סקר מעמסת עו"ס סדרי דין שהוכן ע"י מרים שמחי הגדי יו"ר תא העו"ס לעניין סדרי דין

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/p84aBG-2An

בחודש יולי 2014 הגישה מרים שמחי הגדי, יו”ר תא העובדים הסוציאליים לעניין סדרי דין, סקר מעמיסה לתפקיד עובדת סוציאלית לעניין סדרי דין. לדבריה, מצופה מעובדת סוציאלית לעמוד במכסה של כ- 55 תסקירים לשנה לעו”ס לסדרי דין המועסקת במשרה מלאה, אולם בפועל פקידות הסעד אינן עומדות במכסה זו, נושא שמהווה גורם מתח נוסף בעבודתם.

בסדרת הכתבות בערוץ 10 “של מי אתה ילד?” בהשתתפות העיתונאי מוטי לייבל, עלה כי במדינת ישראל 11,300 מקרי גירושין בשנה המטופלים על ידי  253 פקידות סעד, ובשנה לא מעוברת יש 247 ימי עבודה מלאים, מכך שלכל פקידת סעד יש כ- 45 משפחות בשנה. חישוב אריתמטי פשוט מעלה כי כל פקידת סעד מטפלת כ- 5.5 ימים בכל משפחה.

נתונים אלו ממחישים ביתר שאת את הבכיינות של פקידות הסעד הטוענות ל”לחץ נפשי בעבודה”.

לדברי שמחי-הגדי, לחץ נפשי בעבודה היא אחת הבעיות המרכזיות עימן מתמודדים הפק”סיות, כאשר מתקיים חוסר איזון בין דרישות מהעובדה למשאבים אישיים או סביבתיים שלו.

ברם כידוע, פקידות הסעד מרבות לצאת להשתלמויות, ימי עיון, נופשונים, ימי גיבוש וחברה, ואף מרבות בשביתות יזומות להגדלת משכורתן החודשית. יוצא איפוא, שפקידות הסעד מקטרות יותר מהלקוחות שלהן. בכל ההתארגנויות של העובדים הסוציאליים, כולל בסקר הנוכחי, הן חוזרות שוב ושוב על משכורת שאינה מתגמלת לכמות העבודה המוטלת עליהן. וכך כתבה העו”ס: “יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי העיצומים המתמשכים והשינויים בהגדרה ובגבולות התפקיד מחייבים גם קיום דיאלוג עם הערכאות המשפטיות בדבר מיון המקרים המועברים לפקידי הסעד… העו”סים לסדרי דין מתמודדים עם עלייה מתמשכת בכמות התסקירים, ללא תקינה הולמת, לצד הסלמה בעוצמות הקונפליקט, במורכבות המשפחות המגיעות אליהם ובמעמסה המוטלת על כתפיהם”.

בעניין המעמסה, הרי שהחישובים המפורטים מעלה, מעלים שלא מדובר בשום מעמסה. נהפוך הוא. כידוע, פקידות הסעד נוקטות לא אחת עמדה בין בני הזוג, ואינן ניטרליות. הן כופות עצמן על המשפחה ובית המשפט מתייחס לתסקירים שלהם כפסק דין, שהרי חוות דעתן ניתנה לאחר שהנ”ל בדקו את המשפחה.

באופן מפתיע העו”ס מתארת את הקונפליקט בתוך המשפחה “לאחר מות אדם קרוב”, בעוד שבפועל, נדרשת מעורבות פקידת סעד בעיקר בתיקי גירושין כ- 99% מטיפולן הן תיקי גירושין. בכך היא מטה את הסקר ומציגה נתונים מטעים שאינם נכונים ביודעין.

עוד כותבת העו”ס כי הן נדרשות לעמוד בלוח זמנים שנקבע על ידי בית המשפט, אך אינם יכולים לעמוד בו לאורך הפער הקיים בין המעמסה לבין היעדר די משרות של עו”ס לעניין סדרי דין. עובדה מוכרת בקרב מתגרשים, שפקידות הסעד לא רק שאינן מגישות תסקירים בזמן, גם התסקירים שהן מגישות משוכתבות מלקוח אחד למישנהו בשינויים קטנטנים של התאריך והקורבן התורן.

עוד מתארת העו”ס את היעדר מענים טיפוליים בקהילה בין בני זוג מתגרשים. תיאור זה למעשה מסכם את כל הדוח ואת התסכול של בני זוג בהליך גירושין, המאויימים בדרך קבע כי אם ימשיכו לבוא בדרישות לעו”ס היא תכריז על ילדיהם כנזקקים ותוציא אותם ממשמורתם.

בסקר מולאו 115 שאלונים על ידי עובדים סוציאליים לסדרי דין מ- 64 מחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ, כשהעונות על הסקר עובדות במשרה מהיקף 25% ועד 100% משרה מלאה והוותק של העונות על הסקר הינו: ממתלמדות בקורס סדרי דין ועד לוותק של 30 שנה בתפקיד.

לדברי העו”ס, היקף המשרה בסדרי דין לא ניתן להגדרה, אולם היא לא פירטה מה האחוזים של היקף המשרה בהן מועסקות פקידות הסעד לסדרי דין.

העו”ס ציינה כי בסקר מולא ש- 20% כתבו שהכינו מעל 40 תסקירים, ו- 46% כתבו שהכינו 30 תסקירים ומטה, וכי לא ניתן לכמת את המעמסה האובייקטיבית ביחס להיקף המשרה.

משפט זה (בעמ’ 11, שורה 8 לסקר) למעשה מבטא את הכתוב מעלה. העובדות הסוציאליות מקטרות על עומס ולחצים נפשיים, ברם בין הקיטורים לבין המציאות אין מאום. מדוע שיוגדלו התקנים אם ממילא במסגרת תפקידן המקסימום של תסקירים שנכתבו על ידי עו”ס הוא כ- 40 תסקירים מתוך ה- 20% הנבדקות?

מסכמת עו”ס שמחי הגדי, עמ’ 15 לסקר שקרוב ל- 90% מהמשיבות חווים חוסר גיבוי ממקום העבודה ומאיגוד העובדים הסוציאליים.

לקריאת הסקר המלא בקובץ pdf, הקליקו:

סקר מעמסת עו”ס לעניין סדרי דין, קובץ pdf

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות