דוח “רופאים לזכויות אדם” קובע: בבתי הכלא בישראל שב”ס מונע טיפול רפואי מקצועי מאסירים

Spread the love

דוח “רופאים לזכויות אדם” חושף ליקויים בטיפול הרפואי שניתן לאסירים בבתי הכלא בישראל: אסירים שממתינים ממושכות לראות רופא, התעלמות לכאורה מהמלצות של רופאים מומחים, טיפול לקוי באסירים עם מחלות כרוניות, ביניהם נשאי HIV, ואי־יישום של המלצות מבקר המדינה על מערך הרפואה.

כך עולה מדוח מקיף שנערך על ידי ארגון “רופאים לזכויות אדם” אשר ממצאיו מבוססים על למעלה מ־3,000 תלונות של אסירים שטופלו בשנים האחרונות בשב”ס ועל סקירה רפואית שביצעו 23 רופאים המתנדבים בארגון, שבחנו תיקים רפואיים של אסירים הסובלים ממחלות כרוניות.

מהדוח עולה כי זמני ההמתנה של כלואים לטיפולים רפואיים ארוכים באופן קיצוני וחורגים בהרבה מהמקובל במערכת הציבורית. בנוסף, עולה מהדוח כי בשב”ס רווחת התופעה של ביטולי תורים לאסירים ברגע האחרון.

הסיבה לכך נובעת ממחסור בכוח אדם שילווה את האסירים לטיפולים מחוץ לבתי הכלא. הדוח קובע שתהליכי הבירור והטיפול הרפואי בכלואים נפגמים לא אחת גם כתוצאה מאי־יישומן של המלצות שניתנו על־ידי רופאים מומחים.

בשב”ס עובדים כ־40 רופאים, אף לא אחד מהם בעל הכשרה של רופא מומחה. מערך הרפואה של שב”ס מתבסס במידה ניכרת על חובשים, שהכשרתם המקצועית בסיסית ביותר ואינה מתאימה לסמכויות הרחבות המופקדות בידיהם בכלא.

נכון לינואר 2019, כ־6,000 כלואים אובחנו כסובלים ממחלה כרונית. רבים מהם מטופלים ברמה נמוכה בהשוואה לרפואה בקהילה. מממצאי הדוח עולה כי קיימת תופעה בשב”ס של שימוש בתרופות לא מתאימות, או שאינן מקובלות לטיפול בבעיה שאובחנה. הדוח מצביע על תופעה שבה אוזלות התרופות ל־HIV במרפאת הכלא, ויכולים לחלוף מספר ימים, ואף שבועות, בלי שנשאים יקבלו טיפול.

אף על פי ששב”ס מחויב לאפשר לכלואים חוות דעת רפואית נוספת על חשבונם, הדוח קובע שזכות זו נותרת “על הנייר”. הדוח תולה את הסיבה בעלות הגבוהה והקשיים הכרוכים בהבאת רופאים פרטיים לבתי הכלא. מתוך 11 המלצות של “ועדת ישראלי”, שהקים משרד הבריאות ב־2002 באשר לאיכות שירותי הרפואה בשב”ס, רק המלצה אחת יושמה במלואה.

מניתוח כלכלי לתקציב מערך הרפואה בשב”ס עולה כי הוא מוציא כיום כ־10,360 שקל לאסיר בשנה, סכום כמעט כפול מזה שמוציאות קופות החולים על אוכלוסייה בעלת מאפיינים הזהים לאלו של אוכלוסיית הכלואים – 5,561 שקלים. לטענת מחברי הדוח, אילו שירותי הרפואה לאסירים היו ניתנים על ידי קופות החולים, עלותם הייתה יכולה להיות נמוכה בכ־75 מיליון שקלים בשנה.

ניב מיכאלי ממחלקת כלואים בארגון “רופאים לזכויות אדם” מסר: “המציאות כיום היא שאסירים מקבלים רפואה ירודה שאינה עומדת בסטנדרטים המקובלים בישראל”.

פרופ’ איתמר גרוטו, המשנה למנכ”ל משרד הבריאות: “אין בידי משרד הבריאות לא הסמכות ולא הכלים להתערב במערך הטיפול הרפואי בכלואים”.

משב״ס נמסר: “רל”א מנסים להפקיע את הטיפול הרפואי באסירים מידי שב”ס. מסע תעמולה זה מתעלם באופן מגמתי משורה ארוכה של ועדות שבדקו את מערך הרפואה של שב”ס  מוועדת ישראלי בשנת 2002 דרך ועדות נוספות אשר בדקו את מערך הרפואה ובהם גם מבקר המדינה והועדה הבינמשרדית בראשותו של ד”ר ברלוביץ, לשעבר מנכ”ל בית חולים וולפסון.

בשב”ס מפנים לחוות דעת משנת 2002 לפני 17 שנים, שאינה רלבנטית למצב דהיום.

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5627491,00.html

Print Friendly, PDF & Email

אדם

כתב לענייני משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות