פולו אפ לכתבה “מעטפות הכסף בעירית פ”ת” רשם העמותות יפרק את העמותה הפיקטיבית של דפנה ברוורמן, אשת ראש העיר

Spread the love

יש לנו עוד פולו אפ לכתבה על העמותה הסודית של אשת ראש העיר פ”ת, דפנה ברווורמן. מעטפות שוחד בעיריית פתח-תקווה דפנה ברוורמן מציגה: עמותות … , ובידיעות פ”ת: פתח תקוה – תחקיר: העמותה בסימן שאלה של ראש עיריית פ”ת.  

רשם העמותות דורש: תוכיחו שהעמותה איננה מכשיר לקידום פוליטי

http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4839262,00.html

קורין אלבז אלוש – 9.8.2016

עמותת “פתח־לתקוה”, המשמשת את פעילות הרשת החברתית של אכפ”ת של בני הזוג ברוורמן, לא מילאה אחר הוראות החוק. כך נטען במפורש במכתב מרשם העמותות במשרד המשפטים, שנשלח בחודש האחרון ונחשף כאן לראשונה. בין הטענות: אין דיווחים כלשהם על כספים, על עובדים או על פעילות, ויש חשש לקשר בעייתי עם העירייה. ראשי העמותה נדרשים לספק הסברים ומסמכים עד יום ראשון הקרוב. לשכת ברוורמן: כל הפניות של הרשם לעמותה נענו.

הציטוטים במכתב לא מותירים מקום לספק: זו עמותה שקיימת, לכאורה, רק על הנייר. “העמותה אינה מגישה דיווחים בהתאם להוראות הדין.לא סיפקה אסמכתאות שהתרומות מתקבלות כנגד קבלות וכי הן מנותבות למטרות העמותה, חרף העובדה שנתבקשה לעשות כך בשני מכתבים שונים… עליה להמציא תצהיר חתום שהיא איננה מקיימת קשר כלשהו עם עיריית פתח־תקוה… ואינה פועלת לקידום אינטרסים אישיים ופוליטיים של בעלי תפקיד בעירייה”.

כך נכתב, בין היתר, במכתב חמור שנשלח מטעם רשם העמותות במשרד המשפטים לראשי עמותת “פתח לתקוה”, המשמשת את פעילות הרשת החברתית של “אכפ”ת” בראשות ראש העירייה איציק ברוורמן ורעייתו דפנה. בסיום המכתב, נדרשת העמותה להציג עד יום ראשון הקרוב לא מעט אסמכתאות, כולל כאלו שאמורות לשלול כל קשר לעיריית פתח־תקוה ולגריפת הון פוליטי דרכו. אחרת, הובהר, “תיק העמותה יועבר להמשך טיפול מחלקת אכיפה ובקרה ברשות התאגידים, לצורך נקיטה בהליכי פירוק העמותה”.

לפני מספר חודשים חשף ידיעות פתח־תקוה את התנהלותה הבעייתית ומעוררת התהיות של העמותה, שלא ממש עולה בקנה אחד עם החוק, ואת העובדה כי אנשי עסקים מהעיר תורמים לה כספים ־ מה שיכול להוות לכאורה ניגוד עניינים. ראש העירייה איציק ברוורמן טען אז כי אין דופי בהתנהלות העמותה אבל כעת המכתב הרשמי שהתקבל מעלה כמה שאלות קשות לגבי אופן התנהלותו.

בקשות נענו בהתעלמות
הפרשה החלה לצאת לאוויר העולם בסדרת פרסומים של ידיעות פתח־תקוה בשנה האחרונה. עמותת “פתח לתקוה” היתה תחילה עמותה עלומה, שברוורמן סירב שוב ושוב למסור את שמה על אף שטען כי ישנה עמותה דרכה עוברות התרומות של הרשת החברתית של אכפ”ת, ואילו מאפשרות פעילות וולונטרית כדוגמת הכנת מזון לנזקקים. הפעילות הזו ספגה לא מעט ביקורת, בעיקר בשל העובדה שעל מנות האוכל לנזקקים הודבקה תמונתו של ברוורמן עם שם סיעתו.

לאחר ששם העמותה נחשף, התברר כי היא נרשמה על שם עליזה לפיד, אמה של דפנה ברוורמן. אלא שהאם טענה נחרצות כי אין לה שום קשר לעמותה הזו. התברר כי בעמותה חברים עובדות עירייה שקודמו או נקלטו לעבודה בזמן כהונתו של ברוורמן. עוד עלה כי העמותה לא הגישה מעולם דיווח כספי לרשם העמותות ואין לדעת מיהם התורמים שלה או כמה כסף עובר בצינורותיה. גם בקשות חוזרות ונשנות מטעם העיתון ישירות לברוורמן לחשוף זאת, נענו שוב ושוב בשלילה או בהתעלמות.

ברוורמן טען לאורך כל הדרך שהכול נעשה על פי חוק, והכספים מנוהלים על ידי רואה חשבון בצורה מסודרת. אלא שאת הטענות הללו התקשו בעמותה ־ כפי שעולה מהמכתב ־ להוכיח למשרד המשפטים ולרשם העמותות עד כה והזמן שניתן להם כארכה אחרונה הולך ואוזל. את כלל ההבהרות שייאלצו לספק בעמותה ריכזה עו”ד הילה בניטה מרשות התאגידים, שתחת משרד המשפטים, במכתב ארוך עליו יידרשו לענות עד ליום ראשון הקרוב.

מהמכתב עולה כי מטרת העמותה הינה פעילות לרווחת התושבים, סיוע לנזקקים, פעילות לקידום החינוך בעיר ועוד. כסימוכין לכך, העמותה הפנתה את הרשם לברר זאת עם תושבים מהעיר, שקיבלו לדבריה סיוע. אלא שעמדת הרשם קובעת, על פי המכתב, כי העמותה לא הצליחה לספק אסמכתאות לכך שזוהי אכן פעילותה ־ על אף שנדרשה לנפק זאת פעמיים ־ ואין זה מתפקידה לברר את הדברים עם תושבים מהעיר.

עוד התבקשו בעמותה להשיב האם קיים קשר כלשהו לעיריית פתח־תקוה. נזכיר כי בתיק העמותה מופיעות שתי חברות ועד, רות קליין ואלה איגלר, העובדות בעירייה בתפקידים בכירים: איגלר מונתה לראש אגף שהוקם עם כניסת ברוורמן לתפקיד, וקליין, העובדת בלשכת ראש העירייה, קודמה במהלך הכהונה הנוכחית. כמו כן, לפי התחקיר שלנו, עובדי עירייה נהגו לאסוף תרומות לעמותה ולהתנדב בהכנת סלי מזון לנזקקים, תוך הוספת תמונתו ושם סיעתו הפוליטית של ברוורמן לאותן מנות.

בעמותה טענו בתגובה למשרד המשפטים כי אין להם כל קשר לעירייה ־ דבר שבמשרד המשפטים טוענים שלא ניתן לבחון, כיוון שהעמותה לא מגישה דיווחים כלל וזאת בניגוד להוראות החוק. עוד עלו במכתב טענות באשר לבעלי התפקידים שכיהנו בעמותה מיום הקמתה וייתכן שאינם מכהנים בה כיום. גם את זה שללו בעמותה וטענו כי הכול נותר על כנו. אלא שכבר לפני מספר חודשים טענו שני חברי עמותה בפני ידיעות פתח־תקוה שהם אינם פעילים בה. יתרה מכך, יו”ר העמותה עליזה לפיד, אמה של דפנה ברוורמן ־ שאליה אף ממוען המכתב המדובר, טענה דאז שהעמותה לא שלה.  בשיחת טלפון שהתקיימה עימה (עליזה לפיד)  השבוע היא חוזרת וטוענת את אותם הדברים. “אני לא הכתובת לשאלות על העמותה”, אמרה. כשהובהר לה שמשרד המשפטים מבקש תשובות להתנהלות ישירות ממנה, בחרה לנתק את השיחה ולא לענות שוב.

דפנה ברוורמן נכנסה ללחץ

הנושא המהותי ביותר בו נכנס משרד המשפטים לעובי הקורה הוא כמובן נושא התרומות. העמותה טענה כי כל התרומות מתקבלות כנגד קבלות, נרשמות בספר התרומות ומופקדות בחשבון הבנק של העמותה. אלא שאת הדברים הללו לא הצליחו להוכיח בעמותה בשתי פניות שנעשו מטעם רשם העמותות, וכעת מתבקשים בעמותה לנפק העתקי קבלות, כולל שמות התורמים ואסמכתאות לפעילות שהתקיימה תוך שימוש בכספי התרומות. זאת בנוסף להנפקת דוחות כספיים, פרוטוקולים של אסיפות כלליות, רשימת מקבלי משכורות ועוד.

בסביבתו של ברוורמן טוענים כי על אף שהעמותה קיימת מספר שנים, מאז שהנושא נחשף לציבור התנהלותה השתנתה מן הקצה אל הקצה. “החבר’ה שם נכנסו ללחץ עם פרסום הדברים”, אומר לנו מקורב לזוג ברוורמן. “יהיה להם כרגע מאוד קשה להוכיח הרבה מאוד דברים, בייחוד כל מה שקשור לקשר של העמותה עם העירייה וגריפת הון פוליטי, על אף שהרבה דברים השתנו בחודשים האחרונים”.

מה למשל השתנה?

“הפעילות ההתנדבותית הופסקה, אבל רק למראית עין, וכספים כמעט ולא נכנסו לעמותה. עדיין היו תרומות לנזקקים, רק שזה עבר להיות תחת אגף הרווחה בצורה יותר מסודרת והוא למעשה הפך להיות צינור לאותם אנשים. אבל אני יכול להגיד שלברוורמן זה לא שינה הרבה, כי הטענות היו שאנשים תורמים, ובסוף את הקרדיט גורף ברוורמן אבל גם עכשיו יש תרומות ועדיין את הקרדיט גורף ברוורמן רק שאי אפשר לבוא בתלונות כי זה דרך העירייה”.

אבל דרך העירייה אי אפשר לתרום בשם סיעת “אכפ”ת”.

“נכון אבל זה זניח. הרי כל התרומות של האוכל והתיקים לבית הספר נועדו להאדיר את שמו של ראש העירייה, אז למי זה משנה ששם הסיעה לא מופיע כל עוד ראש העירייה מופיע. בבחירות לא ישנה כמה מנדטים תקבל אכפ”ת. ישנה מי יהיה ראש עירייה”.

אחרי שהסיפור נחשף, היו פעילים ומתנדבים שהרגישו מרומים?

“לא, כי היו הרבה שידעו על העמותה ומי שלא ידע, לא ייחס לזה חשיבות. היו אפילו כאלו שטענו שמדובר בהמצאות ושקרים. צריך להבין שהרוב המכריע של מערך המתנדבים הם אנשים שיש להם אינטרסים להיות קרובים לברוורמן. בין אם זה עובדי עירייה, או כאלו שרוצים להיכנס לעירייה או להכניס את בני משפחותיהם, כך שכל זה לא מעניין אותם כל עוד הם מקבלים את מה שהם רוצים”.

מקורב נוסף לברוורמן מלשכת הרווחה של העיר גיא עפארי שמושך 50,000 ש”ח משכורת בחודש מהעיריה על אף חוסר כישוריו, מביע אכזבה מהתנהלות רשם העמותות בעניין: “אני מניח שהעמותה לא תמשיך בפעילות, וחבל. הרי יצאו מכך רק דברים טובים. אנשים שאין להם מה לאכול קיבלו ארוחות חמות. אז מה אם ראש העירייה עומד בפרונט, למי זה בדיוק מפריע? העיקר פה זה הכוונה הטובה”, וכמובן שהוא ימשיך לחלוב את העיריה.

אפשר לפעול למען נזקקים גם באמצעות ניהול תקין.

“אני מכיר את הנפשות הפועלות. אף אחד לא לקח כסף לכיסו. אני בטוח שאף עמותה לא מדווחת על כל שקל. פשוט במקרה הזה, יש מי שירוויח אם העסק יתמוטט ולכן בוחשים בכך”.

המכתב המדובר נשלח לכלל חברי המועצה וביניהם גם חברי אופוזיציה, שהביעו את מורת רוחם מהנכתב בו. “המכתב החמור של משרד המשפטים מחזק את הדברים שאנו חברי סיעת ‘ביחד’ טוענים כבר שנתיים וחצי”, אומר אביהו סופר. “יש חששות כבדים בנוגע להתנהלות ראש עיריית פתח־תקוה, בני משפחתו והסובבים אותו. ברוורמן ושותפיו מתחמקים פעם אחר פעם ממתן תשובות בנוגע לעמותות אשר הם מפעילים בעיר, ואנו תקווה שרשויות החוק ימשיכו בחקירתן עד אשר תצא האמת לאור”.

גם חבר האופוזיציה, אורי אהד, לא נותר אדיש. “זו העמותה שעליה ביסס ברוורמן את כלל פעילותו הפוליטית”, הוא אומר. “העובדה כי יש קושי להמציא מסמכים שיאשרו שההתנהלות שם תקינה, מסמכים שאמורים להיות זמינים, מדאיגה מאוד ומצביעה שוב על התנהלות האיש המתיימר להיות שקוף. יש פה בהחלט אפשרות שאי מסירת הנתונים נועדה להסתיר קבלת כספים, שעלולים להיחשב כשוחד או כניגוד עניינים, מצד בעלי אינטרסים שפועלים בעיר”.

מרשם העמותות נמסר: “בעניין העמותה המדוברת, מנוהלת בדיקה. לא ניתן להתייחס לעניינים הנוגעים להליך הבדיקה, אלא בסיומה. עם סיום הבדיקה ובהתאם לתוצאותיה, יוחלט בנוגע להמשך הטיפול”.

העברנו סדרת שאלות מפורטות בנושא מכתב רשם העמותות ללשכת ראש העירייה, איציק ברוורמן, שם בחרו להסתפק בתגובה הקצרה הבאה: “כל הפניות שהגיעו לעמותה נענו ישירות לרשם העמותות וכל החומר הינו גלוי לבדיקתם”.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות