ביהמ”ש העליון קבע כי אסור לקבץ נדבות בכותל המערבי בירושלים רע”פ 8182/18 רע”ב 8462/18

Spread the love

בית המשפט העליון קבע כי אסור לקבץ נדבות בכותל המערבי, בירושלים.

המדינה העמידה לדין את שמעון שוורץ ואליעזר מושיא, בשל כך שקיבצו נדבות ברחבת הכותל המערבי. השניים הואשמו בהפרת תקנה 2 (א)(7) האוסרת על פשיטת יד וקבלת תרומות, למעט הצבת קופסאות או קופות צדקה במקומות שהועיד לכך הממונה ולמטרות שהוא קבען, במקומות הקדושים ליהודים.

בשנת 2006 הוצא נוהל בנושא על דעתו של היועמ”ש להרחק את הקבצנים מרחבת הכותל, מאחר והיו מספר לא מבוטל של קבצנים שהטרידו מתפללים באופן מילולי, בעת שהתפללו, באופן שהפריע להם את קיום התפילה. בנוהל נקבע, כי לרב הכותל סמכות לפנות לקבצנים ולהעמידם על האיסור הקבוע בתקנה 2, ולהזהירם כי יש בידו להרחיקם מרחבת הכותל.

כנגד שני הקבצנים שמעון שוורץ, יליד 1945 (בן 75), ומושיא, יליד 1985 (בן 35), הוגש כתב אישום, לאחר שבעבר הורחקו מספר פעמים מרחבת הכותל.

בדיון שהתקיים בביהמ”ש השלום, העלו המערערים טענות נגד חוקיותן של התקנות, ובפרט של תקנה 2(א)(7) מכוחה הועמדו לדין. השניים טענו כי האיסור הקבוע בתקנה זו, פוגע בחופש העיסוק ובזכויות שונות המוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, וכי הוא נעדר הסמכה מפורשת ואינו הולם את ערכיה של מדינת ישראל.

מנגד, המדינה טענה כי יש לשמור על הסדר הציבורי, על פרטיות המתפללים ועל קדושת המקום. הפרקליטות טעה כי לא ניתן לקבוע שפשיטת יד היא “עיסוק” כהגדרתו בחוק יסוד: חופש העיסוק, וכי על בית המשפט לנהוג בזהירות בבואו לבחון ביטולה של חקיקת משנה.

בית המשפט דחה את הטענות כשהוא מסתמך על פסק דין קודם שניתן בסוגיה זו על ידי השופט גורדון, ראו ת”פ 6648-11-14 מד”י נ’ שיפרמן (מיום 16.10.16).

מכאן, השופטת דפנה ברק כותבת וכותבת וכותבת, ללא לאות, 57 עמודים מייגעים ומתישים. חסכנו לכם את זמן הקריאה ונסכם את סוף פסק הדין. דפנה ברק ארז קבעה , כי עבירת פשיטת היד במקומות הקדושים לפי תקנות 2(א)(7) ו-5 אסורה.

עפ-8182-18-השופטת-דפנה-ברק-ארז-קבעה-כי-אסור-לקבץ-נדבות-בכותל-המערבי

Print Friendly, PDF & Email

אדם

כתב לענייני משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

  Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות