השדולה בכנסת ישראל למניעת הוצאת ילדים בכפיה מביתם בחסות ד”ר מרינה סולודקין ח”כ קיימו ביום שלישי 23.2.10 כנס נוסף עתיר חברי כנסת עם נציגי משרד הרווחה לשינוי תכוף של חוק הנוער

Spread the love

נציגי הכנסת המשתתפים:

ד”ר מרינה סולודקין, ח”כ (קדימה); שלמה מולה נגוסה, ח”כ (קדימה); דני דנון, ח”כ (ליכוד); ציפי לבני; וגדעון סער הביעו תמיכתם בעל פה בפעילות השדולה. חברי כנסת נוספים הופיעו כדי לתמוך בפעילות השדולה.

מטעם הפעילים החברתיים התומכים בשדולת ד”ר מרינה סולודקין ועמותת ע.ל.י.ה. הגיעו ד”ר מילי מאסס, עו”ס ששימשה כמומחית ביהמ”ש למתן חוות דעת למסוגלות הורית, עליזה אריה – יו”ר הקונגרס הציוני במגזר הבוכרי, עו”ס יוחננוף רעיה – מגזר בוכרי, עו”ד ורוניקה ברומברג – מייצגת את מגזר העולים החדשים, העיתונאית לורי שם טוב.

מטעם משרד הרווחה הגיעו עו”ס מוטי וינטר – האגף לשירותים אישיים וחברתיים ממונה על מתן הנחיות לכל לשכות הסעד במדינת ישראל, וד”ר אלי זרחין. נחום איצקוביץ – מנכ”ל משרד הרווחה שוהה בחו”ל, נבצר ממנו להגיע.

בכנס השתתפו נציגי עמותה לזכויות ילדים והורים – ע.ל.י.ה., יעקב בן יששכר מהתנועה למען עתיד ילדינו, יהודה קורן מעמותת מגן לזכויות אנוש.

ד”ר מרינה סולודקין, אני מתעסקת בנושא הוצאת ילדים בכפיה מביתם ממשפחות הנורמטיביות שנים רבות. הכרותי את פרופ’ אסתר הרצוג, מרובת שנים. בשנת 2002 לאחר דוח ועדת גילת, אחרי שפרופ’ אסתר הרצוג וחברי כנסת מש”ס קיימו ישיבה עם שר הרווחה דאז, היתה תקופה “די שקטה” בה פקידי סעד לחוק הנוער, נמנעו מלהוציא ילדים ממשפחות נורמטיביות מביתם, אבל כעבור כמה שבועות, התחלתי לקבל שוב מבול תלונות ממשפחות על הוצאת ילדיהם ממשמורתם.

 מידי שבוע אני מקבלת עשרות תלונות של הורים על לקיחת ילדיהם מרשותם. בתוך החברה הישראלית, יש תהליכים שאנחנו בכנסת מבינים שזה פוגע במשפחות, בילדים ובהורים.

אני מבקשת לפתוח את השדולה שלנו באזכור המקרה הנוראי של האמא אילנית נחמיאס, ז”ל, ששמה קץ לחייה, לאחר שפקידות סעד הוציאו ממשמורתה את בנה, והתכוונו לשלוח אותו לאימוץ סגור. משפחתה הטובה והתומכת של אילנית ביקשה לקבל את משמורת נכדם, אולם סורבה על ידי פקידת הסעד.

אילנית נחמיאס ז"ל.
אילנית נחמיאס ז”ל.
אילנית נחמיאס ז"ל נקברה ביום 24/1/2010
אילנית נחמיאס ז”ל נקברה ביום 24/1/2010

חברי השדולה עמדו דקת דומיה לזכרה של אילנית נחמיאס, ז”ל. בת 39 שנים במותה טרם עת. יהי זכרה ברוך.

 אני רוצה לספר על שני מקרים שקיבלתי לאחרונה, סיפורו של אבא מחדרה עם שלושה ילדים. אחרי שאשתו אושפזה בכפיה בבי”ח פסיכיאטרי, בקלות בלתי נסבלת, פקידות הסעד לקחו את שלושת ילדיו הקטינים בני שנה וחצי, 5 שנים ו- 11 שנים למוסדות הרווחה השונים בארץ. הפרידו את הילדים אחד מהשני. בנו בן ה- 11 של האבא הושם ע”י פקידות הסעד באזור השרון, שני ילדיו האחרים של האבא הושמו בצפון הארץ. הילד בן 11 שנים אמר לאביו שהוא יודע שאמא ואבא יחזירו אותו לביתו. בתו בת השנה וחצי איננה מבינה מאומה, והילד האמצעי בן 5 השנים יודע שעשו למשפחתו משהו לא טוב. מדובר במקרה מחריד. האבא איש צבא קבע בחיל האוויר, נורמטיבי.

מקרה נוסף שקיבלתי, על משפחת עולים מרוסיה שהכו שורשים בארץ. פקידות הסעד התנכלו למשפחה, והאמא נמלטה על נפשה עם שני ילדיה חזרה לרוסיה, לאחר שפקידת הסעד אמרה לה שהם מתכוונים לקיים ועדת החלטה ביום 23.2.10 בה יוצאו ילדיה למתקן חרום של משרד הרווחה. האבא מתכוון למכור את נכסיו ועסקיו בישראל ולנסוע לרוסיה לאשתו וילדיו.

אני צריכה לומר לכם, מדינת ישראל הפסידה. מדובר בהורים עובדים, נורמטיביים עם שכר גבוה מאוד, שתרמו רבות בארץ, והילדים שלהם אם היו נשארים בארץ היו מתגייסים לצה”ל.

 בשדולה הובאו עדויות מאמהות שילדיהם הוצאו ממשמורתם. אמא נ.ב. סיפרה, על חטיפת בתה ע”י פקידת הסעד מבית הספר כשהאמא היתה בעבודתה. עולמה חרב עליה, כמו גם של בתה. האמא אשת חינוך, גננת במקצועה, נורמטיבית. האמא הקריאה מכתב שכתבה לה בתה, כיום בת 11 שנים, שלוש שנים במשפ’ אומנה, במכתב הילדה מייחלת כי אמא שלה תחזיר אותה אליה לביתה החם והאוהב.

אמא נוספת העידה על מאבקה הקשה בפקידות הסעד, שהוציאו בכפיה את שלושת ילדיה ממנה. השבת ילדיה של האמא לזרועותיה ארך 3 שנים, בהם צולקה נפשם של ילדיה. ילדיה של האמא שנחשבו לחכמים ביותר עם רמה גבוהה מעל הממוצע הוכנסו לכיתות מקדמות בביה”ס בהתערבות בוטה של פקידת הסעד במערכת החינוך.

האמא הגישה חוות דעת נגדיות לביהמ”ש מול חוות הדעת המוזמנת של “מומחי משרד הסעד” שסתרו מכל וכל את קביעות “המומחים מטעם”, ואיינו טענות פקידי הסעד נגד ילדיה. השופט פסק כי מקום הילדים עם אמם, וכי לא היה מקום להתערבות הבוטה של שרותי הסעד במשפחה.

אמא נוספת סיפרה כי אימצה ילד מרוסיה. כיום בנה בן 7 שנים. מערכת התלאות והיסורים שהעבירו אותה פקידת הסעד, הותירו אותה חסרת אונים. המורים בבית הספר בו למד בנה, התלוננו אצל פקידת הסעד, כי בנה אלים ומסוכן. האמא לא ידעה כי משרד החינוך ניהל מסע הכפשות והשמצות נגד בנה מאחורי גבה בו נטען כי הילד מביא את האלימות מהבית… פקידת הסעד איימה על האמא, כי אם לא תתן לבנה סמים פסיכיאטריים, כדורי רספרדאל, תוציא את בנה ממשמורתה. אמרה וקיימה. בזכות סיועה של ד”ר מרינה סולודקין, הושב בנה של האמא למשמורתה. כיום הילד לומד בבית ספר “שובו” בירושלים “ובעיית” האלימות נפתרה. מסתבר שכשמערכת החינוך איננה משתפת פעולה עם רשויות הסעד, ורואה את טובת הילד תוך שיתוף פעולה עם ההורים, ניתן לחנך את הילד ללימודים גבוהים. הילד כיום ללא כדורים, נחשב לתלמיד מקובל ואהוד בחברה.

 ח”כ שלמה מולה, אני מצר על כך כי לא הגיעו מוזמנים נוספים וחברי כנסת רבים. ניסיתי לקדם את הצעת החוק לשינוי חוק הנוער, והזמנתי את כל חברי הכנסת.

זועק לשמיים המקרים בהם מוציאים ילדים מביתם ממשפחות נורמטיביות. המקרה של הילדה נטע בת ה- 14, אליו התוודעתי דרך פרופ’ אסתר הרצוג, גרם לי לזעזוע קשה.

התחכום בהם נלקחים ילדינו על ידי פקידי סעד, לכאורה בשם הצדקה מקצועית, היא המסוכנת. אנחנו המחוקקים, צריכים לתת את הדעת על הוצאת ילדים בכפיה מביתם.

אני מבקש משר הרווחה מר יצחק הרצוג ונציגי משרד הסעד להגיע לשדולה שלנו.

אנחנו רוצים לתקן את העוולות. המטרה שלנו להציע הצעה אופרטיבית. אני מציע לקיים דיון משותף בסיוע מפלגות נוספות, להשמיע את העדויות שהועלו כאן ולתת פתרון גלובאלי לבעיית הוצאת ילדים בכפיה מהבית. אין לי ספק שצריך לשנות את חוק הנוער.

 ד”ר מרינה סולודקין, גדעון סער ודני דנון תומכים בנו בכל הדרך. נמצאים איתנו נציגי משרד הרווחה. ניתן להפנות אליהם שאלות.

 ד”ר מילי מאסס, אני עו”ס במקצועי ובנוסף נחשבת למומחית מטעם בית המשפט למתן חוות דעת מקצועיות בנושא משפחה. מאוד לא נוח לי אחרי העדויות המזעזעות בנושא הוצאת ילדים כפויה מביתם. אני מאוד מאמינה בשימוש בשפה. ראיתי את תוכנית הטלויזיה “מבט שני” ביום רביעי 17.2. ואני מאמינה לאמא לורי שם טוב. אני חושבת שכמו בכל חברה, בחברה שלנו יש קבוצות. הבעיה היא שכשיש הרבה נורמות, משרד הסעד מכריז מה הנורמה האחרונה. במקרים שאני נתקלתי בענין “שלום הילד”, התעסקתי בעיקר עם משפחות של הורים נרקומנים ועבריינים.

כשפקידי הסעד חושבים שהורים הם לא טובים, גם הילד חושב שההורים לא בסדר, ולא מכבד את ההורים.

אני מדגישה: הוצאת ילדים מביתם, הינה אסון לאומי! יש למנוע בכל מחיר הוצאת ילדים מביתם! זה ייהרג בל יעבור. לא מוציאים ילדים מהבית. כשפקידת סעד מוציאה ילד מבית הספר, זה מסר איום ונורא לילד!

במרכזי חרום של משרד הסעד, מאזינים לכל שיחת טלפון של הילד לבחוץ. המסר לילד הוא כי הסביבה מסוכנת, זה מסר נורא!

כשאני מגיעה למרכז חרום, ואני מגיעה לשם כמומחית מטעם בית המשפט, מאזינים לשיחות שלי עם הילדים. התנהגות שרותי הסעד נגד הילדים נעשית באופן גורף.

אסור להוציא ילדים מהבית. צריך לדבר עם ההורים, לסייע להורים אם יש בעיה, ולתת טיפול בקהילה. הוצאת ילדים מהבית היא איומה וצריכה להיות אופציה סופית.

 ח”כ דני דנון, אפעל למען השארת ילדים בביתם ומניעת הוצאתם הכפויה מהבית. אספר לכם סיפור אמיתי שהתנהל בוועדה לזכויות הילד, כשאני דיברתי עם הורים שאני מכיר באופן אישי, על התערבות הבוטה של שרותי הרווחה במשפחתם, והעליתי את הסוגיה הזו בפני נציגי משרד הרווחה, טענו כלפי שאני מגזים, ולא מכיר את הנפשות הפועלות. לכן החקיקה מאוד חשובה. השדולה של ד”ר סולודקין היא כלי מצוין.

 אני טוען, שהצדק לא נמצא בצד אחד של שרותי הרווחה. לא יכול להיות ששרותי הרווחה צודקים בכל המקרים של הוצאת הילדים. לא יכול להיות שמשרד הרווחה צודקים בכל מה שהם עושים.

 גב’ איילה שטגמן, יועצת אסטרטגית בעמותת ע.ל.י.ה. ודוברת העמותה בשדולה, פונה למר מוטי וינטר ולד”ר אלי זרחי, נציגי משרד הרווחה, בשאלה, מדוע רשויות הסעד חודרות לסכסוך גירושין פרטי של הורים, ואם ילד מסרב לקשר עם אחד מההורים, מיד הילד הופך לילד בסיכון ומוצא ממשפחתו לאלתר.

 ד”ר אלי זרחין, יש חוק סעד סדרי דין.

 גב’ איילה שטגמן, מה זה קשור. אתה מתחמק ממתן הסבר מדוע רשויות הסעד מוציאות ילדים בכפיה מביתם על סכסוך גירושין בין הורים. הפתרון של רשויות הרווחה הוא איום ונורא. יושבות פקידות סעד עם יד על ההדק, והורים בהליכי גירושין, ילדיהם נמצאים בסיכון.

ד”ר אלי זרחין, אני גם משפטן, לכן אני נכנס לנושא הזה.

ד”ר מרינה סולודקין, אני רואה שאתה דיפלומט, ומתחמק מלתת תשובה על שאלה פשוטה.

עו”ס מוטי וינטר, אני רוצה להתיחס לעובדות של ד”ר מרינה סולודקין, המובאות במסמך שנמסר לנו ממנה. זה לא נכון שילד מוצא מביתו בגלל עוני. פרופ’ אסתר הרצוג, ישבה איתי בוועדת גילת. אנחנו מוציאים בעיקר ילדים מאוכלוסיות חלשות מאוד. בסביבות 10,000 ילדים נמצאים בסידור חוץ ביתי. בערך 6,000 ילדים בפנימיות. אנחנו במשרד הרווחה מוכנים לדון על המספרים הנ”ל.

משפט אחד מאוד חשוב לי להדגיש. זה לא נכון שפקידת סעד שמוציאה ילד מהבית מקבלת מענק על סך 6,000 $. זה גם לא נכון שהתקציב עבור כל ילד שמוצא מביתו הוא 100,000 ₪ לשנה. מדובר בסכום נמוך הרבה יותר 50,000 ₪ לילד לשנה.

 ד”ר מרינה סולודקין, אני פניתי למר יצחק הרצוג, שר הרווחה, עם שאילתא בנושא כמה כסף מקבלת פקידת סעד. מר מוטי וינטר מתפרץ לדבריה ולא נותן לד”ר סולודקין לסיים את דבריה.

 פרופ’ אסתר הרצוג, ארשה לעצמי לפנות בנימה אישית למר מוטי וינטר, שהיה ידידי הטוב, כשהייתי בוועדת משרד הרווחה. אתה עומד מול הכעס שמופנה נגדך בכבוד. אני קצת חסה עליך. בסופו של דבר, אתה, שמייצג את משרד הסעד, אין לך תשובות למסור לשאלות הקשות שהועלו בפניך.

 מר מוטי וינטר: למה אין לי תשובות?

 פרופ’ אסתר הרצוג, כי אם לקחו ללורי שני ילדים ונתנו אותם לבן אדם שישב בכלא 9 שנים וכל הטענות שלו על אלימות נגד האמא, הוכחו כמופרכות, והאמא לא רואה אותם, אתה מייצג את המוסד הזה. אז אני חסה עליך. לעמוד בדבר כזה בלי תשובות. אני מבטאת את הזעקה של המשפחות שנפגעות ממשרד הסעד.

אתה נמצא היום עם המוסד שמדכא את המשפחה, שלוקח ילדים מההורים, שעושה עוולות להורים.

מוטי וינטר, זה שאת מדברת כמו שאת מדברת בלי שום בסיס. אני אחד פה ואתם רבים.

פרופ’ אסתר הרצוג, בדוח שערכה המועצה הלאומית לשלום הילד מאפריל 2004, וכפי שפורסם ביום 22.4.04 ע”י רותי סיני מעיתון “הארץ”, דווח על מצבם של ילדים במוסדות הרווחה בפנימיות טיפוליות ושיקומיות, כי מצבם מחמיר והולך. כך למשל, בשנת הלימודים תש”ס, סבלו 33% מילדי מוסדות הרווחה סבלו מדיכאון וחרדה. בשנת לימודים תש”ס גדל שיעורם של הילדים מהתופעות ב- 37%. על פי הנתונים המתווספים מ- 5000 ילדים במצוקה, חלה הרעה במצבם של הילדים. שיעור הילדים שסובלים מבעיות בתחום המיני כמעט הוכפל. מ- 9.4% ל- 17.5%. שיעור שימוש הסמים יותר מאשר הוכפל. המועצה לשלום הילד שמצוטטת ב”הארץ”.

ד”ר חנה וייס, הבן שלי עבר את דרך הגיהינום הזו. בני אושפז בכפיה בבי”ח פסיכיאטרי, עבר התעללות קשה כשנותק ממני בכפיה.

פרופ’ אסתר הרצוג, במשרד הרווחה יודעים מה צריך לעשות. מי כמו מר וינטר יודע שיש לייצר את המדיניות הנכונה עם הפנים לקהילה. כל עוד קיימים פנימיות יוציאו ילדים לפנימיות. המדיניות צריכה להיות סגירת מוסדות לילדים. בחוק הנוער יש המון דברים דרקוניים כמו הולדינג בילדים, פתיחת תיקים לילדים שבורחים ממוסדות. חוק הנוער חסר מוסריות ואנושיות, באמצעותו עושים פקידי הסעד דברים בלתי נסבלים למשפחות.

איילה שטגמן, יועצת אסטרטגית בעמותת ע.ל.י.ה., אשת חינוך במקצועה, דוברת שדולת עמותת ע.ל.י.ה. בכנסת, סגרה את ישיבת השדולה באיחולי חג פורים שמח לילדי ישראל.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות