השופט עופר גרוסקופף הורה לפרקליטות להעביר חומרי חקירה לנאשם שהוגדרו חסויים מאחר והם רלוונטיים להגנתו בש”פ 8190/19

Spread the love

כל הכבוד לשופט עופר גרוסקופף. בהחלטה שניתנה בביהמ”ש מחוזי בתיק מעצר עד תום הליכים מ”ת 8902-06-19, שופט הבית של הפרקליטות נסר אבו טהה, לא מאפשר לנאשם לעיין בחומרי החקירה בעניינו, שיש בהם כדי לזכות את הנאשם. נראה כי השופט אבו טהה זקוק נואשות לרענון במשפט חוקתי וזכויות יסוד של משטר דמוקרטי. אולי כבוד השופטת דפנה ברק ארז, תוכל להשאיל לו את אחד מספריה על חשיבות הזכויות החוקתיות במדינה (כאילו) דמוקרטית.

הפרקליט רוני זלושינסקי התייצב בבית משפט עליון וניסה למנוע מנאשם את הראיות שהוא צריך לצורך הגנתו. מדובר בהתייצבות שנועדה להגן על מדיניות הפרקליטות בראשות שי ניצן למנוע מנאשמים חומרי חקירה כדי שיהיה יותר קל להרשיע. כמעט כל שופטי בית המשפט העליון בשנים האחרונות שיתפו פעולה עם מדיניות זו, ובזה אחר זה דחו כל בקשה לגילוי חומרי חקירה או לגילוי ראיות חסויות.

רוני זלושינסקי פרקליט המונע חומרי חקירה מנאשמים
רוני זלושינסקי פרקליט המונע חומרי חקירה מנאשמים

במקרה נדיר זה השופט עופר גרוסקופף ראה לנכון להורות לתביעה למסור יותר ממה שהיא מוכנה למסור וזה נדיר. מדוע בכלל נאשמים צריכים להגיע עד בית המשפט העליון בבקשות מסוג זה? אחר כך שופטי העליון והנשיאה אסתר חיות טוענים הם עסוקים ומוצפים בעבודה. אילו היו נותנים לפרקליטות פעם אחת על הראש כשהיא מסתירה חומרי חקירה, היו שופטי העליון מגלים שאין להם יותר עבודה.

הנאשם ערער באמצעות עו”ד ליאור חיימוביץ, ולמזלו הטוב, התיק הגיע לשופט ההגון עופר גרוסקופף, שקבע שחומר החקירה נגד הנאשם בתיק האחר נגדו, רלוונטי לצורך האישום הנוכחי כנגדו.

באשר לחומר החקירה שהמדינה טענה כי הוא חסוי, ביקש השופט גרוסקופף כי המדינה תודיע תוך 14 יום האם בכוונתה להוציא תעודת חיזיון ביחס למידע החסוי בתיק האחר, וככל שיוחלט שלא להוציא תעודת חיסיון, יועבר המידע לידי ב”כ העורר בהקדם האפשרי.

החלטה השופט עופר גרוסקופף, ביהמ”ש עליון, להעביר לנאשם חומרי חקירה חסויים בש”פ 8190/19, קובץ pdf

בבית המשפט העליון
בש”פ 8190/19
לפני: כבוד השופט ע’ גרוסקופף
העורר: פלוני
נ ג ד
המשיבה: מדינת ישראל
ערר על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע מיום 25.11.2019 במ”ת 8902-06-19 שניתנה על ידי כבוד השופט נסר אבו טהה

תאריך הישיבה:                     י”ז בכסלו התש”ף (15.12.19)

בשם העורר: עו”ד ליאור חיימוביץ’
בשם המשיבה: עו”ד רוני זלושינסקי
החלטה
  1. לפניי ערר לפי סעיף 74(ה) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ”ב-1982, ביחס להחלטתו של בית המשפט המחוזי בבאר שבע שלא לחשוף בפני העורר את תוכנו של תיק חקירה אחר, בעניין שני מעשי שוד קודמים בהם הואשם גורם המכונה על ידי הצדדים “הירדני”, וכן למנוע ממנו עיון בחומר החוסה תחת תעודת חיסיון שהוצאה על חומרים הקיימים באותו תיק (להלן: “התיק האחר”).
  1. בפתח הדיון הודיע בא כוח המשיבה כי לאחר בחינה חוזרת, ולפנים משורת הדין, הוחלט להעביר לעורר את מקצת מבוקשו – תיעוד חקירתו במסגרת התיק האחר. המחלוקת בין הצדדים נותרה, אם כך, ביחס ליתר החומרים שבתיק החקירה, ולמחלוקת זו אתייחס להלן.
  2. עמדת המשיבה היא כי החומר בו מדובר בתיק האחר אינו רלוונטי לתיק בעניינו של העורר, ואולם היא מותירה לשיקול דעת בית המשפט את האפשרות להעביר לידיו את החומר הגלוי הקיים בתיק האחר, ומתנגדת רק להעברת חומר החוסה תחת תעודת חיסיון. עוד הבהירה המשיבה שככל שבית המשפט יקבע כי החומר החוסה תחת תעודת החיסיון רלוונטי לעניינו של העורר, היא מבקשת שהות על מנת לבחון את האפשרות להוציא תעודת חיסיון ביחס לחומר האמור, גם בתיק הנוכחי בעניינו של העורר.
  1. לאחר שעיינתי בתעודת החיסיון ושמעתי את הסברי המשיבה במעמד צד אחד, הגעתי למסקנה כי חומר החקירה בתיק האחר רלוונטי לצורך האישום הנוכחי כנגד העורר. באופן כללי אציין כי החשדות נגד העורר בקשר לתיק הנוכחי עשויות להיות קשורות למעורבותו בתיק האחר, ובאפשרות זו די על מנת לענות על דרישת הרלוונטיות הלכאורית במקרה זה. ביחס לחומר החסוי, הרי שאף הוא עשוי להיות רלוונטי, לפי התרשמותי, לצורך הדיון בתיק הנוכחי (וכפי שציין ב”כ העורר – רלוונטיות אין משמעה בהכרח כי החומר האמור מסייע להגנת העורר). על כן אני נענה לבקשת המשיבה כי תינתן לה ארכה על מנת לבחון את האפשרות להוציא תעודת חיסיון לגביו.
  1. המשיבה תעביר את תיק החקירה הגלוי לידי בא כוח העורר בהקדם האפשרי. המשיבה תודיע בתוך 14 ימים האם בכוונתה להוציא תעודת חיסיון ביחס למידע החסוי בתיק האחר. ככל שיוחלט שלא להוציא תעודת חיסיון יועבר המידע האמור לידי בא כוח העורר בהקדם האפשרי. ככל שיוחלט על הוצאת תעודת חיסיון, יפעלו הצדדים בהתאם למקובל בעניינים מסוג זה.

           ניתנה היום, ‏י”ז בכסלו התש”ף (‏15.12.2019).

ש ו פ ט

_________________________

19081900_Y02.docx   יח

מרכז מידע, טל’ 077-2703333, 3852* ; אתר אינטרנט, http://supreme.court.gov.il

Print Friendly, PDF & Email

אדם

כתב לענייני משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות