אבי גבאי השר להגנת הסביבה: יש בעיית זיהום אוויר חמורה בחיפה 1600 אנשים נהרגים כל שנה. עד שנת 2018 נפחית את זיהום האוויר בחיפה ב- 50%

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/pxMec-4tY

שבתרבות בוקר של אקטואליה, באדיבות אודיטריום העירוני רחוב הדדי 6, בת-ים

נושא הגנת הסביבה בישראל בטח לא מפותח כמו בארצות סקנדינביות ומערב אירופה. הוא יותר טוב מארה”ב, שלא נטעה. בארה”ב ההתייחסות לזיהום אוויר זוועתית. התעשיה שם מזהמת בצורה יוצאת דופן וזה לא מפריע לאף אחד, כי העסקים שולטים בקונגרס, והם מונעים פעילויות נגד. ביחס לארה”ב אנחנו במצב מצוין ביחס לסקנדינביה פחות טוב, אבל אנחנו מתקדמים כל הזמן. אנחנו מדינה צעירה. רק השבוע חגגנו 68 שנים.

בנושא השקיות, בינואר 2017, יצטרכו במדינת ישראל לשלם 10 אג’ עבור שקית ניילון בסופר. תבואו עם שקית רב פעמית, ואז לא תצטרכו לשלם. המשרד קיים פחות מ- 30 שנה, הוא משרד צעיר.

עם שר הבריאות יעקב ליצמן יש שיתוף פעולה מעולה, כי יש קשר הדוק בין בריאות לאיכות הסביבה, שר התחבורה ישראל כץ, שיתוף פעולה מצוין. אפילו עם שר האנרגיה שהיו קשיים בהתחלה, זה מתחיל להשתפר. שר האוצר כמובן מאוד תומך.

ותזכור ששר האוצר אומר דבר מאוד פשוט, כשיש עוולה חברתית, היא פוגעת קודם כל בחלשים. כשאתה שם מקור זיהום ליד שכונה, ערך הקרקע יורד, ערך הדירות יורד, ואז גרים שם אנשים חלשים. הם לא יכולים לצאת משם, כי הם חלשים, הם לא יכולים לקנות דירה במקום אחר. החזקים, לא יתנו שיבנו לידם דבר כזה, יש להם כוח, הם יודעים להשפיע על התקשורת וכו’.

המצב בחיפה לא טוב. אני השר הראשון שבא ואמר: “רבותיי, יש פה בעיה” והממשלה לוקחת אחריות על הבעיה הזו. הכנו תוכנית, יש תקציבים, יש גם תוכנית מתקדמת. אנחנו מדווחים על התוצאות של התוכנית פעם ברבעון, כמו שעון. לקחנו אחריות, אחרי שנים שהממשלות לא לקחו אחריות על חיפה, ואמרו: “אין בעיה זה בסדר גמור”. יש בעיה בחיפה, אנחנו מטפלים בה.

על פי נתוני משרד הבריאות זיהום אוויר הורג 1,600 אנשים כל שנה

עד שנת 2018 נפחית את זיהום האוויר בחיפה ב- 50 אחוז. באזור גוש דן יש זיהום אוויר כתוצאה מתחבורה, בחיפה זה כתוצאה מתעשייה ובתי זיקוק וגם התחבורה שם בעייתית. בגוש דן, חלק גדול מכך נובע מבעייה בתחבורה הציבורית. ישראל יש רמת תחבורה ציבורית נמוכה, גם בתוכנית הממשלה שאושרה לפני חודשיים, לגבי התמודדות עם הפחתת גזי החממה, אחד הסעיפים שם, להעלות את רמת הנשואה ל- 25% של תחבורה ציבורית.

זיהום האוויר הוא הנושא שהכי מטריד אותי באופן חד משמעי. זיהום אוויר הורג. נתונים של משרד הבריאות מדברים על 1,600 ישראלים בשנה שנהרגים, מתים, כתוצאה מזיהום אוויר. פי ארבעה ויותר מתאונות דרכים, פי 15 ממספר הרציחות בישראל. זיהום אוויר זה הדבר שהורג הכי הרבה ישראלים, וזה בכל שנה קורה. זאת אומרת, זה לא שנה כן שנה לא, כמו בתאונות דרכים, זה הדבר שהורג הכי הרבה, ולכן אנחנו מתעסקים בזה בעיקר.

יש קשר ישיר בין סוגי מחלות לסרטן, למחלות נשימה, לאיכות החיים של אנשים. גם אם  יש בעיות נשימה, אסטמה. אנחנו רואים עליה באסטמה בישראל, כתוצאה מזיהום האוויר.

אנטנות סלולריות, זה מסרטן?

כל דבר שאנחנו עושים בעולם המודרני הוא לא בריא. אנטנות לא בריאות, ולשבת בתוך רכב זה לא בריא, כי יש קרינה,  ולעבור ליד קו מתח גבוה זה לא בריא כי יש קרינה. אנטנות סלולריות בהחלט יוצרות קרינה, אבל המצב בישראל היום, הוא מצויין. יש בישראל פיקוח הדוק על הקרינה וצריך להבין שככל שיש יותר אנטנות בישראל, זה יותר טוב. בניגוד לתפיסה שכולם חושבים שעוד אנטנות זה רע, יש יותר אנטנות אז ההספק יותר נמוך ולכן הקרינה שהגוף סופג היא יותר נמוכה. קשה לכבד את זה, כי זה לא אינטאיטיבי, אבל אלה העובדות. הטלפון קורן יותר כשמדברים בתוך מעלית למשל, לכן אסור לדבר במעלית או במקום סגור, אסור פשוט אסור.

מתווה הגז

חד משמעית יש קשר הדוק בין מתווה הגז לבין זיהום אוויר. בסופו של יום, גז טבעי הוא הפתרון לרוב חולי זיהום האוויר. אם יש לנו גז טבעי זמין וזול, אז אנחנו נעביר את התחבורה לגז טבעי במקום סולר שהוא מזהם. נקטין את השימוש בתעשייה, בדלקים מזהמים כמו מזוט וכולי. נעשה עוד הרבה דברים שגז יכול לעשות, שסולר לא עושה. תחנות הפחמיות של חברת החשמל. תחשוב על זה שהיום אנחנו מייצרים עם פחם במדינת ישראל, זה נורא ואיום. ככל שנייצר עם גז טבעי, יהיה פחות זיהום אוויר, כך שהאינטרס שלי כשר להגנת הסביבה, זה שיהיה בישראל גז טבעי, זמין וזול. המתווה לא עונה על הצורך הזה, ולכן אני גם הצבעתי נגד בממשלה.

הגז הטבעי יקר מידי. בגלל שהוא יקר מידי, אז משתמשים בפחם, משתמשים במזוט ובסולר במקום גז טבעי. ממשלת ישראל עשתה עיסקה לא טובה, וגם אמרתי את זה. היה צריך לעשות עיסקה שנותנת מחיר יותר טוב, חד משמעית.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות