משרד החינוך ישלם על מעשה לא חינוכי

Spread the love

שוב גזענות ואפליה לרעה של האתיופים במערכת החינוך הממלכתית דתית אשר שכחה שערכים שנלמדו אינם שווים מאום, אם הם לא מיושמים הלכה למעשה.

ביהמ”ש חייב את עיריית ערד ואת משרד החינוך לפצות ב-280 אלף ש”ח חמש משפחות עולים שילדיהן הוצאו מהגן הדתי שבו למדו באמצע השנה והועברו לגן חילוני, “משום שאחוז העולים בו גבוה מדי”. הילדים שהו בבית ללא מסגרת חינוכית במשך כחצי שנה.

אור קשתי | הארץ

בית משפט השלום בבאר שבע קבע בשבוע שעבר כי על עיריית ערד ומשרד החינוך לפצות בסכום כולל של 280 אלף שקלים חמש משפחות שעלו מאתיופיה, אשר ילדיהן הוצאו באמצע שנת הלימודים מהגנים שהתחנכו בהם, בנימוק כי אחוז העולים בהם גבוה מדי. בפסק דינו, מותח השופט גד גדעון ביקורת על “ההחלטה השרירותית” של העירייה להוצאת הילדים ועל “סירובה להחזירם לגן במהלך חודשים ארוכים”, כמו גם על משרד החינוך, ש”לא פעל די לסכל את ההחלטה”. בהתאם לכך, קבע השופט כי העירייה תשלם שני שלישים מהפיצויים.

יש לציין כי בתחילת המשפט ביקש משרד החינוך למחוק את התביעה נגדו. אתמול נמסר מהמשרד, כי “פסק הדין טרם התקבל”, אולם לדברי גורמים בו, נבחנת כעת האפשרות לערער עליו. “אני מאוד שמח שניצחנו במשפט. היחס כלפינו היה כמו לעובדים זרים. זה היה מאוד משפיל”, אמר אתמול אדנה עלמאייהו, אחד האבות שעתרו לבית המשפט. את התביעה הגישה עמותת “טבקה – משפט וצדק יוצאי אתיופיה”.

חמשת הילדים עלו עם משפחותיהם לפני כשבע שנים ונשלחו לערד. בספטמבר 2004 הם החלו ללמוד במסגרות השייכות לחינוך הממלכתי-דתי. כעבור חודש, החליטה עיריית ערד להוציא 23 מילדי העולים, ביניהם אלה שמשפחותיהם הגישו את התביעה, מהגנים הממלכתיים-דתיים ולהעבירם לגנים ממלכתיים רגילים, ללא הסכמת ההורים. הדבר נעשה בנימוק ש”הוספת ילדים שאינם דוברים עברית תגרום לעזיבה קולקטיבית של ילדי הוותיקים ומעבר למסגרות החינוכיות של ש”ס”, כפי שהסביר בבית המשפט ראש העיר באותה תקופה, מוטי בריל.

ואולם, לא רק שההורים ביקשו חינוך דתי לילדיהם, אלא שלמעשה הם היו מחויבים לעשות כך, מכיוון שבאותה עת היו בתהליך “השבה ליהדות”. בעקבות החלטת העירייה, נשארו הילדים בבית במשך 5-7 חודשים.

בפסק הדין כתב השופט גדעון על עיריית ערד כי היא “התרשלה במעשיה, ובפעולתה הפלתה את התובעים על רקע מוצאם, גם אם לא באופן מכוון, וכי היא חבה על כן בפיצוי על נזקיהם מעבר לפגיעה במצבם הלימודי של הילדים. נזקים אלה התבטאו גם בתחושות אפליה וקיפוח של הילדים ובני משפחותיהם, כפי שהעידו בבית המשפט”.

לדברי עו”ד יסמין קשת מעמותת “טבקה”, מדובר במקרה הראשון שהוחלט בו להעניק פיצויים על הוצאה ממוסד חינוכי במהלך שנת הלימודים, בניגוד להחלטות קודמות שהתמקדו בפיצויים על אי-קבלה ללימודים. כל אחת ממשפחות הילדים קיבלה 50-60 אלף שקלים. “העירייה הרשתה לעצמה לפעול בעצלתיים כלפי ילדי העולים, מתוך הנחה שזה לא נורא אם הם יפסידו שנת לימודים”, היא אמרה אתמול, “זה לא היה קורה אם היה מדובר בילדים ממשפחות אשכנזיות”. בדומה למשרד החינוך, גם מעיריית ערד נמסר אתמול בתגובה כי “טרם התקבל פסק הדין”.

Print Friendly, PDF & Email

לורי שם טוב

עיתונאית הסוקרת רווחה, עוולות המבוצעות על ידי שופטים נגד אזרחים, וניצול לרעה של עובדות סוציאליות את תפקידן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות