סיכום השדולה של ד”ר מרינה סולודקין מ- 15.6.10 למניעת הוצאת ילדים בכפיה

Spread the love

ד”ר ב’ א‘, אני מתרגש מאוד מהמעמד. אני ורעייתי רופאים. גם הוריי רופאים. אני מגיע ממשפחה מכובדת מאוד מתחום הרפואה. אחותי מרגריטה שעבדה במסירות במשך 20 שנה כאחות בכירה בבית חולים בתל אביב, הרתה והחליטה לתת את כל עולמה למען בנה. הבן שלה בהיותו בן 6 שנים, התחיל לקלל בגן הילדים.

בשעת לילה מאוחרת לפתע דפיקות בדלת ביתה. אחותי ובעלה נבהלו מאוד. לא הבינו מי דופק על דלת ביתם בשעת ליל. פתחו את הדלת, כשפקידת הסעד ויקי היינה מלשכת הסעד תל-אביב בליווי שוטרים העירו את בנה, ואמרו לאחותי: “הילד שלך נלקח למרכז חרום”.

אחותי ובעלה נותרו המומים. תסלחו לי שאני בוכה. עד היום אני לא מאמין על הקלות בה נלקח בנה של אחותי ממנה. נמצאת כאן איתנו אמא שלי. הבן של אחותי נשלח למרכז חרום, שם ספק אלימות קשה ממדריכים. כשאחותי שאלה למה פניו של בנה מנופחים, אמרו לה כי הם מנופחים בגלל בעיות בשיניים… שקר מוחלט.

הסבתא דיברה בהתרגשות גדולה ובכאב רב על הוצאת נכדה מביתה. הקלות הבלתי נסבלת בה הואשמה ביתה בהזנחת בנה, שקר מתועב מעין כמוהו וסיפרה על דין השדה שעשו בביתה.

אני מודה לגב’ איילה שטגמן, שמלווה ותומכת בי ובמשפחתי.

עו”ס מוטי וינטר, נציג משרד הרווחה, אני לא מכיר אף משפחה שלקחו לה סתם כך את הילדים. לא אתן לך להשמיץ את השר שלי את בוז’י הרצוג. הוא שלח אותי כנציגו לכאן, ואני לא אגיע לכאן יותר, כי אני רואה שאתם לא משתפים פעולה עם משרד הרווחה. תשתפו פעולה ואז נוכל לדבר, ולנסות לפתור את הבעיות של המשפחות. אי אפשר לנהל דיאלוג כשהמשרד שלנו מותקף כל הזמן”.

עו”ס שלווה ליבוביץ, הממונה על שליחת ילדים לאומנה ואימוץ, הצטרפה לדבריו של חברה מוטי וינטר ואמרה: “לפני כל שליחת ילד לאימוץ, אני לא ישנה לילה שלם. תאמינו לי שמתהפכת לי הבטן כל פעם לפני שאני מחליטה אם ילד ישלח לאומנה או לאימוץ. כל המקרים שילדים נשלחו לאומנה או לאימוץ נבדקו בפרטנות ונמצאו מוצדקים. אני בעצמי אמא ל- 4 ילדים וסבתא ל- 8 נכדים. העבודה שלי היא לא קלה, וקשה מאוד לבצע אותה כשאני מקבלת כל כך הרבה ביקורת. חברי, מוטי וינטר הותקף כאן בברוטאליות…”.

גב’ לורי שם טוב נציגת עמותת ע.ל.י.ה. לעו”ס ליבוביץ, אם לך מתהפכת הבטן, מה יגידו ההורים שילדיהם נחטפו מהם, ומה יאמרו הילדים שעולמם חרב עליהם בין רגע, כשאת מחליטה לשנות סדרי טבע ודין, ולהוציא ילדים בכפיה לאומנה ולאימוץ. את קורעת את הרחם של האמהות. את לא ישנה לילה אחד. להורים אין בכלל לילות שלא נדבר על ימים. כל המקרים של שליחת ילדים לאומנה נכשלים כשלון חרוץ. למה את זה את לא מספרת? אתם סוחרים בילדים לצורך מילוי מכסות לפנימיות ולצורך תעסוקה לעובדי משרד הסעד.

גב’ איילה שטגמן: “לא יתכן לשלוח ילדים לפנימיות, רק בגלל שההורים עניים. יש לתת להורים סיוע בתוך הקהילה. אסור לנתק ילדים מהוריהם. שכללתם את השיטה בה אתם מוציאים ילדים מהורים בהליכי גירושין למרכזי חרום לצורך אבחונים, ומשם, הופ, אחרי שניתקתם את הילדים מההורים שלושה שבועות, הסתתם את הילדים נגד ההורים, אז אתם אומרים “הילד לא רוצה לגור עם ההורים שלו, יהיה לו טוב לחיות בפנימיה. לא יתכן מצב כזה ואנחנו מתכוונים לעצור זאת באמצעות חקיקה”.

חברת הכנסת ד”ר מרינה סולודקין שהקימה ביחד עם חברי עמותת ע.ל.י.ה. את השדולה בכנסת למניעת הוצאת ילדים בכפיה ממשמורת הוריהם, קיימה אתמול בערב מפגש נוסף עתיר משתתפים שכלל רבנים, חברי כנסת, נציגים חברתיים מארגונים שונים ונציגים של משרד הרווחה.

ד”ר מרינה סולודקין, העליתי את החוק של הרכב ועדות ערער. דרשתי כי למשפחות ימונה נציג משפטי על חשבון המדינה. לצערי הרב החוק נפל אבל לא היתה תשובה ענינית. החוק נפל בגלל גלעד ארדן שאמר שאין מסמך כתוב על ידי משרד הרווחה בענין הרכב ועדות ערער. החוק נפל בגלל בעיות טכניות.

גב’ נחמה דיכנה מנכ”ל עמותת ע.ל.י.ה, ביקשה להגיש את החוק שוב.

ד”ר מרינה סולודקין הבטיחה כי תעשה זאת. אני מתעקשת שבראש ועדה ישב נציג משפטי. אני לא יכולה לומר שאני מרוצה לחלוטין מהחוק. החוק הזה הוא שלב התחלתי. חבר הכנסת רוברט טיבייב, התחיל לחבר את החוק באדיבותה של עו”ד ורוניקה ברומברג.

בענין השאילתא שהגשתי לשר הרווחה בנושא תגמולים לעובדים הסוציאליים על משלוח ילדים לפנימיות ואומנה. שלחתי את התשובה של שר הרווחה לגב’ לורי שם טוב ולפרופ’ אסתר הרצוג מעמותת ע.ל.י.ה.

קיבלתי תשובה מוזרה וערטילאית וזאת בלשון המעטה משר הרווחה. כל מי שנתתי לו לקרוא את התשובה על השאילתא אמר שמדובר בהתחמקות ולמעשה השר לא ענה על השאלה עליה נשאל.

עו”ד טלי תמרין, השאילתא בנוגע לתגמולים כספיים של עובדים סוציאליים יכול להיות שהיתה מצומצמת בנוסחה. השאלה היא מה מעורבותם של העובדים הסוציאליים בהליכים של קבלת התגמול.

מצאנו המון תקלות בשהיה של ילדים מחוץ לביתם. גילינו החלטות של עובדים סוציאליים שהתקבלו שלא כדין, כאשר במסמך שאני קיבלתי על הוצאת ילד ממשפחה, נכתב כי העובדות הסוציאליות התיחסו לדיווח של שכנים, ללא ציון שמות השכנים. מוציאים ילדים מביתם על סמך דיווח לא מאומת של פקידי הסעד.

אני מדגישה, כי אלה הפקידים שממומנים מכספנו! על חשבון משלמי המיסים. זה יוצא מהכיס שלכם! אין כאן יסוד חוק המשפחה. זה לא קיים בחקיקה בארץ.

אין חוק ברור שמגן על המשפחה. אין אינדיקציות בנוגע לטובת הילדים. אני אחראית על המילים שלי. בוועדות החלטה משקרים את ההורים. בועדות החלטה מואשמים ההורים על מנת להוציא את ילדיהם מהם.

כל עובד סוציאלי שלא מצא את הדרך לגשת אל המשפחה מבצע עבודה “מתחת לשטיח”. העובד הסוציאלי מדווח לוועדת החלטה שקרים על סמך תחושותיו הסוביקטיביות. חברי הועדה אינם מכירים את המשפחה. נעשה כאן עוול מקומם למשפחות.

ח”כ יריב לוין, מדובר בנושא שחברי כנסת בורחים ממנו. העובדים הסוציאליים עושים טעויות גדולות ויש בהם המון עובדים סוציאליים שאסור שיהיו במשרד הרווחה. הוצאת ילד הוא המקרה הקיצוני המובהק. הזכות של הילד הוא להיות עם הוריו ובטח להתראות עימם. התפיסה הזו צריכה להיות בסיסית. מערכת הרווחה איננה ערוכה לכך והיא איננה משקיעה את המשאבים שהנושא מחייב.

צריך לנסות לייצר כאן מהלך חקיקתי נרחב. שר הרווחה בוז’י הרצוג, איננו ממפלגתי. אני מהליכוד. אני מוכן לבצע קואליציה למען קידום בנושא חברתי זה.

הרב שוורץ, אנחנו חייבים לרען את העובדים הסוציאליים לגבי המוסריות של עבודתם. אני רוצה להאמין שעובדת סוציאלי איננו אכזרי סתם כך, ושזה נגרם לו מלחץ עבודה רב, זה מה שגורם לו לטעות.

גב’ נחמה דיכנה, מדוע מסקנות ועדת גילת לא קוימו?

הרב שוורץ, זה התפקיד שלנו להפעיל לחץ ציבורי.

עו”ד שמעון תאג’ורי, אני למדתי משפטים רק בשביל העובדים הסוציאליים. עו”ס מוטי וינטר וחבריו צוחקים עלינו ועושים מאתנו קרקס גדול. יש מינהל תקין במדינה ודווקא העובדים הסוציאליים לא מקיימים שום מינהל תקין. 14 מומחים ישבו ודנו ועשו צפצוף אחד גדול ממסקנות ועדת גילת.

הנזק שהעובדים הסוציאליים – עובדים, הוא נזק גדול יותר מאשר הם לא עובדים. מי שלא מיישם את החוק הם דווקא שרותי הרווחה. הכח שיש בידיים שלהם הוא לא יאומן.

תנסו לדבר עם עו”ס מוטי וינטר ולבקש להיפגש איתו. האם תקבלו איתו פגישה? אף פעם! אפילו על בית משפט עליון יש נציב קבילות שופטים. על עובדים סוציאליים אין מי שיפקח.

ד”ר מרינה סולודקין, אני מסכמת את הישיבה בכך שנדאג ליישם את ועדת גילת באופן מיידי. אעלה מחדש את החוק על ועדות ערר.

הישיבה נסגרה וד”ר מרינה סולודקין הודתה למשתתפים.

עמותת ע.ל.י.ה. מודה לד”ר מרינה סולודקין על הסיוע למשפחות בהשבת ילדיהם למשמורתם. תודה.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

d7a9d790d799d79cd7aad790-d793-d7a8-d79ed7a8d799d7a0d794-d7a1d795d79cd795d793d7a7d799d79f-d7aad792d79ed795d79cd799d79d-d7a2d79c-d794 d7a9d790d799d79cd7aad790-d793-d7a8-d79ed7a8d799d7a0d794-d7a1d795d79cd795d793d7a7d799d79f-d7aad792d79ed795d79cd799d79d-d7a2d79c-d7941

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות