9 שנים ושמונה חודשים זה הזמן שלקח לשופטת שרה חביב לשפוט בתיק של זיוף חשבוניות ועבירות מע”מ בין השנים 2005-2007 ת”פ 42127-04-10

Spread the love

ללא ספק השופטת שרה חביב, לוקחת את תואר חביבת הקהל בהליכה איטית יותר מצב. כמעט 10 שנים לקח לה לנהל תיק העלמת מסים ולכתוב גזר דין לרחמים יאיר עוקב (בן 62, נשוי, אבא ל-6 ילדים), בעלים של חברת בן יאיר עוקב בע”מ, שהספיק מאז לשנות את שם החברה שלו לבן יאיר עוקב יזמות בע”מ.

בושה לדוברות המפרסמת כדוגמא גזר דין זה על מחדליו הנמרח על 21 עמודים, שיש בו להעיד על עליבות מערכת המשפט ואורגניה, המשטרה והתביעות. השופטת כותבת שבתקופה שבין יום 15.2.2005 ליום 15.8.2007 הגיש הנאשם רחמים יאיר עוקב, בשם החברה שבבעלותו למנהל מכס ומע”מ 30 דוחות תקופתיים במסגרתם ניכו מס תשומות בהסתמך על 92 מסמכים הנחזים להיות חשבוניות מס, מבלי שבוצעה עסקה או שהתכוונו לבצע עסקה לגביהן הוצאו המסמכים.

רחמים יאיר עוקב זייף מסמכים כדי לחמוק מתשלום מס בעסקה ראשונה בסכום 523,713 ש”ח, בעסקה שנייה בסכום 2,535,771 ובעיסקה שלישית בתשלום 1,063,792 ש”ח, ובסה”כ העלים שלא כדין מס תשומות בסך כולל של 4,162,276 ש”ח במונחי קרן, במטרה להתחמק ולהשתמט מתשלום מס.

המשפט הסתבך שכן עד התביעה המרכזי חסן גבועה נגד רחמים נמלט ממאסר וביום 27.4.15 המאשימה הודיעה כי לא איתרה אותו. השופטת  דחתה את הדיון ובינתיים התובעת חלתה, נפלה למשכב כמעט שנה, והמדינה לא מצאה תובע אחר שימלא את מקומה. עד נוסף נגד רחמים חלה והפך להיות מטופל בדיאליזיה ולא ניתן היה לזמנו לעדות, מאחר והוא טופל מספר פעמים בשבוע.

המדינה הצליחה לאתר לאחר קשיים רבים את עד התביעה חסן גבועה, והוא העיד ביום 13.7.16. לנוכח עדותו של גבועה שהכחיש את הדברים שנאמרו בעדותו, זומן לעדות החוקר גובה אמרתו של גבועה.

בינתיים, רחמים יאיר עוקב החליף את באי כוחו, וניתנה לו שהות להיערך לדיון מחדש.

למרבה הצער, רחמים יאיר עוקב, לקה בלבו, אושפז והמתין לצנתור, וכפי הנראה עבר טיפולי שיניים מסובכים.

ביום 19.7.17 לאחר סיום פרשת התביעה, שארכה אז 7 שנים ושלושה חודשים, הודיעו הצדדים כי הגיעו להסדר טיעון, בו רחמים יחזור מכפירתו, יודה במיוחס לו ולחברה שבבעלותו וישלם סך של 5,486,569 ש”ח עד ליום 20.12.17 והפרקליטות תבקש עונש של 18 חודשי מאסר בפועל. מועד הטיעון לעונש שנקבע ליום 29.1.18 נדחה מספר פעמים, כי רחמים לא שילם את הכסף.

רחמים, הגיש 3 תסקירי שירות מבחן, אשר המליצו להשית עליו 6 חודשי מאסר בפועל בדרך של עבודות שירות, מאסר מותנה, קנס וחתימה על התחייבות מביצוע עבירה.

רואים שהשופטת לא יודעת מה לעשות עם עצמה, מרוב הפדיחה שגררה תיק של העלמת מסים קרוב ל-10 שנים אז היא מפרטת לנו את תולדות עוקב, שלמען האמת, אם הבחור היה רווק צעיר בן 20, יכול היה להיות שידוך טוב.

“הנאשם כבן 62, נשוי ואב לשישה, מתגורר עם משפחתו בקרית-גת. הנאשם זכה לחינוך דתי והוא בעל תעודת חשמלאי בנין. הנאשם שירת שירות צבאי חלקי בחיל השריון, ושוחרר מאחר ולטענתו שלושה מאחיו היו מגויסים לצה”ל באותה התקופה.

לאחר שחרורו מצה”ל עבד במשרד הביטחון בקו חלוקת מם, מספר שנים לאחר מכן החל לעבוד עם אביו במשק המשפחתי ובהמשך החל לעבוד כקבלן ויזם בתחום הבניין – בתחום זה עוסק עד היום, מזה כשלושים שנה.

בשיחה שהתקיימה בשירות המבחן עם אשת הנאשם תיארה זו את תפקודו התקין לאורך כל חייהם המשותפים. לתפיסתה, בעלה ביצע את המיוחס לו מתוך תמימות ומאחר והוא נוטה לסמוך יתר על המידה על סביבתו. לדבריה, מאז האירוע החלה לעבוד עם בעלה בעסקה והיא מפקחת על ניהול המשרד.”

ועוד ועוד פירוטים על חיי עוקב, נעדר עבר פלילי.

באי כוחו של עוקב צירפו פסק דין בעניינו של אחר שנידון באותה פרשיה ת”פ 6747-08, בה הוא נידון ל-6 חודשי מאסר בעבודות שירות. הכי מצחיק שהשופטת כותבת בסעיף 63:

“הנאשם הודה במיוחס לו ולנאשמת (חברה בבעלותו) לאחר סיום פרשת התביעה. בכך חסך הנאשם בזמן שיפוטי רב ומזמנה של המאשימה, זאת בעיקר בהינתן כי התייתרה עדותם של 12 עדי הגנה. עוד יש לשקול לקולה את תרומתו של הנאשם לחברה, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בעדויות עדי הגנה”.

תארו לכם, שרחמים היה הולך עד הסוף ומעיד את 12 עדי ההגנה שלו. בקצב של השופטת הזו, על עד תביעה אחד המשפט ארך 10 שנים, על 12 עדים המשפט היה נמשך 120 שנה.

סופו של גזר הדין, השופטת קבעה 15 חודשי מאסר בפועל וקנס של 250 אלף ש”ח או 6 חודשי מאסר תחתיו. הקנס ישולם ב-10 תשלומים שווים ורצופים החל מיום 5.2.2020.

סביר להניח שרחמים יקבל שליש ינוכו לו 5 חודשים, וחוק המנהלי הכפול תפחיתו 4 חודשים נוספים. רחמים ישב בכלא חצי שנה בלבד. נו, ינוח מאשתו והילדים. ממילא האישה מנהלת את העסק המשפחתי.

Print Friendly, PDF & Email

אדם

כתב לענייני משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות