים במוסד לחוסים עם מוגבלויות , לי נעים | מתן חביליו | חדשות 2 | פורסם 24/01/17

שני מדריכים בלבד על 16 חניכים עם מוגבלות שכלית, בלי מוצרי הגיינה בסיסית וסירחון במסדרונות – זו תמונת המצב במוסד “נווה האירוס” שבנס ציונה. במוסד טוענים שהדיירים מקבלים טיפול הולם.

הכירו את “נווה האירוס”, מוסד עבור אנשים עם מוגבלות שכלית הממוקם בנס ציונה. כשמגיעים לפתחו אפשר להאמין שמדובר בכפר נופש – עצים, פינות ישיבה וגינות מטופחות מקיפים את המקום. אבל כשנכנסים פנימה מגלים בדיוק את ההפך – הזנחה קשה המלווה בהיעדר כוח אדם מספק וליקויים רבים.

לאה היא אם חד הורית לאביה, צעירה בת 23 הסובלת מפיגור ונמצאת על הספקטרום האוטיסטי. למוסד “נווה האירוס” היא העבירה אותה רק לפני שנתיים ודי מהר היא הרגישה שהדברים שם לא מתנהלים כפי שצריך. “השן נשברה בעקבות דחיפה של דיירת אחרת, ביקשתי שיסתכלו במצלמות מה המטפלת עשתה באותו אירוע, איפה היא הייתה, לא הסכימו. המטפלת אפילו לא שמה לב שהיא שברה את השן, והנפילה הזו, שעכשיו קרתה לפני כמה ימים”, לאה מראה חתך על מצלחה של בתה.

לאה: "המטפלת אפילו לא שמה לב שהיא שברה את השן"
לאה: “המטפלת אפילו לא שמה לב שהיא שברה את השן”

הזנחה, פרטיות לקויה וחוסר מעש

נווה האירוס הוא מוסד בבעלות משרד הרווחה עבור אנשים עם מוגבלות שכלית ומאכלס 130 דיירים.

בשנתיים האחרונות, לאה, התלוננה למשרד הרווחה על הזנחה וחוסר שקיפות במקום. התחקיר החל בשיחת טלפון קצרה שאחריה התחקירן הוזמן לריאיון עבודה והתקבל מיד. הוא נשאל אם הוא מכיר את האוכלוסיה, אולם השיב, כי מעולם לא עבד עם אוכלוסיה זו ועבד בחנות בגדים. אחת הרכזות עשתה למתן סיור במקום. “היו מבנים שפשוט הריח שם בלתי נסבל, נורא ואיום שאני לא יודע איך אנשים חיים שם”.

מתן חביליו "הריח בלתי נסבל"
מתן חביליו “הריח בלתי נסבל”

אמנם בריאיון הוסבר למתן כי הוא מחוייב להביא אישור מהמשטרה על כך שאין לו רקע של עבירות מין, ואישור רפואי שאינו חולה במחלות מדבקות, אך הוא התחיל לעבוד מבלי להביא את האישורים ומבלי שמישהו ביקש ממנו אותם.

“אף אחד לא מקפיד על זה שהחוסים ישטפו ידיים לפני האוכל או אחרי האוכל. הכיור מלוכלך, השירותים מלוכלכים. אין מברשות שיניים לחוסים”.

במבנה המגורים בו נמצאים הדיירים מרבית שעות היממה אין ולו טיפת פרטיות. לדלתות אין ידיות ואין ארון לחפצים אישיים. במשך שנים ארוכות המזרונים לא התאימו למיטה והדיירים ישנו בהטייה. בעקבות התלונות הרבות וביקורת שהתבצעה החליפו את מרבית המיטות ותלו תמונות על הקירות. אלא בביתנים בהם עבד מתן, המזרונים לא התאימו למיטת הברזל, אז הדיירים ישנים עקום.

מיטה מברזל שהמזרון בכלל לא מתאים למיטה
מיטה מברזל שהמזרון בכלל לא מתאים למיטה

לדברי הרכזת מדוע אין סבון בשירותים: “קודם כל אין סבון בשירותים, אנחנו לא שמים כי יש כאלה שיכולים לשים בפה”.

אלא שהשיפוץ היה קוסמטי בלבד והדיירים הם אנשים שצריכים טיפול מיוחד והשגחה. במחלקה הסגורה בה עבד התחקירן, רק שני מטפלים משגיחים על 16 דיירים שזקוקים לטיפול צמוד כשהיעדר ההשגחה מוביל להזנחה חמורה של הדיירים.בשירותים למשל אין סבון, ובעקבות כך הדיירים לא שוטפים ידיים. ההסבר שניתן לדבר הוא שהם עלולים לבלוע את הסבון, ומכיוון שאין מספיק כוח אדם לטפל בהם אז לא מקפידים בעניין. גם הריח במקום היה בלתי נסבל, דבר שהעלה תהיות לגבי האפשרות לחיות במקום לאורך זמן.

חוץ משעות בודדות במהלך היום בהן יש פעילות לדיירים, רוב הזמן הם נמצאים במגורים. אין להם שום פעילות, חוץ מטלוויזיה שתלויה צמוד לתקרה. יש להם רק ספות לישיבה בלבד. לא מגזינים, לא חוברות צביעה או משחקים.

מי ששואל את עצמו איך המצב הזה נמשך, בין היתר כי ההורים לא מסוגלים לדעת מה קורה עם ילדיהם.פשוט ממדרים אותם. לא נותנים להורים להיכנס לחדרי הילדים.

נעמה לרנר, ארגון בזכות, המרכז לזכויות אנשים עם מוגבלות: לא יתכן שבישראל 2017 אנשים עם מוגבלות חיים בתנאים כאלה. מוסד נווה האירוס צריך להיסגר מיידית. הפיקוח של משרד הרווחה לא מספיק. חייב להיות פיקוח חיצוני.

מתן אומר שהזדעזע. יש שם יותר תחושה של מפעל מאשר מקום שבא לטפל בבני אדם שדורשים המון המון טיפול.

משרד הרווחה מעביר 10,000 ש”ח בחודש לכל דייר

משרד הרווחה מעביר 10,000 ש”ח בחודש לכל דייר. אם בסוף, זו הצורה שבה הם חיים, מישהו פה צריך לעשות חשבון נפש.

תגובת מוסד נווה האירוס “ייתכן שנפלו טעויות”

“איש אינו חף מטעויות וייתכן כי נפלו טעויות כלשהן ואנו נכונים ומעוניינים לתקנם”.

תגובת משרד הרווחה: הנהלת המוסד תעמוד לשימוע

לפי תגובת משרד הרווחה לממצאי התחקיר, התקיימה ועדת בדיקה על ידי צוות מקצועי מיוחד ובעקבותיה תעמוד הנהלת המעון לשימוע בתחילת פברואר, שבו יוצגו דרישות לתיקון כלל הליקויים.

עוד נמסר כי “הועדה הוקמה בעקבות התרעות של מפקחי המשרד על אי עמידת המעון בסטנדרטים הנדרשים ממנו ואי תיקון הליקויים שהוצגו להנהלת המעון, אשר מצידה טענה כי הביקורת אינה עניינית. המשרד מחויב באופן מלא ומוחלט לדיירים, ובכל שלב השימוע עשוי המשרד להחליט על סיום ההתקשרות עם המעון ומתן מענה לכלל הדיירים במסגרות אחרות.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות